Vendel
7 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Szabadon költhették a pártok a pénzt a kampányban Facebookon

2018.04.27. 13:20

A 24.hu írt cikket arról, hogy a kampányban egyébként elég durván használt Facebookkal nem tud mit kezdeni az Állami Számvevőszék, így az ott elköltött pénzt egyáltalán nem tudja ellenőrizni. Pedig a kampányköltéseket más esetekben nagyon komolyan veszi. A lap azt írja:

  • "Az Állami Számvevőszék nem tekinti sajtóterméknek sem a Facebookot, sem a Google oldalait, ezért kihagyta őket a pártreklámok listázásából.
  • A pártok akkora összeget írhatnak be a két világcégnél elköltött pénzeik bevallásába, amekkorát akarnak, mert nem lehet szabályszerűen ellenőrizni.

Arról már írtunk hosszabban, hogy a kormány a kampányban hogyan terítette a gyűlöletet a Facebookon. Hogyan lepték el a Youtube mellett a Facebookot a kétes hátterű és valóságtartalmú hirdetések, amelyekben az Európára veselkedő migránsveszélyre hívják fel a figyelmet, sokszor manipulált vagy szándékosan kontextusából kiragadott felvételekkel. A jelenség nem egyedülálló, az amerikai választást ugyanilyen módszerekkel befolyásolták Oroszországból, azonban a magyar hirdetéseket sem a kormány, sem az érintett közösségi oldalak nem ellenőrzik.

De emellett az ellenzék is próbált a Facebookon minél több embert elérni, és volt szép számmal olyan oldal és hirdetés, ami sokszor minimális valóságtartalommal sem rendelkezett, akár Orbánról személyesen, akár a Fideszről.

És az is látható volt, hogy maguk a politikusok is erősen használták a Facebookot: hirdetett posztokkal, vagy éppen bécsi bejelentkezéssel.

A 24.hu azt írja, hogy a választási törvény szerint:

"politikai hirdetést kizárólag olyan sajtótermék közölhet, amelynek hirdetési árjegyzékét az Állami Számvevőszék nyilvántartásba vette."

"Az ÁSZ viszont nem vette nyilvántartásba sem a legnagyobb, 5 és fél milliós magyar felhasználói eléréssel rendelkező Facebookot, sem a Youtube-t birtokló Google-t".

A törvény szerint maximum 995 millió forintot költhet kampányra egy-egy párt, és ezzel el is kell számolni az ÁSZ felé. Ennek része, hogy az ÁSZ előre bekéri, hogy melyik sajtótermék mennyiért jelentet meg politikai hirdetéseket. A 24.hu kérdésére az ÁSZ azt írta, hogy "a két nagy hirdetésfelvevő nem tartozik a magyar sajtótörvény hatálya alá, ezért nem kellett beküldeniük az ellenőrizhető árjegyzéket, és ezért nem vonatkozik rájuk a beküldés elmulasztása esetén életbe lépő reklámtilalom sem" - áll a cikkben.

És bár azt is írták, hogy a jelölteknek és pártoknak minden kampánykiadásról be kell számolniuk, de ez gyakorlatilag ellenőrizhetetlen a Facebook esetében, hiszen bármit beírhatnak a pártok, nem lehet ellenőrizni, és nem is lehet mivel összevetni az összegeket.

"A 24.hu információi szerint a Miniszterelnöki Kabinetiroda tavaly októberben a Soros-konzultáció reklámozására közel 100 milliót költött a Facebookon és a Youtube-on. Egy ehhez hasonló összeg jelentős tétel lenne egy-egy párt korlátozott kampány-költségvetésében, amelybe az online és a nyomtatott sajtómegjelenések mellett az utcai reklámok és a kampány események költségeinek is bele kell férnie" - írják

Az Állami Számvevőszék a cikk megjelenése után azt írta, "a vonatkozó törvényi előírás szerint az ÁSZ azon, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) nyilvántartásában szereplő sajtótermékek hirdetési árjegyzékeit tette közzé a honlapján, amelyek határidőben megküldték azt az Állami Számvevőszék részére. Mindebből következően a cikkben szereplő mondat, miszerint: „Az Állami Számvevőszék nem tekinti sajtóterméknek sem a Facebookot, sem a Google oldalait, ezért kihagyta őket a pártreklámok listázásából” nem felel meg a valóságnak, ugyanis az ÁSZ-nak nincs lehetősége olyan hirdetési felületet nyilvántartásba venni, amely a médiatörvény szerint nem minősül sajtóterméknek, valamint előzőleg nem küldött árjegyzéket az Állami Számvevőszék részére."