Salamon
12 °C
13 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A cigányok tanulásra kényszerítéséről ír a 11.-es történelemtankönyv

2018.06.07. 08:57 Módosítva: 2018-06-07 09:06:46

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) 11. évfolyamosok számára készített tankönyvében egy olyan forrásról kell véleményt mondaniuk a diákoknak, amely szerint a XIX. században az egyéni szabadság korlátozásával és „egy kis kegyetlenséggel" próbálták rávenni a tanulásra a cigányokat, írja a Népszava.

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) új forrásközpontú és új kerettantervi követelményekhez igazodó könyvében egy 1893-ból származó idézet olvasható a kormányzat által elrendelt országos cigányösszeírás jegyzőkönyvéből:

Az egész és félkóbor czigányokat nem lehet gyerekeik rendes iskoláztatására bírni. (...) Ez azonban a kóbor czigányoknál csak kényszereszközökkel érhető el. Egy kis kegyetlenséget el kell követni a humanitás jegyében. Az egyéni szabadság némi korlátozására kell magát elszánnia az államhatalomnak, hogy igazi emberi szabadságra neveljen egy jelenleg vadállat módjára szabad fajt.

NT-17342

A tankönyv a szöveg kapcsán arra kéri a diákokat, hogy vitassák meg, mivel indokolja a szöveg írója a szabadságjogok átmeneti korlátozását, és vajon ez a módszer elfogadható-e és eredményes-e a cigányság felemelkedése érdekében.  

A tankönyvrészlet nagy vitát váltott ki egy szakmai Facebook-csoportban. Egyes pedagógusok szerint „ez csak történelem", a feladat pedig forráselemzés, ami „összevetésre, gondolkodásra" készteti a tanulókat. Mások úgy vélik, egy már száz éve is hibás gondolatot csak úgy lehetne megjeleníteni egy tankönyvben, mint abszolút rossz irányú intézkedést, ám a könyv szerzője erre még csak utalást sem tesz.  

Trencsényi László, a Magyar Pedagógiai Társaság (MPT) elnöke a Népszavának azt mondta: a feladat csak a forráselemzés látszatát kelti, de nem idéz más, jó példákat is tartalmazó forrást. „Ha a szerző azt kérné a diákoktól, vizsgálják meg, mennyire felel meg a XIX. századi leírás az Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozatában leírtaknak, semmi gond lenne."