Jolán
2 °C
4 °C

Magyartanárok Egyesülete: Mintaszerű volt az idei magyarérettségi

D ATI20170508003
2018.05.07. 13:48 Módosítva: 2018-05-07 13:56:30

A kisebb hibák ellenére mintaszerű volt az idei középszintű magyar nyelv és irodalom érettségi.  Jók voltak a szövegválasztások és a feladattípusok is – értékelte az idei feladatsort Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke. 

A magyarérettségi első részében a szövegértési feladat kiindulópontja egy a barátságról szóló szociológiai mű recenziója volt. A szöveg világos gondolatmenetű és adatgazdag volt. A problémát itt az jelenthette, hogy a két és fél oldalas szöveg figyelmes végigolvasása, majd az ehhez kapcsolódó tíz feladat megoldása igencsak sok időt vihetett el, mondta Arató László. A mai középszintű magyar nyelv és irodalom feladatlap első felét itt nézheti meg

A szöveghez adott feladatok is jók voltak: volt köztük egyszerű visszakeresés, adatokat kellett megtalálni a szövegtengerben, máshol egy szinonima tehette nehezebbé a megoldást, voltak globális kérdések, amelyeknél a cikk egészének alapgondolatait kellett rekonstruálni, máshol pedig szövegalkotással kellett bizonyítani, hogy az érettségiző megértette a szöveget. Biztosat a feladatok minőségéről természetesen csak akkor lehet mondani, ha kedden megjelenik a megoldókulcs, mondta a Magyartanárok Egyesületének elnöke. 

Ez a feladat sok diák idejét vihette el, így lehet, hogy kevés idejük maradt ezután a rövid 120-200 szavas szöveg megírására. Itt két lehetőség közül választhattak. Érvelniük kellett az olyan ünnepek mellett, mint a nőnap, a halloween és a Valentin-nap. Arató szerint hiba, hogy a feladat nem tette lehetővé, hogy ezen ünnepek ellen érveljenek. A másik szépséghiba, hogy három-öt érvet kellett felsorolni együttesen, de ezen ünnepek mellett nem ugyanazok az érvek szólnak.

Nehezítette és lassíthatta a megoldást, hogy ehhez a feladathoz még el kellett olvasni egy-egy bekezdést ezekről az ünnepekről, ami nem könnyítette meg az időhiánnyal küzdő érettségizők dolgát. Arató szerint érdemes belekalkulálni az is, hogy ilyenkor önmagában a feladatválasztás is időt vesz el. 

A másik választható feladat talán a többségnek könnyebb volt. Itt kevesebbet kellett olvasni, és a diákok által begyakorolt hivatalos levelet kellett írni egy önkormányzati képviselőnek a leromlott állapotú épületek újrahasznosításáról vagy új intézmények létrehozásáról.

Arató László a magyarérettségi második részében kitűzött műértelmezési feladatokat is kiválónak értékelte. A diákok itt is két feladat közül választhattak, a tavalyi gyakorlattól eltérően egyik szöveget sem ismerhették – ez az összehasonlító elemzésre feladott József Attila- és Szabó Lőrinc-versekre is igaz. A két verset viszont kiválóan össze lehetett hasonlítani, mivel nemcsak hasonlítanak egymáshoz, de ugyanarról szólnak: a fiatalok élet- és örömvágyáról, az előző generációkkal való konfliktusokról, és ez a téma ráadásul közel áll a most érettségiző diákokhoz.  

Arató szerint jó szöveg volt a másik választható feladathoz is. Balázs Béla modern, szimbolikus, szecessziós mélylélektani meséjében azt kellett elemezni, mennyiben különbözik a hagyományos meséktől. Ez is egy nagyon jól megoldható feladat volt, véli Arató László. Míg a mesében a szerelmesek az akadályok leküzdése után lesznek egymáséi, Balázs Béla meséjében már az elején együtt vannak, és itt nincs happy end, ráadásul ez a mese sokat elmond a partnerkapcsolatokról, a férfi önszeretetről vagy a szerelem kisajátító természetéről. Arató László szerint ez a téma nem idegen az érettségiző korosztálytól, nem „magas” nekik, hiszen ha tapasztalatból még nem is ismerik a párkapcsolatok ilyen mélységeit, elég sok mindent gondolnak erről a kérdésről.

A Magyartanárok Egyesületének elnöke szerint az idei magyarérettségi örömteli módon beleillik abba a trendbe, amelyben az irodalom mellett egyre nagyobb hangsúlyt kap a tantárgy modernebb, kommunikációközpontú felfogása. Arató szerint fölösleges aggódni amiatt, hogy ez az egyensúly felborul, és a magyarérettségin lassan már nem is lesznek irodalmi kérdések. Az írásbeliben eleve 90 perc-150 perc a szövegértés és a műelemzés aránya, a diákok pedig a szóbelin csak irodalmi tételekből vizsgáznak majd.  

Borítókép: Magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi vizsga a nyíregyházi Sipkay Barna Kereskedelmi Vendéglátóipari Idegenforgalmi Szakgimnáziumban 2017. május 8-án. Fotó: Balázs Attila / MTI.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?