A BKV 13 milliárddal olcsóbb metrófelújítási árat mondott be

2015.08.24. 17:34
Az orosz Metrovagonmas nyerte 69 milliárd forintos ajánlatával a BKV metrókocsik felújítására kiírt tenderét. Erről számolt be az Index is július 8-án, amikor kihirdették az 3-as metró szerelvényeinek felújítására vonatkozó tender végeredményét.

Az üzlet azonban még nagyobb is lehet, és további 13 milliárd is ütheti az M3-ast felújító cég markát, csak ezt eddig nem nagyon hangoztatta a fővárosi közlekedési vállalat.

A BKV ugyanis bővítheti a megrendelést, és ha él az opciós jogával, akkor a 3-as metrót felújító orosz Metrovagonmas összesen 82 milliárd forintos (261,3 millió eurós) üzlettel számolhat.

Az Mfor.hu találta meg a Közbeszerzési Értesítő oldalán megjelent, az M3 metróvonal felújításáról szóló eredménytájékoztatót, amelyből kiderült, hogy a szerződés végleges összértéke az opcionális megrendelésekkel együtt jóval nagyobb, mint amit eddig a vállalat hivatalosan emlegetett.

A különbséget az okozza, hogy a hírekben is megjelent 219,1 millió euró (69 milliárd forint) az alapmennyiséget jelentő 222 motorkocsi felújítására vonatkozik. Ez 74 vezetőállással ellátott és 148 „sima” kocsit jelent.

A szerződésből azonban kiderül, hogy ha a BKV indokoltnak látja, például az M3 meghosszabbítása esetén, akkor még 14 vezetőállású és 28 sima kocsi felújítását rendelheti meg a tömegközlekedési vállalat az orosz cégtől. Ha a BKV ezt a szerződés hatálybalépését követő 3 éven belül teszi meg, akkor a kivitelező nem térhet el az eredetileg ajánlott ártól, vagyis a végösszeg nem lehet magasabb a 261,3 millió eurónál.

A 3-as metró tendereztetése egyébként nem volt teljesen zökkenőmentes. A pályázaton szintén induló A Skinest Rail panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz annak eredménye ellen, ennek azonban nem volt halasztó hatálya.

A BKV a szerződést augusztus elején aláírta. Ez alapján a az első felújított jármű 2017 év elején állhat forgalomba és garantáltan 25 évig még szolgálatot teljesít majd a tömegközlekedésben. A felújítás keretében kicserélik az ablakokat, az üléseket, modern szellőzést szerelnek be, és csendesebb lesz a hajtás, illetve a fékezés energiáját visszanyerő rendszert építenek be. Klíma csak a vezetőfülkében lesz, az utasteret a korábbiaknál hatékonyabban szellőztetik majd.

A BKV cikkünk megjelenése után közleményben utasította vissza a "félrevezető állításokat".  A BKV szerint a pluszösszeg nem új, a nyilvános szerződés, valamint az eljárást megindító felhívás is tartalmazta a 42 opcionális szerelvény lehívásának lehetőségét, következésképp valamennyi ajánlattevő erre, ennek ismeretében tett ajánlatot.