Luca, Ottilia
2 °C
4 °C
Index - In English In English Eng

Csütörtökig kellene eltűnniük a Soros-plakátoknak

2017.07.18. 06:15

A vizes világbajnokság és Benjamin Netanjahu izraeli kormányfő budapesti látogatása miatt vonják vissza a „Ne hagyjuk, hogy Soros György nevessen a végén!” plakátkampányt – állította múlt hét szerdán az ATV fideszes forrásokra hivatkozva. Nem sokkal később a kormányzat elismerte, hogy lekerülnek a Soros-plakátok, de azt állították, hogy ennek a vizes vébéhez és Netanjahu látogatásához semmi köze, egyszerűen csak arról van szó, hogy július 15-én véget ér a kampány. 

Hétfőn mindebből annyi látszott, hogy vannak olyan helyek az országban, ahonnan eltűnt Soros György, míg máshol még ott virítanak a plakátok. Budapesten is hasonlóan felemás volt a helyzet hétfőn, noha Netanjahu már aznap megérkezett, és a vizes vébé javában tart. 

Ha igaz, hogy a kormány tényleg csak július 15-ig akarta kiplakátolni Soros Györggyel az országot, akkor végül is normális, hogy hétfőn még nem tűntek el a plakátok mindenhonnan.

A kormány  JC Decaux Hungary Zrt. nevű multinacionális hirdetőcég magyar vállalatával kötött szerződést a kampányra. Ez az a francia központú cég, amely azóta lett szinte egyeduralkodó a köztéri piacon, hogy Orbán Viktor összeveszett egykori barátjával és szövetségesével, a Fidesz gazdasági hátterét megalapozó Simicska Lajossal. 

A JC Decaux-nál minimum kéthetes kampányt lehet lebonyolítani, ennél rövidebbet nem – legalábbis ezt állítja honlapján a cég. Márpedig a Soros-kampányt június 30-án hirdette meg a Magyar Időkben Dömötör Csaba államtitkár, majd szinte azon nyomban az utcára kerültek a plakátok.

Ha elolvassuk a JC Decaux általános szerződési feltételeit, akkor láthatjuk, hogy a „rendes ragasztási időszak” a tárgyhónap első naptári napján 00.00 órától a tárgyhónap 03. napjának 24.00 óráig tartó időszak. Azaz három napon keresztül ragasztgatja ki a cég a plakátokat. Márpedig ha eleve kéthetes kampányt rendelt meg a kormány, akkor a szerződési feltételeknek megfelel, hogy július 15-én véget is ér.

Július 15. egy szombati nap volt, a vébé pedig hivatalosan július 14-én kezdődött. Bár a hirdetőcég és a kormány közötti szerződést nem ismerjük, de az általános szerződési feltételekben szerepel, hogy a plakátokat a cég köteles a kampány végén letakarni, erre a kampány vége után 3 munkanapja van. Ez pedig azt jelenti, hogy ha szombaton véget ért a kampány, akkor hétfőn, kedden és szerdán kell letakarniuk a plakátokat. Azaz csütörtökön már egyetlen plakát sem lehet majd az utcákon. (Ez persze csak abban az esetben van így, ha a megrendelő a megrendeléskor ezt írásban jelzi. Ellenkező esetben a JC Decaux később ezt már csak a plakátragasztás pótlólagos költségeinek megtérítése mellett végzi el.)

A hirdetési piacot ismerő szakemberek szerint persze naivitás lenne azt gondolni, hogy egy olyan kiemelt ügyfélnek, mint a kormány (amelyik egy törvénymódosítással bármikor bármekkora csapást mérhet a piacra), ugyanúgy az általános szerződési feltételekhez kellene igazodnia. Ennek ellenére bármilyen befolyásos is az ügyfél, egyik napról a másikra lehetetlenség eltüntetni ennyi plakátot, ezért is rögzítik a szerződésben a három napot.

Bár a kormány kommunikációs stábját ismerő források szerint nem életidegen tőlük, hogy gyorsan irányt váltsanak, két dolog figyelemre méltó. Egyrészt az ATV szerdán, július 12-én adott hírt arról, hogy a plakátokat eltávolítaná Orbán, de hivatalosan a kormány július 15-re tette a kampány végét. Tehát a cég által kínált minimumkampányt, a két hetet nem szakították meg, hiszen ha megszakították volna, akkor már keddre eltűnt volna az összes plakát – és egyúttal kiderült volna, hogy tényleg Netanjahu és a vébé miatt kellett sürgősen leszedetni azokat. Másrészt mindkét esemény időpontját jóval korábban, még a plakátkampány megrendelése előtt tudta a kormányzat.

Tehát ezek alapján nem valószínű, hogy Orbán vagy a kormányfő stábja a külföldi reakciók miatt aggódva idő előtt fújta le a kampányt, ahogy ezt fideszes források sejtették. Persze az események és a kampány között lehet összefüggés, ez esetben pedig az nem véletlen, hogy a Soros-kampányt már a megrendeléskor két hétre tervezték. Ha így volt, akkor a kormány tudatában volt a plakátok kétes megítélésének, valóban számolt a vizes vébével és Netanjahuval, legfeljebb azzal nem, hogy a plakátok letakarása nem megy egyik pillanatról a másikra.

Ugyanakkor ha Dömötör június 30-án, azaz kicsivel több mint két héttel ezelőtt hirdette meg az új kampányt, akkor nem világos teljesen, hogy milyen hathetes kampányról beszélt a kormány, amikor a Soros-plakátok levételét indokolták. Múlt szerdán ugyanis a Kormányzati Tájékoztató Központ ezt írta: „A nemzeti konzultáció május végén ért véget. A kormány az utókampányt két szakaszban, hathetes időtartamra tervezte. Ennek megfelelően a második szakasz az eredeti tervek szerint, július 15-én zárul.”

Természetesen megkerestük a céget is a kérdéseinkkel, de egyelőre nem válaszoltak.