Erzsébet
1 °C
4 °C

Infarktusos beteg mellett húzta az időt a 112

2017.11.29. 10:15
A tűzoltók szakszervezete után egy orvosi ügyeletben dolgozó olvasónk is azt írta, hogy feljegyezte telefonjába a helyi mentőirányítás közvetlen telefonszámát, mert a 112-es egységes segélyhívóval túl nagyra nőtt a várakozási idő. A katasztrófavédelem szerint fontos eredmény az Egységes Segélyhívó Rendszer bevezetése, mert így bárki bármikor kérhet segítséget.

Péter orvos, gyakran megfordul Csongrád megye és Bács-Kiskun megye orvosi ügyeletein. A központi orvosi ügyelet feladata, hogy házhoz mennek, és eldöntik, hogy a betegnek szüksége van-e kórházi ellátásra.

„Ha úgy látjuk, hogy a beteg kórházi ellátásra szorul, és mentőszállítás szükséges, akkor felhívjuk az irányítást. Minden megyének van saját mentésirányítása, amelyben szakképzett, felkészült kollégák dolgoznak, vészhelyzetekre is eléggé jól reagálnak” – írta az Indexnek Péter.

Ám a 112-es egységes segélyhívó kötelező közbeiktatása nemrég veszélyes helyzetet teremtett.

„Két hete volt először olyan ügyeletem, amikor a 104-re indított hívásomat átkapcsolták a 112-re. Amint felvette az operátor, bemutatkoztam, mondtam, hogy honnan telefonálok, és hogy a debreceni mentésirányítással szeretnék beszélni. Erre kérdések következtek, mire megismételtem, hogy a debreceni mentésirányítással szeretnék beszélni."

Ezután még egyszer elmagyaráztatta velem, hogy akkor biztosan orvos vagyok, meg minden, majd átkapcsolt (majd 1 percnél jártunk). Két percen keresztül vártam a sikeres átkapcsolást, majd kb. 5 mondatban megbeszéltem a megbeszélendőt a mentésirányítással (kb. 30 másodperc). Mindezt egy infarktusos beteg mellől, aki szerencsére stabil állapotú volt, és bőven a katéteres beavatkozás időablakán belül volt.

„Viszont felmerül bennem, hogy ez egy újraélesztés alatt, vagy instabil beteg mellett elfogadhatatlan” – folytatta Péter, aki szerint az egész procedúra három percet vett igénybe. „Mire számíthat egy laikus? Azóta beszereztem az irányítások közvetlen számát, így elkerülhetem a 112-t.”

Mentő- és tűzoltó autók egy közúti baleset helyszínén 2017. október 6-án
Mentő- és tűzoltó autók egy közúti baleset helyszínén 2017. október 6-án
Fotó: Donka Ferenc / MTI

Olvasónk konklúziója, hogy fölösleges volt beiktatni a 112-t az ellátási folyamatba. Idén  novemberben indult  a rendszer, amely szerint ha a mentőket hívja, nem a mentőszolgálat valamelyik megyei ügyeletét kapcsolják, hanem egy civil operátor veszi fel a telefont.

És nem csak szerinte van baj a 112-vel.

A Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete hétvégén nyílt levélben foglalt állást a 112-es, vészhelyzet esetén hívható egységes telefonszámmal kapcsolatban. Azt írták, hogy célszerű mindenkinek bejegyeznie a telefonjába a lakóhelyéhez legközelebbi tűzoltóállomás, rendőrség és mentőállomás telefonszámát, és baj esetén ezeket tárcsáznia, mert akkor szakemberek fogják felvenni, nem úgy, mintha a 112-vel próbálkoznának. 

Feljelentést tettek a katasztrófavédők

A tűzoltók nyilatkozatának apropója, hogy múlt pénteken az MTI közölte: a Központi Nyomozó Főügyészség nyomoz az október 22-én Szolnokon, a Liget úton történt halálos lakástűz ügyében.

