Felnyitott sorompónál hajtott át a vonat Zamárdinál

2016.07.17. 18:49

A Sonline.hu szombati cikke szerint a zamárdi Csap utcai átjárónál egy vonatszerelvény a lecsukott sorompónál elhaladt, majd a sorompó felnyílt, a lámpa fehéren villant kettőt, majd újra pirosra váltott. A sorompó azonban felnyílva maradt. Ezután a fényjelző kialudt, majd átrobogott az átjárón egy vonat, amely legalább kürtjelzést adott. Az esetről videó is készült:

A lap azt írja, helyiek szerint nem ez volt az első eset, csak ezt éppen felvette valaki. De a Sonline.hu egy hete is beszámolt egy ugyanilyen esetről. Akkor a siófok-széplak-alsói vasúti átjáróban haladt át úgy a vonat, hogy előtte felnyílnak a közúti forgalmat keresztező sorompók. Erről az esetről is készült videó, a második perctől nézzék:

Utóbbi esetben a MÁV azt a választ adta a lapnak, hogy a vonat fokozott biztonsági előírások szerint közlekedett, „a vonat mozdonyvezetőjét értesítették a sorompó meghibásodásáról, a vonat ennek megfelelően csökkentett, 15 km/órás sebességgel érkezett az átjáróhoz".

A lap megkeresésére írt ugyan valamit a MÁV, de az első videón látottak egészen más szituációt mutatnak. A vasúttársaság azt írta, „biztonsági okokból a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy meghibásodás esetén lezáródik a sorompó, majd 6-10 perc után, ha nem jön vonat, akkor ún. „zavar” állapotba kerül. Ez az üzemzavar azt jelenti, hogy a közút felé nincs fényjelzés (a készülék sötét), ugyanakkor a csapórúd lassan (kb. 90 másodperc alatt) felnyílik".

UPDATE: Cikkünk megjelenése után a MÁV a következő közleményt küldte lapunknak:

„A hibanaplók vizsgálata alapján július 16-án, a Zamárdi-felső – Szántód-Kőröshegy között található sorompó egy személyvonat érkezése előtt 10 óra 17 perckor üzemszerűen, megfelelően lezáródott, majd annak elhaladását követően három perccel később felnyílt. Ezek után a biztonsági előírásoknak megfelelően vörösre váltott és három perc elteltével a fényjelzés lekapcsolt. Ezután érkezett az átjáróhoz egy magán vasúttársaság Gyékényesre tartó mozdonya és áthaladt a sötétet jelző sorompón.

A mozdonyvezetőt az irányító már előzetesen értesítette a sorompó állapotáról. A mozdonyvezető később jelentette az irányítónak, hogy félreértette a sorompó számát és hogy azon, a megengedettnél nagyobb sebességgel haladt át. A feltehetőleg megvágott felvételen is látszik, hogy a mozdonyvezető kürtölt és gyorsfékezést alkalmazott, de már nem tudta lelassítani a járművet az ilyenkor előírt sebességre.

Vasúttársaságunk a Közlekedésbiztonsági Szervezettől az esemény azonnali kivizsgálását kérte."