Előd
7 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Lázár nem bírta ki, rögtön üzent egyet az új kormánynak

2018.05.11. 13:30 Módosítva: 2018-05-11 15:17:36

Orbán Viktor a miniszterelnöki eskütételén arról beszélt csütörtökön, hogy bár sokan hihetetlennek tartják, de elérhető, hogy Magyarország 2030-ra az EU első 5 olyan országa közé kerüljön, ahol a legjobb élni, dolgozni. Az új típusú versenyképességi rangsorokban is az 5 legjobb uniós állam között lehet az ország addigra, mondta.

Egy napra rá, pénteken az elvileg háttérbe húzódó Lázár János rögtön rá is csatlakozott erre a vonalra, félig-meddig a kormányzatnak is üzenve, hogy mit is kéne csinálni, ha Orbán álmát teljesíteni akarják, azt mondta ugyanis, fontos cél a Szeged-Budapest vasút korszerűsítése,

a megyeszékhely és a főváros között most 2 óra 24 perc a menetidő, amit másfél órára kellene csökkenteni, ha 2030-ra valóban Európa öt legfejlettebb országa közé akar kerülni Magyarország

- mondta.

Technikai részletek

Szegeden 4 milliárd forintból járműtelep épül, Szeged-Rókus állomásnál pedig összekapcsolják a vasúti és a villamospályát. A két város közti pálya korszerűsítése és bővítése már megy, 24,2 milliárd forintért, kivitelezője a Swietelsky.

Hódmezővásárhelyen a Strabag 11,5 milliárdért 2019 őszére 3200 méteres villamospályát épít öt megállóval, több csomópontot korszerűsítenek újak is lesznek. A Stadler már építi a nyolc, 202 fős, kerékpár szállítására is alkalmas villamoskocsit 17,6 milliárdért.

A két vasútállomás közti út 40-42 perc, a két belváros közötti 30-32 perc lesz. A járatok 4.30-kor, az utolsók 11 vagy éjfél körül, hétvégén igény szerint később indulnak majd.

Lázár amúgy a Hódmezővásárhely-Szeged közötti tram-trainről tartott háttérbeszélgetést, és azt mondta erről, hogy

  • a tervek szerint a villamosvasúton először 2020 második felében utazhatnak az emberek
  • A fejlesztés a város szempontjából legalább akkora jelentőségű, mint amikor a 19. század végén megépült a Szeged-Békéscsaba vasútvonal - jelentősen javít a munkaerő-mobilitáson, és segíti a megyeszékhelyen elérhető szolgáltatások igénybevételét, amely növeli a település megtartó erejét

Azt is mondta, jelenleg naponta legalább 8 ezer ember ingázik a két város között, ez a szám 10-12 ezerre növekedhet, és a becslések szerint legalább 60-70 százalékuk választja majd a kötött pályás közlekedést.

Lázár János úgy fogalmazott, a fejlesztés nagyságrendjében is történelmi jelentőségű, költsége nettó 57,5 milliárd forint, amelynek felét magyar, felét uniós forrásból biztosítják.

Lázár János szerint amennyiben a fejlesztés beváltja a hozzáfűzött reményeket, Makót is érdemes volna összekapcsolni a megyeszékhellyel, tízéves távlatban pedig a politikus Makó és Hódmezővásárhely összekötésére is lehetőséget lát, és a megoldás a budapesti elővárosi közlekedés javítására is alkalmas lehet.

Csatlakozzon az Index tematikus Facebook-oldalához, és moderált körülmények között beszélgethet róla.