Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A kaotikus érettségiről írt jelentést Székely László ombudsman

D ATI20170508012
2018.05.31. 14:46 Módosítva: 2018-05-31 14:52:34

A szakgimnáziumokban 2017-ben nem voltak meg a feltételek ahhoz, hogy a diákok megfelelően felkészülhessenek az érettségire, állapította meg Székely László, az alapvető jogok biztosa. Az ombudsman szerint

súlyosan sértette a jogbiztonság követelményét és visszásságot okozott a felsőoktatáshoz való egyenlő hozzáférésben, hogy a középszintű szakgimnáziumi érettségi részletes követelményei csak négy hónappal a 2017-es vizsga előtt jelentek meg.

Az érettségi vizsga és a továbbtanulás fontos stratégiai döntés a diákok és a családok életében, ehhez a diákoknak legalább két évvel a vizsga előtt tudniuk kellett volna, hogy mire készüljenek, de így nem kaptak elegendő felkészülési időt, állapította meg jelentésében az ombudsman. Az alapvető jogok biztosa Tényi István bejelentésére indított vizsgálatot. A beadványból és az ombudsman határozatából jól látszik, milyen következményei lettek az átgondolatlan, kapkodó reformnak az oktatásban.

A szakképzést a kormányfő és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara kívánalmainak megfelelően radikálisan átalakították az elmúlt években. A szakgimnáziumokká átkeresztelt egykori szakközépiskolákat centrumokba szervezték és a Nemzetgazdasági Minisztérium irányítása alá helyezték, de megreformálták az itteni érettségiket is.

Addig a diákok maguk választhattak a magyar, a matek, a történelem és az idegen nyelv mellé egy ötödik érettségi tárgyat. Egy 2012-es jogszabályváltoztatás azonban előírta, hogy a szakgimnáziumokban 2017-től már csak az iskola profiljának megfelelő szakmai tárgy lehet az ötödik érettségi tárgy. Ehhez 2013. április 6-ától helyezték hatályba az új kerettanterveket, amelyek alapján a 2013 szeptemberétől szakgimnáziumba kerülő diákok elkezdtek tanulni.

A szakmai érettségihez teljesen új, komplex vizsgatárgyakat hoztak létre, amelyek egyes területeken különösen nehéznek számítottak.

A gépészeti szakgimnáziumok számára kidolgozott komplex érettségi tantárgy például kilenc tantárgy anyagát foglalja magába, a közgazdasági ágazat vizsgája pedig tíz tantárgyét. Azt azonban, hogy pontosan miből kell majd vizsgázniuk a diákoknak, milyen témaköröket, milyen feladattípusokat kérnek számon tőlük, emelt szinten csak 2016 augusztusában, középszinten pedig 2016. december 28-án jelentették meg, azaz mindössze nyolc, illetve négy hónappal az érettségi előtt.

Annak idején a Független Diákparlament és a Tanítanék Mozgalom hozta nyilvánosságra annak a tíz, szakképzésben tanuló diáknak a nyílt levelét, ami feltárta a rendezetlen állapotokat. A diákok szóvá tették, hogy a legnehezebb, legkomplexebb vizsgára való felkészülésre mindössze négy hónapjuk maradt, sok helyen káosz uralkodik az állandó átszervezések és a tanárhiány miatt, 11. osztályos korukban derült ki az is, hogy az idegen nyelvi érettségi követelményszintjét is megemelték, noha az idegen nyelv tanításának körülményei nem javultak. Kiderült az is, hogy a diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás és egyéb, tanulási nehézséggel küzdő tanulók számos esetben nem tudtak élni az őket megillető felmentésekkel, mert a korábban megfogalmazott szakvéleményekbe még nem kerültek bele az új szakmai tantárgyak. 

A minisztérium arra hivatkozott, hogy az érettségi követelmények a diákok számára már a jogszabály kihirdetése előtt is ismertek lehettek. Az ombudsman azonban világossá teszi: nem várható el sem tanártól, sem diáktól, hogy a kerettantervekből próbálja meg kikövetkeztetni a vizsgakövetelményeket, vagy tervezetek alapján tájékozódjon.

Nem elfogadható érv, hogy már a jogszabály kihirdetése, hatálybalépése előtt is ismert lehetett, milyen követelményekre számíthatnak a diákok, hiszen mindez a jogállamisággal, a jog alá rendelt közhatalmi döntésekkel, a joguralommal menne szembe, külön kiemelve azt is, hogy a követelmények és az időpontok időközben is változtak.

Az ombudsman szerint az igazán tiszta feltétel az lett volna, ha két évvel az érettségi előtt mindenki tudja, mire számíthat, de akkor a szakmai érettségi vizsgakövetelményei tényszerűen nem léteztek. 

Az ombudsman jelentésében szerepel az is, hogy a középszintű idegen nyelvű érettségi megváltozott követelményrendszere a gyenge tanulók számára nagy kihívást jelentett. Külön felhívta a figyelmet arra, hogy

a több tantárgy követelményeiből összegyúrt komplex szakmai vizsgatárgyak miatt a szakgimnáziumi tanulók az egyetemi felvételiknél hátrányba kerülnek.

Egy vegyész érettségit tévő szakgimnazista például jóval nehezebb helyzetben van azzal a gimnazistával szemben, aki "csak" kémiából vizsgázik. Az ombudsman jelentésében szerepel: volt olyan szakgimnazista, aki a 11. évfolyamon emiatt ment át inkább egy gimnáziumba.

Az ombudsman adatokat kért arról, hogyan alakultak végül az érettségizők eredményei. A probléma itt persze az, hogy ezek az adatok nem hasonlíthatók össze az előző év eredményeivel, hiszen akkor egészen más volt még a szakgimnáziumi érettségi. Az iskoláktól kapott adatok alapján nem romlottak jelentősen a szakmai érettségi eredmények.

Az Oktatási Hivatal azt közölte: a szakmai vizsgatárgyak érettségi eredményei átlagosnak mondhatók. Az ezeken szerzett összesített átlag például magasabb, mint a matematika érettségik eredménye, de a többi kötelező tantárggyal való összehasonlításban rosszabb eredmények születtek. Az összesített bukási arány 1 százalék alatt volt a szakmai érettségiken, nagyobb százalékban buktak meg matekból, angolból vagy németből a végzősök. A szakmai tárgyakból tett érettségik eredménye ellen országosan mindössze két fellebbezést adtak be.  

(Borítókép:  A magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi vizsga előtt a nyíregyházi Sipkay Barna Kereskedelmi Vendéglátóipari Idegenforgalmi Szakgimnáziumban 2017. május 8-án. - f otó: Balázs Attila / MTI)