Tekla
8 °C
20 °C

Ha karambol lesz, az autók fogják feltárcsázni a segélyhívót

2018.04.03. 12:16 Módosítva: 2018-04-04 14:46:43

Az áprilistól uniós piacra kerülő autók csak akkor kapnak típusbizonyítványt, és csak akkor lehet forgalomba helyezni őket, ha már bennük van az eCall  segélyhívó rendszerhez szükséges fedélzeti egység. Az eCallt  Hajzer Károly, a Belügyminisztérium informatikai helyettes államtitkára mutatta be Budapesten. 

Minden új járműben lesz egy fedélzeti egység, amely vészhelyzet esetén működésbe lép, például ha kinyílik a légzsák. Ekkor a fedélzeti egység automatikusan előállít egy úgynevezett MSD-adatcsomagot. Ez tartalmazza a jármű adatait, pontos helyzetét, GDS koordinátáit, és hangkapcsolatot is indít a segélyhívó operátora felé. Ezzel együtt továbbítja az adatokat a 112-es segélyhívó kezelőjének. Az autóban ülők manuálisan, az eCall gomb megnyomásával is tudják tárcsázni a 112-t.

A rendszer segítségével sokkal gyorsabban jutnak el az információk a menésirányításhoz, az így megspórolt idő életeket ment, mondta Hajzer Károly. Hatala József, a Magyar Autóklub elnöke azt mondta: azt remélik, hogy a rendszer teljes kiépítésével jelentősen csökkenni fog a halálos balesetek, illetve a súlyos szövődményekkel járó balesetek száma.

Eddig a Jaguar és a Land Rover írta ki az európai piacra az eCall szolgáltatások biztosítását. Emellett négy további európai autógyártó tervezi még a szolgáltatáshoz szükséges tender kiírását, közölte Marinka István, a Magyar Autóklub műszaki főtitkárhelyettese. A rendszer magyarországi felelőse a Magyar Autóklub. Hozzájuk futnak be elsőként az adatok, így a téves riasztásokat is kiszűrik majd. Ha az operátoruk megbizonyosodott arról, hogy jogos a hívás, továbbítják az adatokat a 112-nek.  

Az eCall rendszer működése
Az eCall rendszer működése

Hablicsek Nikoletta, az Országos Rendőr-főkapitányság Ügyeleti Főosztályának vezetője azt mondta:  a rendőrség által működtetett 112-nél elvégezték az informatikai teszteléseket, és az ott dolgozókat is felkészítették az eCall használatára.A rendszer olyan eseteknél lehet nagyon hasznos, ha éjszaka, illetve nem látható területen történik baleset, ha például árokba borul egy autó.

A rendőrség, a mentők és a katasztrófavédelem abban állapodott meg, hogyha nem sikerül hangkapcsolatot felvenni az autóban ülőkkel, akkor mindannyian a helyszínre küldik egységüket.

A már forgalomban lévő autókba 30 ezer forint körüli áron lehet beszerelni a rendszert, az üzemeltetése ingyenes.