Túlórapénz, többletforrás, decentralizáció: ezt ajánlja a kormány a tanároknak

HUS 0190
2016.02.24. 18:32 Módosítva: 2016.02.24. 20:52
Szerdán nyilvánosságra hozta az Emmi a megállapodás-tervezetet, amit a kormány a pedagógusok sztrájkbizottságának juttatott el a hét végén.

Mint írják, a megállapodás-tervezet a Pedagógusok Szakszervezete, az Oktatási Vezetők Szakszervezete, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet éa az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) között jött létre.

Leszögezik, hogy

  • egyetértenek abban, hogy a megtanítandó lexikális tananyag érezhető csökkentése, azalapkompetenciák fejlesztésének erősítése szükséges. „A diákok érdekei a legfontosabbak a tartalmi szabályozás és az óraszámok kialakításakor.”
  • „Kiemelt cél, hogy a diákok számára a tanulás teljesítésére sarkalló, hasznos és élményszerű legyen.”
  • Jogszabályban kell rögzíteni, hogy az egész napos iskolaként működő intézményekhétköznap ne adjanak írásbeli házi feladatot.
  • tankötelezettség: a korhatár felülvizsgálata akkor szükséges, ha a végzettség nélküli iskolaelhagyók aránya öt év alatt érezhetően növekedne
  • át kell alakítani a Klik beszerzési folyamatait, az intézményvezetőknek a sürgős költségek fedezésére kincstári kártyán megfelelő összeget kell biztosítani
  • az üres álláshelyeket meg kell hirdetni, ha a munkáltató a szakos ellátottság biztosítása érdekében szükségesnek tartja
  • az elmaradt béreket azonnal ki kell fizetni („amennyiben fennállnak”)
  • többletforrásokat kell adni a Kliknek
  • érdemi decentralizációra van szükség
  • felül kell vizsgálni a nyugdíjazás miatt megüresedett álláshelyek zárolásának kötelezettségét; a nyugdíjas korú pedagógusok továbbfoglalkoztatását az adott tanéven belül biztosítani kell, ha a munkáltató szükségesnek tartja
  • a munkaidő-nyilvántartás gyakorlatát és a kötött munkaidőre vonatkozó szabályozástfelül kell vizsgálni
  • a töblettanítás után óradíjat kell fizetni a tanároknak
  • meg kell teremteni a lehetőségét, hogy a PSZ és a KLIK közötti kollektív szerződés munkaügyi rendelkezései minden köznevelési intézményre vonatkozzanak
  • az önértékelési, a tanfelügyelet és a minősítés adminisztrációjának csökkennie kell; az önértékelésben teret kell adni az intézményi specialitásoknak
  • az önértékelés és a tanfelügyelet legalább 2020-ig nem számít bele a pedagógusok minősítésébe
  • a pedagógusok és intézményvezetők adminisztratív terheit érezhető mértékben csökkenteni kell
  • a nevelő-oktató munkát segítők jövedelmét felül kell vizsgálni.
  • köznevelési intézményben a fenntartó által engedélyezett létszám terhére nem alkalmazható közfoglalkoztatott
  • az ágazati érdekegyeztetés fórumának meghallgatása nélkül csak kivételesen indokolt esetben kerülhet kiadásra a pedagógusok foglalkoztatásával, élet és munkakörülményeivel kapcsolatos jogszabály
  • az Emmi és a szakszervezetek partneri megállapodást kötnek a jogszabályelőkészítésben történő együttműködésről
  • az aláírók részt vesznek a Köznevelési Kerekasztal és munkacsoportjainak munkájában

Nem ebbe az irányba mutat

A pedagógusok sztrájkbizottságának határozott szándéka a megegyezés a kormánnyal, ugyanakkor a 25 pontos követelésükre adott minisztériumi megállapodás-tervezet egyelőre "nem ebbe az irányba mutat" - közölte Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke kedden az MTI-vel.

Az Emmi azt tette még hozzá:

A Kerekasztal munkájába továbbra is várjuk azokat, akik meghívást kaptak.

Mint korábban megírtuk, a kerekasztalhoz meghívták az Alapítványi és Magániskolák Egyesületét (AME) is, amely azonban nem jelent meg a tanácskozáson. Horn György, az AME elnöke az MTI-hez is eljuttatott, az oktatási államtitkárnak küldött levelében jelezte: szervezetük a civil közoktatási platform tagjaként addig nem tud részt venni a kerekasztal munkájában, amíg a pedagógus sztrájkbizottság 25 pontjában, illetve a Tanítanék Mozgalom 4 pontjában nem történik megállapodás. A kerekasztal a következő ülését két hét múlva tartja.