Árpád
-2 °C
3 °C

Veronai buszbaleset: a rossz szalagkorlátnak is szerepe lehetett a tragédiában

2017.02.11. 18:58

A veronai buszbaleset okozta trauma feldolgozásának megkönnyítésére beszélgetést tartottak az utazásra autóbuszt biztosító Pizolit Személyszállító Kft. dolgozói, gépkocsivezetők és szerelők, szakértők és érdeklődők részvételével szombaton a kiskunfélegyházai városházán, írja az MTI. 

A találkozót a cég ügyvezető igazgatója, Czakó Tibor kezdeményezte. Olyan érzelmi-lelki támaszt nyújtó közösségi teret akartak teremteni, ahol a tragédia túlélői egymással és szakemberekkel találkozhatnak, megoszthatják bánatukat és azokat a módszereket, amelyeket hatékonynak találnak a terhek feldolgozására. A 16 áldozatot követelő balesetben a busztársaság egyik sofőrje is életét vesztette, a másikat még Olaszországban ápolják súlyos sérülésekkel.

A találkozón telefonon bejelentkezett az egyik túlélő gimnazista lány édesapja. Ő arról beszélt, hogy a szerencsétlenségben érintettek élete végérvényesen megváltozott, ezért hosszú távon szükségük van közösségi támogatásra a tragikus események feldolgozásához. Elmondása szerint mára a fájdalom mellett a hála is megjelent a katasztrófa túlélőinek, az áldozatok hozzátartozóinak mindennapjaiban.

Czakó Tibor azt mondta: lelkiismerete tiszta, hiszen munkatársaival mindent elkövettek annak érdekében, hogy a fiatalokat szállító autóbusz épségben hazaérjen. A busz kifogástalan állapotban indult útnak, a műszaki vizsgálatokat szigorúan betartották.

A megbeszélésen részt vett Kőszegi István feltaláló is. Az ő szabadalma egy energiaelnyelő rendszer volt, amelyet sportcipőkbe lehet beépíteni. Ennek más területen való alkalmazhatóságát vizsgálva kereste annak lehetőségét, hogy autóversenyeken, autópályákon milyen védelmi rendszer alakítható ki. Ezért kezdte elemezni a veronai katasztrófa körülményeit is.

Véleménye szerint az autóbusz szalagkorlátnak ütközését okozhatta az, hogy a sofőr elaludt vagy rosszul lett. Fontosnak tartotta azonban annak kiderítését, hogy mi történt a másik sávban, mert előfordulhat, hogy ennek hatására rántotta el a kormányt. Elmondása szerint a tények arról árulkodnak, hogy a szalagkorlát rendszere nem tartotta meg az autóbuszt az úton, nem terelte, hanem roncsolta a járművet, és végül rávezette a pillére, ami gyakorlatilag frontális ütközéshez vezetett. Szerinte mindenképpen meg kell vizsgálni, hogy a  szalagkorlát megfelelő volt-e.  

M. Fekete György grafikusművész az interneten fellelhető képeket és videókat vizsgálva próbálta megérteni, mi történhetett. A találkozóra egy kisfilm animációit készítette el. Szerinte a legtöbben a buszsofőrre próbálják hárítani felelősséget. Az autópálya ezen szakaszát bemutató felvételeken látszik egy villanyoszlopsor, az ütközés utáni képeken viszont már egyetlen lámpa sem ég. Ebből arra következtetett, hogy a busz sodródásakor a szalagkorlát kidöntött egy villanyoszlopot és ez rövidzárlatot okozhatott. Szerinte ez gyújthatta be az üzemanyagot. Az olasz hatóságok azonban azt állítják, hogy a tűz akkor keletkezett, amikor a busz a pillérnek ütközött.

Az olaszországi Verona közelében január 20-án éjjel szenvedett balesetet a Pizolit Személyszállító Kft. autóbusza. A buszon többségben fiatalok, a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium tanulói, valamint volt diákok, tanárok, szülők is utaztak. A szerencsétlenségben tizenhatan meghaltak, huszonhatan megsérültek.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?