Milyen festményt habonyozzunk az Index falaira?

2016.02.11. 11:22

Habony Árpádra nem csak akkor érdemes odafigyelni, ha politikai lejáratókampányt tervezünk, hanem ha fullos életet szeretnénk magunknak, és nem pedig gizdát. Az már köztudott, hogy a miniszterelnöki tanácsadó mozgását kell figyelni, ha ismerni akarjuk a divatos technobárokat, vagy fontos nekünk, hogyan hordja korunk férfija a Guccit. A napokban azonban kiderült: Habony mestere annak is, hogy miként alakítsuk át egy szerény Bt. irodáját dús, barokk festmények segítségével fényűző luxuskéróvá. Mindehhez csupán annyi kell, hogy az ember szóljon a Szépművészeti Múzeumnak, melyik sokmilliós festményre van szüksége. Az állami intézményből rövid ügyintézés után már szállíthatjuk is haza a műtárgyakat. Szerkesztőségünk is kipróbálná, hogy megy a munka a vizuálisan buja környezetben, ezért ráböktünk tíz olyan műtárgyra a Szépművészeti gyűjteményében, amelyek közelében biztosan hatékonyabban, és vidámabban dolgozhatnánk. Sajnos az ilyen nagyvilági ügyletekben még nincs tapasztalatunk, ezért olvasóink segítségét kérjük az Indexbe kerülő mű kiválasztásához. Minél inkább javasol egy képet, annál magasabb számot jelöljön be.

Salome átveszi Keresztelő Szent János fejét

A reneszánsz festmény a politika rovat környezetét ragyogná be egyszerre patinás, de a mai eseményeket is megvilágító fényével. Újságírónk nagyobb átéléssel tudósítana kegyvesztett miniszterek leváltásáról, államtitkárok váratlan áthelyezéséről, megunt oligarchák állami kivéreztetéséről, ha előtte szemét az olasz mű részletein pihentethetné.

Étkezők

A meglehetősen jó nevű Velazquez festménye nemes kiegészítője lenne amúgy sajnálatosan szerény szerkesztőségi konyhánknak. „A levegőben egyfajta csendes, puritán ünnepélyesség vibrál” – írja a képről a Szépművészeti ismertetője, szinte kitalálva, milyen hangulatban szeretjük elkölteni ebédünket. Ha Ön is úgy véli, hogy a közvagyon legokosabb felhasználása, ha a mi bélműködésünket segíti, szavazzon erre a képre.

Önarckép

„L. Simon László közeli családtagjai felvásárolják egész Heves megyét, miközben erről mit sem tud az egykori művészi énjén merengő L. Simon László.” Nem valószínűtlen, hogy hamarosan cikket írunk a fenti címen, amelyhez az inspirációt újságírónk Botero ezen képéből meríthetné. A múzeumot nyilván nem kell meggyőzni, és a tisztelt olvasónk is belátja, mennyire fontos számunka, hogy a festmény testi közelségében dolgozhassunk.

Önarckép Fernando Botero (Medellín 1932 –)
Önarckép Fernando Botero (Medellín 1932 –)
Kép: Fernando Botero / Szépművészeti Múzeum

Két ájtatos öreg férfi

Sokkal könnyebben írnánk a KDNP-ről, ha munka közben időnként rápillanthatnánk erre az 1600-as években készült, bensőséges hangulatú képre. A festmény ezen túl nehéz reggeleken a koncentrációnkat is erősítené azzal, hogy újra meg újra végigszámolnánk, a baloldali úrnak nincs-e véletlenül tíznél több ujja.

Két ájtatos öreg férfi Leuven 1466 – 1530 Antwerpen
Két ájtatos öreg férfi Leuven 1466 – 1530 Antwerpen
Kép: Quinten Massys másolat / Szépművészeti Múzeum

Három halászhajó

Az impresszionizmus ismert képét mintha direkt szerkesztőségi tárgyalókba készítette volna Monet. A híres kép kedvező hatást gyakorol az üzleti partnerekre, ami országos érdek, hiszen lapunk sikere a magyar gazdaság sikere is. Nem kevésbé fontos, hogy az unalmas értekezleteken az újságíró elmélázhat a kép finom részletein, ezzel őrizve meg pszichés egyensúlyát. Balog emberi minisztert és Baán László múzeumigazgatót mindez nyilván meggyőzi, de reméljük, olvasóinkat is megérintik érveink.

