Félelem és reszketés az easyJet genfi járatán

2016.02.16. 16:27 Módosítva: 2016.02.16. 16:28

Zökkenőmentesnek nem mondható utazásban volt részük azoknak, akik az easyjet vasárnapi járatával akartak Budapestről Genfbe utazni. A gép vasárnap nem indult el, amit a légitársaság technikai problémákkal magyarázott. A gépen utazó olvasónk szerint a reptéren nem részletezték a problémát, és az utasoknak azt mondták, a másnap délutáni géppel utazhatnak majd el.

A másnapi felszállás előtt a pilóta bejelentette, hogy egy alkatrészt kellett hozni a repülőhöz Londonból, aminek eddig tartott a tesztelése, de minden rendben találtak, így megkezdhetik az utat. Ez eddig teljesen rutinszerű, bár utasok szerint a budapesti reptéren ellentmondó információkat kaptak, először azt mondták nekik, a rossz idő miatt nem szállnak fel, azt is hallották, hogy kevesebb stewardess volt, majd ezután jött a bejelentés a technikai problémáról.

Soha nem félt ennyire

Olvasónk több százszor repült már, de most először teljesen eluralkodott rajta a félelem, amikor Genf fölé érve a gép hirtelen meredeken emelkedni kezdett, majd a pilóta bejelentette, hogy előjött ugyanaz a technikai probléma, ami miatt nem tudtak felszállni egy nappal korábban, ezért most nem tudnak landolni.

Az utasok közül valaki elkezdett sírni, és ez a többiekre is átragadt, egymást ölelgették, nyugtatgatták, de az előzmények után sokaknak nehéz volt lenyugodni, és azt gondolni, hogy minden rendben van. „Soha nem féltem még ennyire, sírtam, remegtem, nagyon durva volt” – fogalmazott az egyik utas, volt, aki szerint három kört tettek meg a svájci város fölött.

Nem tájékoztatták őket

A kárpótlás lehetőségeiről több utas egybehangzó állítása szerint semmilyen módon nem tájékoztatták őket se a reptéren, se a repülőn.

"A légitársaságnak kötelessége, hogy tájékoztassa Önt jogairól, valamint a beszállítás megtagadásának, illetve a járat törlésének vagy jelentős késésének okáról (jelentős késésnek a több mint két órás késés számít; ez az idő a 3500 km-nél hosszabb útvonalak esetében azonban több, akár 4 óra is lehet)" - áll az Európai Unió erre vonatkozó rendeletében a légiutasok jogairól.

Akiknek nem kellett szállodába menniük, egy ún. „light refreshment voucher”-t kaptak, amire az egyik utas szerint még 1500 forintot rá kellett fizetnie, hogy jól lakjon, hiszen a voucher értéke 1140 forint, ami a reptéren egy üdítőre és kávéra sem elég. Arról sem esett szó, hogy a plusz taxiszámlákat kifizetnék az utasoknak, pedig olvasónk többször is órákat töltött a reptéren, és próbálta kideríteni, mi ilyenkor a teendő.

Ráadásul az easyJetet elég nehéz elérni, a reptéren nincs kirendeltségük, és online is nehéz velük felvenni a kapcsolatot – tapasztalta olvasónk. Többeknek ez a késés kiesést jelentett a munkából, hiszen így vasárnap helyett hétfő este érhettek oda legkorábban, ezért is tartották végképp furcsának, hogy a kárpótlásról semmilyen tájékoztatást nem kaptak a reptéren.

Nem volt vészhelyzet, de rosszul jött ki

Samu Ádám, az AIRportal.hu főszerkesztője azt mondta: a landolás előtti várakozásból az látszik, hogy nem volt komoly vészhelyzet, mert indokolt esetben (hajtómű-leállás, füst/tűzjelzés) ezekkel nem törődnek, azonnal leszállnak elsőbbséggel.

Hogy miért lehetett az, hogy a felszállás előtt ellentmondó információk terjedtek, úgy vélte,  a légitársaság csak látszólag beszélt összevissza, mert ha az utasoknak azt mondták, hogy technikai probléma volt a géppel, az elegendő tájékoztatás. "Az utasok többnyire nem repülőgépszerelők, vagy pilóták, nem hordozna plusz információt számukra, ha azt mondják, hogy az XYZ rendszerben ez, meg ez romlott el, nem lennének előbbre ezzel az infóval."

A szakértő szerint a három kört is több okból tehették meg:

  • a személyzetnek fel kellett készülni a leszállásra, különböző checklisteken kellett végigmenni
  • üzemanyagot kellett fogyasztani, hogy a repülőgép tömege a maximális leszállósúly alá kerüljön a biztonságos leszállás érdekében
  • forgalom, vagy időjárás miatt kellett várakozni.

Az Easyjetnek Airbus A320 és A319-es repülőgépei vannak, ez az Easyjet Switzerland leányvállalat A320-as repülőgépe lehetett Samu Ádám szerint.

Ha pánik tör ki a gépen, a személyzetnek feladata az utasok megfelelő tájékoztatása, megnyugtatása. Ez meg is történt, az utas szerint a pilóta kellően megnyugtató volt, a stewardessek pedig próbálták elviccelni a dolgot.

Fékhiba volt

Az easyJet kérdésünkre válaszolva azt közölte, hogy az érintett járata (2016. február 14., Budapest-Genf, EZS9334) a fékrásegítő rendszer meghibásodása miatt nem szállt fel. A javításhoz szükséges alkatrész az Egyesült Királyságból érkezett, ezért az aznapi indulást törölték; erről a reptéren tájékoztatták az utasokat. Az utasok az otthonukban vagy a légitársaság által felajánlott hotelben várhatták meg a másnapi indulást.

A hétfőn tervezett indulási idő 13:00 óra volt, ugyanakkor a gép 17:00-ra készült el a javításokkal – a kitolódott indulás időpontjáról SMS-ben értesítette az easyJet valamennyi érintett utasát – írták.

A légitársaság szerint az utasok nem egy, hanem két étkezési voucher-t kaptak, majd az indulási idő kitolódásával egy újabb vochert kapott minden utas, összesen 13,5 euró  értékben. Akik otthonukból tértek vissza a reptérre, egyszerre megkapták mindhárom vouchert. A fedélzeten további harapnivalót ajánlott fel a légitársaság.

A gép fedélzetén a kapitány újra érzékelte a meghibásodást, ezért biztonsági szempontokat mérlegelve úgy döntött, hogy

leszállás előtt újra leellenőrzi a rendszereket, ezért tett még egy kört a levegőben. A meghibásodás kizárása után a gépet letette a földre

– közölte a cég. A Flight Radar adatai alapján 1 kört tett meg az easyJet gépe leszállás előtt a genfi reptér felett; szemben azzal, amit az utas állított arról, hogy három kör után szálltak le.

Az érintett utasok az easyJet hivatalos ügyfélszolgálatán, a +44 843 104 5454-es telefonszámon tudnak érdeklődni a kompenzációval kapcsolatban.