2018-ra ígérték, de aligha lesz meg addigra az M44

2015.10.08. 06:58

Fővesztés terhe mellett abban állapodtam meg Lázár Jánossal, hogy a következő választások idején már az M44-es gyorsforgalmi úton fogok jönni.

Orbán Viktor ezzel a vicces fenyegetéssel egy éve, 2014. október 7-én az önkormányzati választások előtt tett ígéretet a dél-magyarországi régiónak és főleg a békéscsabaiaknak, hogy 2018-ra új úttal kapcsolják be a környéket az ország vérkeringésébe.

A miniszterelnöki ígéret fővesztéses nyomatékosítása akkoriban azért volt meglepő, mert Lázár János miniszterelnökségi pozíciója még megingathatatlannak tűnt, és messze volt az az időszak, amikor Rogán Antal kabinetfőnöki kinevezése miatt valós lehetőségként merült fel a távozása. Arra pedig pláne nem gondolt senki, hogy egy ilyen vita miatt Lázár a teljes Fidesz-frakció előtt nyilvánosan mondjon ellent főnökének, ahogy ez történt a képviselőcsoport szeptember 16-i velencei zárt ülésén, amikor a miniszter Orbán határozott kérése ellenére sem ült ki mellé, hogy a menekültügyi helyzet részleteiről beszéljen a képviselőknek.

Ezekkel az előzményekkel az M44-es akár tényleg Lázár fejébe kerülhet, mert a beruházás teljes hosszában a jelenlegi állás szerint szinte biztos, hogy nem készül el 2018-ra.

Alapból nehezíti a 100 milliárdos tételt jelentő kivitelezési munkák gyorsítását, hogy

a Kecskeméttől Békéscsabát érintve a román határig húzódó 118 kilométer hosszú M44-es lesz több mint egy évtizede az első olyan autóút, amelyet teljes egészében a hazai költségvetésből finanszíroznak.

Az EU ugyanis – akárcsak a botrányokkal övezett M4-es autópályára – nem ad forrást a megépítésére.

A beruházás előkészítése már a Gyurcsány-kormány idején elkezdődött. 2008 őszén indultak meg az első kisajátítások az út Békés megyei szakaszán.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól kapott adatok szerint a legelőrehaladottabb állapotban az M44-es középső, Tiszakürt és Kondoros közötti 62 kilométeres szakasza van, ahova 110 km/h maximális sebességre tervezett autóutat terveztek. Itt megvannak a szükséges engedélyek, a mérnöki munkák készen állnak, és a régészeti munkák is elkezdődtek. Ezért a minisztérium szerint 2016 első felében el is indulhat a kivitelezés.

Hacsak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium másként nem dönt.

A tárcától nem kaptunk választ arra a kérdésre, hogy mikorra tervezik a közbeszerzés kiírást. Ennek oka az, hogy

a fejlesztési tárca csak a következő hetekben tekinti át a tervezett közúti beruházásokat abból a szempontból, hogy melyek épülhetnek meg gyorsútként, és hol van szükség magasabb színvonalú útkapcsolatra.

Ez lefordítva az jelenti, hogy egyelőre nincs döntés arról, hogy a hazai finanszírozás miatt a spórolás jegyében csökkentik-e a műszaki költségeket, és a felüljárók helyett szintbeli kereszteződésekkel egyszerűsítik a beruházást.

Ha viszont az olcsóbbítás fő szemponttá válik, a középső szakasz építése is csúszni fog legalább egy évet,

mert át kell tervezni az útszakaszt, amelyen mintegy 50 műtárgy, köztük egy Körös-híd is van.