Ismerjék meg Lacit, akinek 18 csomagját hagyta el a Posta január óta

D MTZ20141219004
2015.06.19. 09:05 Módosítva: 2015.06.19. 11:01
A postai küldeményeknek csak 0,0014%-a tűnik el, vagyis átlag minden hetvenezerből egy. Olvasónkkal, Lacival azonban nehéz lenne ezt elhitetni: idén január óta 18 csomagját veszítették el. A postavállalat 16 esetben elismerte a hibáját. Az ügyet kivizsgálják, nem tartják kizártnak, hogy nem hanyagság, hanem lopássorozat van a háttérben, és abban beépített postai dolgozó is részt vesz.

Olvasónk szerint a Nyugati téri 62-es Posta elátkozott hely: január óta 18 csomagját veszítette el a Posta, közülük 16 esetében írt elnézést kérő levelet a cég. 

Az erre a konkrét postára vonatkozó gondolatot és tapasztalatot rajta kívül többen is osztják: fórumokon kisebb közösség alakult az utóbbi időben, akiknek a Nyugati téri postához elindult a külföldről rendelt csomagja, de soha nem érkezett meg oda. 

Laci 10 és 20 ezer forint közötti értékben szokott rendelni elektronikus termékeket külföldről, többségében Kínából. Részben saját célra, részben azért, hogy eladja. Az idei tapasztalatai alapján azonban bár az összes csomagja megérkezik az országba, de minden ötödik eltűnik, útban a 62-es Posta felé. 

„Ha elveszett, én sajnos semmit nem tudok tenni, mert csak a feladó kérhet kártérítést, hisz még az ő tulajdona addig, amíg én alá nem írom, hogy átvettem. Tettem panaszt telefonon, emailben, személyesen is, több alkalommal, de semmi változás, ugyanúgy tűnnek el a csomagok" − írja levelében.

Laci csatolta leveléhez a Posta leveleit, amikben elismerik a csomag elvesztését. Érdekes, hogy a dolgot egészen változatosan és kulturáltan tudják közölni:

Az xyx számú csomagok a Magyar Posta kezelésében elvesztek.

Vagy:

Az xy számú ajánlott levél belföldi továbbításra került, azonban további sorsát kimutatni nem tudjuk.

Ezek a sorskimutatásos mondatok egyébként messze jobban esnek az embernek, mint a legutóbbi cikkünkben idézett postai alkalmazott szavai, aki úgy fogalmazta meg ugyanezt: „Nem elveszett, uram, csak nincs meg!"

Olvasónk a pénzt egyébként mind a 16, Posta által elismert esetben visszakapta, mivel a Pay Palhoz hasonló rendszerben vásárolt. Ott pedig jelezheti, majd a Posta − angol nyelven is elküldött − levelével bizonyíthatja, hogy a csomagot nem kapta meg. Így a számlájáról leemelt összeget visszakapja. Ahhoz azonban, hogy a feladó is pénzénél legyen, neki magának kell keresést indítania, hogy a vizsgálat után kártérítést követelhessen. Ennek az átfutási ideje pedig legalább három hónap. 

Laci minden létező fórumon panaszt vagy bejelentést tett. Elmondása szerint a Nyugati téri Posta vezetőjével többször is beszélt már személyesen, hogy hogyan lehetne ezt a problémát megoldani. Már azt is felajánlotta, hogy a következő csomagjára nyomkövetőt tesz, hogy kiderüljön, hol tűnik el. Ezen inkább csak jót nevettek. Hozzátette, sokan írták a fórumokon, hogy tegyen rendőrségi feljelentést is, mivel a legtöbben azt gondolják, egy erre szakosodott, a postai rendszerhez hozzáférő csapat lopja el a csomagokat. Ilyen feljelentést szerinte azonban csak a Posta tehetne.

Kérdéseinkkel megkerestük a Postát is. Szerettük volna megtudni, hogy általános jelenségről van-e szó, vagy a 62-es postánál tényleg van egy Bermuda-háromszög. Hogy néhány postai alkalmazottból álló bűnbanda tevékenykedik Budapesten, vagy az ügyfeleknek egy csoportja állt össze, hogy valamilyen furfangos módon megkárosítsák a Postát, palástolásként pedig fórumokon dühöngenek, és újságoknak írogatnak?

A Posta a válaszlevélben rögzíti, hogy a megalapozott eltűnések aránya 2014-ben 0,0014% volt a nemzetközi viszonylatban kezelt küldemények esetén. Ráadásul a megnövekedett nemzetközi küldeményforgalom mellett a panaszok száma nem nőtt. Általánosságban elmondható, hogy a Posta belső ellenőrzési és biztonsági részlegei egész évben végeznek ellenőrzéseket. Van, amit ütemterv alapján, és van, amit negatív folyamatok észlelése miatt, sokszor ügyfelek visszajelzései alapján indítanak. A belső ellenőrzési folyamat egyébként titkos, arról a Posta dolgozói sem tudnak.

A konkrét, 18 csomagos üggyel kapcsolatban a Posta egyrészt azt írta, „vizsgáljuk, hogy a küldeménykezelés folyamatában mely ponton történik rendellenesség, továbbá vizsgáljuk azt is, hogy ez a Magyar Posta ügyfelének, ügyfeleinek szándékos megkárosítása céljából történik-e, amely együtt jár a Magyar Postába vetett bizalom szándékos rombolásával".

  • Magyarul: a Posta nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy nem véletlenül tűnnek el a csomagok, hanem valakik szándékosan lopkodják azokat, amivel rombolják a Magyar Postába vetett bizalmat.

Másrészt a cég úgy fogalmazott: „A folyamat részletes átvilágításán túl több szervezeti egység és posta vonatkozásában külön ellenőrzési és biztonsági intézkedéseket léptetünk életbe."

  • Magyarul: a Posta nem zárja ki, hogy a csomagok eltűnésének folyamatában belső ember, postai alkalmazott vagy alkalmazottak is részt vehettek.

Volt már rá példa, hogy belső emberek szervezetten lopnak, elég csak arra a 2009-es ügyre gondolni, amikor egy nagy értékű ékszerszállítmányt loptak el a Ferihegyről, a lopásban pedig részt vettek repülőtéri alkalmazottak is.