Marsan

Hosszasan válogattunk képet a programozók és dizájnerek közös szobájába. Nem egyszerű a feladat, hiszen a festménynek egyszerre kell matematikailag letisztultnak, és vizuálisan izgalmasnak lenni. Végül erre a szép, színes Vasarely-képre esett a választásunk. Reméljük, Önök is boldogok, hogy a Szépművészeti által megállapított jelképes összegért csak kedves munkatársaink nézegethetik majd a híres op-art-művet.

Marsan Pécs 1906 – 1997 Párizs
Marsan Pécs 1906 – 1997 Párizs
Kép: Victor Vasarely / Szépművészeti Múzeum

Étkező társaság a szabadban

Az újságírói munka stresszes, az újságírók gyakran egész napjukat a gép előtt töltik, távol az élet színes pezsgésétől. Nem szükséges sokat magyarázni, miért van szükségünk erre a vidám, németalföldi festményre. Sebastian Vrancx képe a szerkesztőség nagyobbik termének falára kerül, hogy távolabbról, a teljes képet befogva gyönyörködhessünk a részletgazdag lakomában. A kép az ételrendelésekhez is ötleteket adhat, ami szintén nem lebecsülendő előny.

Étkező társaság a szabadban (Antwerpen 1573 – 1647 Antwerpen)
Étkező társaság a szabadban (Antwerpen 1573 – 1647 Antwerpen)
Kép: Sebastian Vrancx / Szépművészeti Múzeum

Tél Antwerpen

A sportrovatunk motiváltsága nemzeti érdek azokban az időkben, amikor Magyarország bármelyik pillanatban rendezhet egy olimpiát. Grimmer vidám, korcsolyázós képéről mindenkinek az jut eszébe, hogy milyen remek móka, amikor a világ minden tájáról összegyűlnek az emberek, hogy együtt sportoljanak, játsszanak. Mindehhez pedig valami vidám grund kell csupán, szó sincs azokról a gigantikus stadionokról, amikbe majd minden olimpiát szervező ország belerokkant. 

A Tél Antwerpen 1525/1526 – 1589 után Antwerpen
A Tél Antwerpen 1525/1526 – 1589 után Antwerpen
Fotó: Jacob Grimmer / Szépművészeti Múzeum

Korsós lány

A Velvet falát jelenleg Alekosz, Lilu és Berki Krisztián félmeztelen fotói borítják, érthető, ha derék újságíróik kevéssé elkötelezettek a klasszikus női szerepek iránt. Goya romantikus életképe alatt dolgozva azonban nyilván sokkal több, ákosi értelemben is értékvezérelt cikk születne. Ezért pedig nem lehet sok, hogy egy időre csak mi nézegethessük ezt a híres festményt.

A korsós lány [Zaragoza] 1746 – 1828 Bordeaux
A korsós lány [Zaragoza] 1746 – 1828 Bordeaux
Kép: Francisco de Goya y Lucientes / Szépművészeti Múzeum

Múmia

Kevés tárgy tud olyan, egyszerre nagyvilági, arisztokratikus, és Indiana Jones-osan menő atmoszférát teremteni, mint egy díszes múmiakoporsó. Gondolják csak el, mennyire más lenne interjúalanyaink, partnereink hozzáállása, ha belépve nem csak kedves recepciósokkal, hanem egy múmiával is szembe találnák magukat. Itt arra is megesküszünk, hogy az aranyozott arcú szarkfágot soha nem használnánk kabáttartónak.

Antropoid koporsó aranyozott arccal
Antropoid koporsó aranyozott arccal
Fotó: Egyiptomi Gyűjtemény / Szépművészeti Múzeum