Tanítanék: Totális államosítást terveznek az oktatásban

HUS 5272
2016.05.02. 18:14

Nyílt levelet tett közzé hétfőn a Tanítanék Mozgalom. A Lázár János miniszterelnökségi miniszternek, Palkovics László államtitkárnak és Pölöskei Gáborné Klik-elnöknek címzett nyílt levélben az oktatás totális államosításának veszélyéről írnak, valamint arról, hogy a közoktatás átalakításával kapcsolatos legújabb kormányzati ötletek megfogalmazásakor figyelmen kívül hagyták a hónapok óta a párbeszédet sürgető szakmai szervezetek álláspontját, javaslatait.

Önök ismét belerúgtak egy hivatásba..., átgázoltak a szülőkön, és ami a legsúlyosabb, elfeledkeztek a gyerekek mindenek fölött álló érdekeiről

– olvasható a nyílt levélben. A kormányzati illetékesek a mozgalom szerint bár beismertek „bizonyos problémákat”, de azokra rossz, egyeztetés nélküli válaszokat adnak, „továbbtolják a túltolt biciklit.”

A Tanítanék szerint a kormányzat a „saját baráti kerekasztalba saját maguk által meghívott szakértőket is semmibe veszi”, ezért választ várnak arra, hogy kivel is folyik egyeztetés az oktatásról. A nyílt levél szerint „önök totális államosítást terveznek a közoktatásban, mivel végre fel- és elismerték, hogy az iskolák kettős fenntartása megbukott.”

Csakhogy a kettős fenntartásból rossz irányba akarnak kilépni a mozgalom szerint, mondván: mára nyilvánvalóvá vált, hogy az állam nem jó gazdája az iskoláknak. „Ha az állami vízfej az oktatási feltételek biztosítását (kréta, papír, tonerek stb.) nem tudta megoldani, miért higgyük el, hogy emellett még a zavartalan körülményeket is tudja majd?

Hány iskolában kapcsolják ki a vizet, a gázt, az áramot vagy az internetet?

– kérdezik.

A mozgalom felveti, hogy a kormány 2018-ra új alaptantervet ígér, ám nem látni, kikkel szándékozik az erről folyó szakmai kérdéseket megvitatni és az új koncepciót kidolgozni. Kifogásolják, hogy az állam szerint a tankönyvpiac felszabadítására nincs szükség és lehetőség, holott „ha Önök szerint jók a kísérleti tankönyvek, akkor miért tartanak attól, hogy azok a piaci versenyben nem állnák meg a helyüket?”

A szervezet nyílt levele azzal ér véget, hogy a civilek készek további akciókra, hogy jobb teljesítményre késztessék a kormányt a sikeresebb közoktatás érdekében.