Ahogy az előző cikkünkben is írtuk, a katasztrófavédelem honlapján szereplő információk szerint füstszivárgás miatt riasztották a tűzoltókat a Liget úti társasházhoz. A tűzoltók kívülről, létrán jutottak be a lakásba, de annak lakóján már nem tudtak segíteni. A gáztűzhely mellett egy földre ejtett, füstölgő olajos serpenyőt találtak, mellette konyharuhák égtek, a szoba telítődött füsttel.

A Lánglovagok azt írta: „A katasztrófavédelem műveletirányítása egy füstről szóló bejelentésnél ahelyett, hogy tűzoltókat küldött volna, a kéményseprőket akarta, de csak két nap múlva, a nemzeti ünnep után. Néhány órával később a rendőrség kérésére vonultak végül a tűzoltók a társasházba, de akkor már az első bejelentő szomszédja – akinek a konyhájában tűz ütött ki – halott volt.”

Beszéltünk tűzoltókkal, azt mondták, sajnos az embereknek az jön át a történtekből, hogy a tűzoltók hibáztak. Pedig ha egy tűzoltó a megyei operátortól riasztást kap, nem mérlegelhet, két percen belül el kell indulnia.

„Vagy a 112-es központnál, vagy a megyei irányításnál elakadt ez a hívás, első körben egyszerűen nem ért el a helyi tűzoltóparancsnoksághoz. Aztán már a rendőrök riasztottak minket, és akkor mentünk is. Ez nem a mi hibánk" – mondta forrásunk.

Megkérdeztük az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot (OKF), mi az álláspontjuk a 112-vel kapcsolatos panaszokról. Az OKF szerint: 

  • A 112-es segélyhívószám egész Európában egységes segélyhívószám. A hívásfogadó központokban a hívásokat normál esetben 5-10 másodpercen belül fogadják.
  • A hívásfogadó operátorok legalább négy nyelven képesek fogadni a hívásokat (köztük angolul és németül).
  • Ha szükséges, a hívásfogadó központok az összes beavatkozó szervezettel azonnali kapcsolatot tudnak teremteni a bejelentéskor, ezáltal kicsi az időveszteség.
  • A hívásfogadó központban a hívások helyét a távközlési szolgáltatók rendelkezésre bocsátják, ami a helyi hívásfogadás esetén nem elérhető.

Az OFK úgy látja, fontos eredmény az Egységes Segélyhívó Rendszer bevezetése, ugyanis így az állampolgárok nonstop kérhetnek segítséget telefonon. „A mindenki által könnyen megjegyezhető 112-es szám mellett pedig változatlanul és folyamatosan hívhatóak a nemzeti segélyhívószámok is. Az ezekre a telefonszámokra befutó hívásokat garantáltan bármikor felveszik a szakemberek" – tette hozzá a katasztrófavédelem. 

Megkérdeztük a katasztrófavédelemtől a konkrét szolnoki ügyben azt is, hogy folytattak-e vizsgálatot, és ha igen, milyen eredményre jutottak. Az alábbi tájékoztatást kaptuk: 

„A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság a történtekkel kapcsolatban azonnal vizsgálatot indított. A vizsgálat megállapításai miatt a megyei katasztrófavédelmi igazgató feljelentést tett a Központi Nyomozó Főügyészségen. A feljelentésre tekintettel a vizsgálat megállapításairól nem áll módunkban tájékoztatást adni.”

Hétfőn megkérdeztük a Központi Nyomozó Főügyészségtől, hogy folytatnak-e nyomozást az ügyben, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. Amint reagálnak, frissítjük a cikkünket. 

Nem a szolnoki az első eset, hogy a 112-es segélyhívóval probléma adódott. Ősszel egy bejelentés után nemcsak Vajára, hanem Bajára is kiküldtek egy mentőst. Ez onnan derült ki, hogy Bajára a mentők előbb értek ki, de miután nem találtak beteget, visszaszóltak a mentésirányításnak, közben Vajáról is többször sürgették a segítséget.

Ha van tapasztalata a témában, ossze meg velünk! 

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?