Egy elírás miatt egy hónapig nem tudta, hogy meghalt a férje

2015.11.20. 06:49 Módosítva: 2015.11.20. 13:30

Egy idős kőbányai férfi még október elején rosszul lett egy közértben, majd a kiérkező mentősök már nem tudták megmenteni az életét, a mentőautóban meghalt, írja a Bors. Így a férfit a patológiára vitték, ahol a cikk szerint senkinek eszébe sem jutott értesíteni a családot, pedig minden irata nála volt.

Az eltűnt férfi miatt felesége telefonálgatni kezdett. Hívta a rendőrséget, illetve a mentőket is. Utóbbiak azt mondták, ilyen nevű betegük nincs. Ezután a rendőrség eltűntként kereste a férfit, a család teleplakátolta a környéket, az összes kórházat végigtelefonálták, de semmi.

Majd november közepén megszólalt a férfi feleségének telefonja: a IX. kerületi önkormányzat egyik ügyintézője telefonált, hogy vállalnák-e a férfi temetési költségeit, vagy indítsák el a köztemetési eljárást. Ebből a telefonból tudta meg az idős nő, hogy a férje több mint egy hónapja a SOTE orvostani intézetében feküdt. A SOTE hívta fel az önkormányzatot, hogy a köztemetést kezdeményezzék.

A család feljelentésre készül.

A Bors megkérdezte a rendőrséget és a mentőszolgálatot is az esetről. A rendőrség válaszában azt írta, hogy mivel a halott férfi a patológián nem ismeretlenként volt nyilvántartva, a halottszemlét végző orvosnak kellett volna keresnie a családot. A rendőrök többször keresték a mentőszolgálatot - mivel a férfit eltűntként keresték -, hogy ilyen nevű embert szállítottak-e be, de a válasz mindig az volt, hogy nem.

A mentőszolgálat válaszából végül kiderült, min múlott, hogy a család egy hónapig nem tudta, hol van a férfi: 

„A mentők több mint egy órán át küzdöttek az idős férfi életéért, de sajnos nem lehetett újraéleszteni. Az elhunytat a SOTE Igazságügyi és Biztosítás-orvostani Intézetbe szállították. A számítógép adatnyilvántartásába a beteg nevének első betűje hibásan került be, így fordulhatott elő, hogy amikor a telefonos érdeklődés kapcsán a számítógépben keresték a nevet, az adatbázisban nem találták. Az elhunyt személy hozzátartozóinak értesítése ilyen esetekben egyébként nem az Országos Mentőszolgálat, hanem a fogadó intézmény feladata. Az OMSZ a családnak kinyilvánította részvétét és sajnálatát a történtek miatt" − írták.

A SOTE levélben reagált a cikkre, mint írták, A 2014-ben módosult jogszabályi környezet értelmében a halottvizsgáló orvosnak kell megpróbálnia megtalálni és értesíteni az elhunyt hozzátartozóját, a jogszabályi megfogalmazás szerint az „eltemettetésére kötelezettet”. Ebben az esetben, mivel a mentőautóban nem volt orvos, a halottvizsgálat az Igazságügyi és Biztosítás-orvostani Intézetben történt, mely csak késve értesítette az elhunyt lakóhelye szerinti önkormányzatot. Az Intézet elnézést kér a történtekért, és ezen az úton is szeretné kinyilvánítani részvétét a család felé, melynek természetesen semmilyen díjat nem számol fel.

Annak érdekében, hogy hasonló eset ne fordulhasson elő, az Intézet több lépést is tesz: a belső munkaszervezés átalakításán túl, kezdeményezik az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál (OEP), hogy legyen az Intézetnek jogosultsága betekinteni abba az adatbázisba, melyben név és lakcím alapján megtalálható az adott elhunyt háziorvosa. Erre azért van szükség, mert az Intézetbe évente mintegy 3000 elhunyt kerül, a hozzátartozók felkutatása az esetek egy részében rendkívül összetett folyamat (pl. a telefonon való értesítés szabálytalan), a személyi igazolványban lévő címre írt levelek kézbesítetlenül érkeznek vissza, ha az elhunyt egyedül élt. Gyakorlat szerint tehát általában a mentőszolgálaton keresztül találják meg náluk az elhunytat.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport