Kevesebb lesz-e a csempészcigi a vasfüggöny miatt?

2015.06.19. 07:53

Olyan ez, mint a lufi. Ha benyomjuk az egyik oldalán, kinyomodik a másik oldalon, de nem lesz benne kevesebb levegő

- ezzel a hasonlattal élt az egyik cigarettacsempészettel foglalkozó szakértő, amikor arról kérdeztük, kevesebb lesz-e a csempészáru akkor, ha a szerb határnál felépül a kerítés. A téma jellege miatt nem csak ő, de a kollégái is csak név nélkül voltak hajlandók nyilatkozni. Abban mindegyikük egyetértet, hogy a határzár hatással lesz a csempészetre és az ebből élő csempészcsoportok most a hírekre vannak tapadva. 

Egyelőre még nincs határzár, úgyhogy most még csak megjósolni lehet a lehetséges hatásokat. A cigicsempészetben a szerb-magyar határszakasz csak a második legnagyobb belépési pont, a legnagyobb forgalom az ukrán-magyar határszakaszon van, ott megy át az áru 80 százaléka, míg a maradék a balkáni útvonalról jön. Ennek részben az is az oka, hogy a Szerbiából csempészett cigaretta egy kicsivel drágább (1,7 euró körül van 20 szál), mint az Ukrajna felől érkező (1 euró). Ezen kívül a két régió településszerkezete is más: míg az ukrán határ mentén apróbb falvak vannak, addig a szerb határnál elszigetelt tanyák. Utóbbiak ugyan alkalmasak most is a fekete áruk ideiglenes raktározására, de nyilván más lesz a helyzet, ha a csempészeknek a határzár miatt macerásabb lesz a zöldhatárt használni.

Maga a kerítés egyébként csak akkor lehet hasznos a csempészek vagy a menekültek ellen, ha megfelelő műszaki és humán háttérrel van kiegészítve. Kamerákkal és olyan aktív állománnyal, akik bevethetők, ha helyzet van. 

Bár léteznek a csempészésre kreatívnál kreatívabb megoldások (például csempészalagutat építeni), a legegyszerűbb valószínűleg az, ha máshol juttatják be az országba a csempészárut:

Románián keresztül.

Ebből következik, hogy a csempészet a zöld határról átterelődik a hivatalos határátkelőkre (Röszke, Tompa, Hercegszántó és a kelebiai vasútátkelő) vagy pedig a romániai határátkelőkön, illetve zöld határon lesz nagyobb a csempész-tevékenység, ha a kerítés a szerb szakaszon felépül. Ugyanerre a szakaszra helyeződik majd át az embercsempészet is. 

Bár csak spekuláció, de a szakértők szerint a Dunával is próbálkozhatnak majd azok, akik eddig Szerbiából "dolgoztak", azaz megpróbálják majd hajóval, a folyón keresztül csempészni a cigarettát - és minden mást, ami csempészhető. 

Az sincs kizárva, hogy a feketecigit konténerekkel hozzák majd át, például Kínából megrendelt strandpapucsok közé rejtve. Ez pedig azt jelenti, hogy az európai nagyobb kikötők szerepe is felértékelődhet a csempészek számára. 

Az alvilágnak is megvannak a maga szabályai. Azzal üzletelj, amire kereslet van, és ott csináld, ahol kisebb a kockázat 

- magyarázta az Indexnek az egyik, a csempészésre rálátó forrás. Márpedig a feketecigire van kereslet, így ha a budapesti piacon ellátási zavar lenne a határzár miatt, a csempészek előbb-utóbb megtalálnák a módját, hogyan és hol hozzák be az árut. Az biztosra vehető, hogy ha a csempészés költségei a határzár miatt nagyon megnőnének, akkor sem esnek pánikba, legfeljebb stratégiát váltanak: például úgy, hogy Magyarországon állítjak majd elő a feketeárut, az ahhoz szükséges alapanyagot pedig csempészik. 

(A cigarettacsempészésről szóló, korábbi cikkünk első részét itt olvashatják, az első rész folytatását pedig a jövő héten.)