Varga Mihály megtorpedózza a turizmus államosítását

2016.02.16. 10:26
A Magyar Turizmus Zrt.-ben, amelynek átvétele az egész turizmusirányítás-átszervezési terv alapját képezi, éppen van egy 8,4 milliárd forintos, marketingre elkölthető keret. Varga Mihály gazdasági miniszter nem akarja kiadni a kezéből a turizmust, hiába startolt rá a területre Rogán Antal, a miniszterelnöki kabinetet irányító miniszter.

A Miniszterelnöki Kabinetirodán Rogán Antal jóváhagyásával két hete elkészült egy olyan előterjesztés, amely kivenné a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) fennhatósága alól a turizmus területét, és a Magyar Turizmus Zrt.-vel együtt áthelyezné a Seszták Miklós vezette Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz. A zrt. az új helyen „egységesített állami szerv” formájában Nemzeti Idegenforgalmi Ügynökséggé alakulna át.

Rogán Antal nem nyilvános tervezete a Hvg.hu-n keresztül szivárgott ki február elején, de néhány nappal később már a kormányközeli Magyar Időkben is megerősítették és tényként kezelték a tárcacserét.

Az Index információi szerint viszont korántsem ilyen sima ügy a kabinetminiszter ötletének megvalósítása, a felügyelet jogáért folyó meccs a színfalak mögött még nincs lejátszva. Erre utal az is, hogy az NGM a hétvégén olyan sajtóközleményt adott ki, amelyben azt hangoztatja, hogy

az ágazat állami irányítása megfelelő helyen van a gazdasági tárcánál.

A gazdasági tárca az üzenet megfogalmazása érdekében nem sajnálta az erőbefektetést:

megszervezte egy Rogán Antal részvételével lezajlott múlt heti informális találkozó ellenrendezvényét.

Rogán Antal Andy Vajna, Zsidai Roy, Orbán Ráhel és más, turisztika iránt érdeklődő „civilek” társaságában beszélgetett az új állami turisztikai szervezet tervéről. A Gödörben tartott zártkörű megbeszélésre azonban a turisztikai szakma hivatalos szereplői közül nem nagyon hívtak meg senkit. 

Az NGM viszont rögtön tíz olyan résztvevőt sorakoztatott fel saját rendezvényén, akikre simán ráillik „a turizmus és a vendéglátás tíz meghatározó szakmai szövetsége” fordulat. A múlt hétvégi eseményről kiadott sajtóközlemény szerint a szövetségek és az átszervezéssel fenyegetett Magyar Turizmus Zrt. képviselői

Rogánékhoz hasonlóan a turisztikai ágazat állami intézményrendszerének „jövőjéről” egyeztettek.

A tárcát Ruszinkó Ádám turizmusért felelős helyettes államtitkár képviselte, aki azt hangoztatta: az NGM fontosnak tartja kikérni a szakmai szervezetek véleményét az intézményrendszerről való gondolkodás során.

A turizmus átadásával kapcsolatos álláspontjáról az Index megkérdezte a gazdasági tárcát, de levelünkre napok óta nem kaptunk választ.

A kabinetminiszter tervezetében az a talányos, hogy miközben a turizmusirányítás államosításaként lett bemutatva, az átalakítás alapját képező Magyar Turizmus Zrt. jelenleg is állami tulajdonban van. Az NGM lecserélte a menedzsmentet, amely levezényelt egy komoly belső átszervezést.

A Rogánék által javasolt kongresszusszervező részleg sem új ötlet, ma is létezik ilyen iroda a zrt. keretein belül. Az a feladata, hogy javítsa az ország helyzetét az európai kongresszusi piacon. Az agrármarketing és a turizmus összeboronálása is megtörtént már, az egykori Agrármarketing Centrum beolvadás után külön vezérigazgatóság lett a Magyar Turizmus Zrt.-ben.  A nemzeti jelentőségű nagy rendezvények, koncertek szervezésére pedig ott van a Hungarofest.

Könnyen magyarázhatja viszont a Rogán Antalt körülvevő civilek körében megélénkült érdeklődést, hogy a turizmusélénkítés az elmúlt hónapokban rengeteg uniós támogatást kapott.

Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára tavaly büszkén jelentette be, hogy a következő öt évben több mint 200 milliárd forintot lehet turizmusra költeni uniós forrásokból. A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretéből 111 milliárd forintot, a Terület és Településfejlesztési Operatív Programból pedig 106 milliárd forintot csoportosítottak a turisztikai fejlesztésekre.

De ennél is konkrétabb vonzerő lehet, hogy az áthelyezésre kiszemelt Magyar Turizmus Zrt. is hozzájutott egy jelenleg éppen elköltésre váró, 8,4 milliárd forintos kerethez.

A cég az Indexnek küldött tájékoztatója szerint éppen tavaly decemberben kötötte meg szerződést a Széchenyi 2020 GINOP „nemzeti turisztikai marketing és keresletösztönző programból” kapott támogatásra. Ebből az összegből 2018 végéig három éven át működtetnék a Turisztikai Innovációs Marketing Együttműködési Alapprogramot, a TIMEA-t.

Az állami cég szerint a program „Magyarország történetében először teszi lehetővé, hogy turisztikai marketingre jelentős uniós forrást lehessen felhasználni. Célja Magyarország turisztikai kínálatának népszerűsítése, a turizmus területén működő kis- és középvállalkozások piacra jutásának elősegítése, új piacokon való megjelenés, a területi koncentráció oldása, illetve a turisztikai szakmában működő vállalkozások és a lakosság vendégbarát szemléletformálása.”

Bár az érintettek cáfolták, úgy tudjuk, Rogán Antal szomszédja, Csetényi Csaba érdekeltségei is érdeklődtek a hatalmas marketingbüdzsé felhasználási lehetőségei iránt. Csetényiék az elmúlt években egymilliárd forintot meghaladó megbízást kaptak a minisztériumoktól, állami cégektől. A megrendelők között voltak a Magyar Turizmus Zrt.-hez kapcsolódó cégek is. Innen 272 millió forint értékű szerződéseket kötöttek a Hamu és Gyémánt Csoporttal, és az előző ciklusban a Rogán vezette V. kerület turisztikai projektjein is dolgoztak.