Menyhért, Mirjam
17 °C
28 °C
Index - In English In English Eng

Ismerik azt a viccet, hogy Simicska Lajoson bosszút akar állni egy Fidesz-közeli vállalkozó?

2015.09.29. 15:41 Módosítva: 2015.09.29. 18:36
A fővárosi önkormányzat azt tervezi, hogy októberben egyoldalúan szerződést bont Simicska Lajos reklámcégével, a Mahir Cityposter Kft.-vel, és elbontatja a budapesti közterületekről mind a 761 hirdetőoszlopát.

A főváros éppen tíz év után jött rá, hogy nagyon előnytelen, és a kötelezettségek szempontjából súlyosan egyoldalú szerződést jött létre az önkormányzat és a Mahir Cityposter között.

A cég a Mahir Zrt.-n keresztül Simicska Lajos tulajdonában áll. Az üzletember lényegében a rendszerváltás óta folyamosan nagy hangsúlyt fektetett, hogy a közterületi reklám piacán cégeivel meghatározó szereplő legyen.

761 mahiros hirdetőoszlop sorsa a tét

Ebben a törekvésben óriási lépés volt a 2006 őszén a Fidesz által áterőltetett szerződés, amely 621 hagyományos hirdetőoszlop és 140 darab „le- és elfedő rendszerű hirdetőoszlop” felállítására, és 25 éven keresztül való üzemeltetésére jogosította fel Simicska cégét. A megállapodásban a főváros azt vállalta, hogy az oszlopok 50 méteres körzetében sem maga, sem más vállalkozás számára nem engedélyez reklámcélú tevékenységet, így gyakorlatilag monopolhelyzetbe hozta a Mahirt a forgalmas csomópontokban, valamint belvárosi tereken.

A Mahir mindezért cserébe a nettó bevételének 15 százalékát, de legalább évi 45 millió forintot köteles fizetni.

Tarlósék számolgattak

Tarlósék most utánaszámoltak: plakátmérettől függően saját reklámoszlopokkal évente akár 73-125 millió forint közötti összegre is szert tehettek volna, a Mahir-Cityposter azonban nem nagyon igyekezett a kötelezően előírt 45 milliónál többet fizetni. A cég 2014-ben például rekordot állított fel, amikor 53 millió forintot utalt, de közben az éves árbevétel meghaladta az 1,13 milliárd forintot.

A hosszú távú szerződés nem adott lehetőséget az önkormányzatnak arra, hogy reklamáljon, és a cég bevételeit sem ellenőrizhette, hogy a minimumnál többet sajtoljon ki belőle.

A szakítás azonban névleg nem a pénz, és nem is az Orbán Viktor és Simicska Lajos közötti személyes ellentét miatt jöhet, hanem azért, mert a főváros a nyáron ellenőrizni kezdte a Mahir-Cityposter több, szintén a 2006-os szerződésből következő szolgáltatásait.

Simicska Lajost megkereste egy Fidesz-közeli vállalkozó

Simicska Lajos az Index információira reagálva azt mondta: hallott ő is arról, hogy a fővárosnak ilyen tervei vannak, a köztük fennálló szerződés azonban egy olyan hosszú távú megállapodás, amelyben nagyon pontosan körülírták, hogy milyen feltételek esetén mondható fel. A nagyvállalkozó szerint most egyetlen ilyen feltétel sem áll fenn.

Simicska kérdésünkre arról is beszélt, hogy a fővárosi önkormányzat tervezett lépése összefüggésben állhat azzal, hogy nemrég

megkereste egy Fidesz-közeli vállalkozó azzal, hogy megvenné a Mahir Cityposter 51 százalékát.

Ő erre nemet mondott, és szerinte ennek a válasznak a folyománya a tervezett fővárosi lépés.

Kiderült, hogy a reklámcég az előírt légszennyezésmérő oszlopait nem oda telepítette, ahova kellett. Az oszlopok ráadásul nem is is mérték a közvetlen környezetük egészségre káros anyagainak szintjét, hanem egyszerűen a Földművelési Minisztérium mérőhálózatának levegőminőségi adatait használva egy ötfokú skálán jelezték, általában jó, vagy szennyezett-e a levegő. Az ellenőrzésen derült ki, hogy baj van/volt az internetes terminálokkal is. Az önkormányzati ellenőrök 14 helyet néztek meg, közülük négyen egyáltalán nem volt oszlop, öt terminálon nem volt wifi, háromnál volt jel, de használhatatlanul gyenge. Internetezésre csupán két terminál volt alkalmas, de ott is lassan ment a letöltés.

Ha a közgyűlés is támogatja a javaslatot, akkor Tarlós István október 31-én felmondja a Mahir-Cityposter szerződését, és felszólítja Simicskáékat, hogy 90 napon belül bontsák le valamennyi oszlopot, és helyükön ellenszolgáltatás nélkül állítsák helyre az eredeti állapotot.