Móric
5 °C
22 °C
Index - In English In English Eng

Feloldhatatlan dilemma elé állította a nyolcadikosokat az idei kompetenciateszt

2016.05.26. 16:56

Ballagás előtt álló általános iskolás olvasónk, B. Boldi szerdán, közvetlenül azután, hogy kitöltötte az idei kompetenciamérés tesztfüzetét, levelet írt az Indexnek.

Rögtön az első (szövegértelmezési) feladatnál ugyanis egy nehezen feloldható dilemmába ütközött. Egy 2014-es Origo-cikket kellett értelmezni, ami arról szólt, hogy kutatások szerint a reggel nyolc órai iskolakezdés túl korai a felső tagozatosoknak és a középiskolásoknak, mert ebben a korban megváltozik az alvási mintázatuk, 8-kor még álmosak, és jobban teljesítenek, ha 8.30-ra vagy 9-re járhatnak.

Az első kérdés ez volt: Hány órakor kezdődnének a felső tagozatosok órái legkorábban, ha a döntéshozók figyelembe vennék a tudomány eredményeit? Satírozd be a helyes válasz betűjelét!

A) 8.00-kor

B) 8.30-kor

C) 9.00-kor

D) 10.00-kor

A kérdés nem tűnik nagyon nehéznek, Boldi azonban észrevette, hogy van vele egy kis probléma.

A teszt ugyanis egységesen reggel 8-kor kezdődött az egész országban.
  • A diákok így nem lehettek benne biztosak, hogy ha jól értik a szöveget, és a cikkben említett kutatások megalapozottak, nem kéne-e várniuk fél 9-ig, hogy a legjobb képességeik szerint válaszolhassanak rá, amivel viszont egy csomó időt veszítenek, és ami ront az eredményükön.
  • Abban se lehettek biztosak, hogy nem válik-e kárukra, ha lehülyézik a döntéshozókat, akik 8-ra rendelték be őket, nyilvánvalóan figyelmen kívül hagyva a "tudomány eredményeit".

De akkor íme az Index 2016-os kompetencia-tesztkérdése az Oktatási Hivatal illetékeseinek: Mit tegyen Boldi, aki felismerte a helyzet paradox jellegét?

  • Ha 8-kor válaszol, lehet hogy rossz választ ad, mert még nincs ébren, és ezáltal ront az eredményén.
  • Ha vár fél 9-ig, akkor lassabban halad, és az is az eredménye rovására megy.
  • Ha 8-kor a jó választ adva besatírozza, hogy leghamarabb fél 9-re kéne iskolába járnia, azzal rácáfol a feladatban szereplő szöveg legfontosabb megállapítására, tehát egyáltalán nem biztos, hogy az egész kompetenciamérést komolyan kellene venni.

Boldi egyébként peches volt, mert ő a tesztfüzet B-verzióját kapta. Az A-verzióban ez a szövegértelmezési feladat sokkal később szerepel, addigra tuti mindenki felébredt.