Habony embere bekerült a dohánynagyker monopóliumba
További Belföld cikkek
- Kocsis Máté: Magyar Péter egy áruló, aki soha nem volt a barátom
- Kubatov Gábor: Sose verhetnek meg minket lábon
- Kocsis Máté: 1990 óta nem volt ilyen, ezt még Horn Gyula sem merte megtenni
- Lezárult egy korszak, új nevet kapott az Országos Pszichiátriai és Addiktológiai Intézet
- Kövér László elárulta, szerinte mi a korunk a legveszélyesebb fegyvere
Mielőtt elnyerte volna a dohány-nagykereskedelem monopoljogát, szorosabbra fűzte a szálakat a British American Tobacco (BAT) a kormányoldallal, írta hétfőn a Népszabadság.
Lánczi Tamás, a kormányközeli Századvéget vezető Lánczi András fia, a Századvég vezető elemzője március elején a dohánycég felügyelőbizottsági tagja lett. Lánczit nemcsak az elemzői tevékenysége tette ismertté, hanem nemzetközi tevékenysége is. Ő lett az ügyvezetője Orbán Viktor miniszterelnök stratégiai főtanácsadója, Habony Árpád és a Fidesz–KDNP politikai tanácsadója, Arthur J. Finkelstein Londonban bejegyzett közös cégének, a Danube Business Consulting Ltd.-nek. Lánczi emellett az MTVA hivatásos bloggere is havi félmillió forint körüli honoráriummal.
A lap szerint a BAT-nak jól jöhettek Lánczi kormányközeli kapcsolatai. A BAT ugyanis a kormányközelinek tudott Continental leányvállalatával, a Tabán Trafik Zrt.-vel együtt megkapta a dohány-nagykereskedelem jogát.
Piaci szakemberek 5–12 milliárd forint közé taksálják a „nemzeti trafikellátó” várható hasznát, hiszen nem lesznek versenytársai, a kormánytöbbség mentesítette az iparűzési adó fizetése alól, a koncessziós díj pedig nevetséges: idén mindössze 10, jövőre 100 millió forintot kell kifizetnie a két dohánygyártó közös vállalkozásának, és csak 2021-től ketyeg a bomba üzlethez képest jelképesnek ható, évi 600 milliós koncessziós díj.
A BAT–Continental páros adott ugyan ajánlatot, de egyedüliként. Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint a többi dohánycég nem látta meg a lehetőséget. A hoppon maradt cégek közül azonban a legnagyobbak, a Philip Morris, az Imperial és a JTI is közös közleményben közölték, nem is tudtak arról, hogy december óta pályázni lehetett.
Bár a rendszer jó eséllyel borítja a versenyt, hiszen a többi céget alárendelik a kiskereskedelmi piac 34 százalékát ellenőrző BAT–Continental duónak, Orbán Viktor a múlt hét végén „nemzetstratégiai fontosságúvá” nyilvánította a trafikellátó indulását. Így már nem kell a Gazdasági Versenyhivatal beleegyezését kérni a dologhoz.