Palkovics László és egy robot nyitotta meg a szakképzési tanévet

2018.09.01. 12:13 Módosítva: 2018.09.01. 15:55

A győri Lukács Sándor Mechatronikai Szakgimnázium és Szakközépiskola Nao nevű humaniod robotjával nyitott meg az országos szakképzési tanévet Palkovics László innovációs és technológiai miniszter szombaton a győri Pattantyús-Ábrahám Géza Ipari Szakgimnázium és Szakközépiskolában.

A robot integetett, majd rövid verset mondott a diákoknak, végül a miniszterrel közösen azt mondta, hogy kezdődjön a 2018-2019-es tanév.

Palkovics László beszédében azt hangsúlyozta, hogy változik a szakképzés megítélése, de az innováció szellemében tovább kell építkezni. Azt kell elérni, hogy minden magyar fiatal olyan készségekkel kerüljön ki az iskolarendszerből, amelyekkel megállja a helyét a most zajló "negyedik ipari forradalom" átalakuló munkaköreiben is, írja az MTI.

A győri Lukács Sándor Mechatronikai Szakgimnázium és Szakközépiskola honlapján azt írják, hogy Nao a 2016-2017 es tanévben kezdte meg tanulmányait az iskolában. A humanoid robot a francia Aldebaran Robotics terméke. Mondhatjuk, hogy betöltötte az iskolaérett kort, mert első változata 2007-ben született. Azóta persze sokat fejlődött.

A programozható, kifinomult mozgásra és beszédre is képes, mesterséges intelligenciával rendelkező robotot direkt oktatási célokra tervezték, több mint 200 egyetem és tudományos intézet használja. Legolcsóbb verziója 5600 euró, azaz 1,8 millió forint körül van. 

Palkovics László szerint a szakképzés megítélésének változását szerinte az elmúlt időszak törvénymódosításai is elősegítették. A szakképzésben hiányszakmát tanuló diákok a tanulmányi eredményeiktől függően ösztöndíjat kapnak, ami akár havi 50 ezer forint is lehet. Az államilag támogatott felnőttképzés rövidebb ciklusúvá és rugalmassá vált, és folytatódnak az állami szakképző iskolák infrastrukturális fejlesztései, mintegy 10 milliárd forintból majdnem háromszáz fejlesztési cél valósul meg.

Győrben és Miskolcon a szakképzésben olyan átfogó infrastrukturális fejlesztést valósítanak meg, amely által épületek és eszközök újulnak meg. Első lépésben erre tízmilliárd forintot fordítanak. A felnőttképzésben számítanak a külföldi vállalkozásokra is. A miniszter felidézte, hogy nemrég megállapodott a minisztérium egy német vállalattal, amelyik a saját alkalmazottain kívül megnyitja a képzési rendszerét más szakképző intézmények és a beszállítók előtt is. Ezt a példát alkalmazni szeretnék az egész országban.

Palkovics arról is beszélt, hogy ahogy Magyarországon, úgy a világban is egyre gyorsabban fejlődnek az iparban használt technológiák, eljárások és anyagok, növekszik az igény a rendszerek tervezésével, építésével és üzemeltetésével foglalkozó informatikai és robotikai képzettségű szakemberek iránt. A szakképzés és a felnőttképzés egyre vonzóbb az élethosszig tartó tanulási folyamatban.

Kara Ákos infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár azt mondta: a Diákháló programon belül valamennyi köznevelési intézményben biztosítani kell a megfelelő internetes sávszélességet, illetve az osztálytermeket és a közösségi tereket lefedő wifit. Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke is a gazdasági szereplők és a kormány szoros együttműködéséről beszélt a szakképzés megújítása kapcsán. Mint mondta: a kelet-közép-európai rendszerváltó országok közül Magyarország rendezi meg elsőként szeptember 26. és 28 között az európai szakmák vetélkedőjét, a Euroskills versenyt, amelyre mintegy nyolcvanezer diákot várnak harminc országból, negyven szakmában.