Albert, Lipót
2 °C
12 °C

Mészárosék csinálják a síneket, a helyieknek 4,5 kilométert kell kerülniük

2018.09.12. 12:31
A volt felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc konzorciuma Százhalombattán éppen vasutat fejleszt, ami miatt le kellett zárni egy vasúti átjárót. A történetnek csak annyi a szépséghibája, hogy akik az út túloldalán dolgoznak, mostantól 700 méter helyett 4,5 kilométert sétálhatnak a vasútállomásról, a kamionok között, vagy dönthetnek úgy is, hogy szabálysértést követnek el, és átvágnak a veszélyes munkaterületen.

A lezárás a Százhalombatta–Ercsi elágazás vasútvonal-fejlesztésének a része, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt., a szakasz kivitelezését pedig az SZ-E Konzorcium végzi, ami a felcsúti Mészáros és Mészáros Kft.-t és a Vasútépítők Kft.-t takarja, a két cég egyébként nem csak a munkán, hanem közös e-mail-címen, és telefonszámon is osztozik. A megbízás nettó 48 milliárd 200 millió forint értékű, ami az eredetileg becsülténél 7 milliárd forinttal drágább

Egy olvasónk azzal keresett meg minket, hogy a munkálatok miatt a százhalombattai dolgozókat elvágták a munkahelyüktől, több száz ember napi szinten van balesetveszélyes helyzetbe és szabálysértésbe kényszerítve az átgondolatlan kivitelezés miatt. 

Két évre betontömbökkel zárták le az átjárót

Olvasónk így vázolta fel a kialakult a helyzetet:

„Ez a vasútvonal a város szélén haladva, egy korábban fény- és félsorompóval ellátott átjáróval választotta el a lakóövezetet az ipari parktól, ahova több száz munkavállaló jár az említett vasúti átjárón keresztül nap mint nap dolgozni. Augusztus 20. után ezt az átjárót röpke 2 évre teljesen lezárták, mindkét oldalra 3-3 betontömböt helyeztek (mint amilyen az M0 autópálya két iránya között is elválasztja a forgalmat)."

"Ezzel az autók, motorok, kerékpárok közlekedését teljesen kizárták, illetve a gyalogosok is csak a betonakadályokon átmászva tudtak közlekedni, mert a betontömbök mellett egyik oldalon egy munkagödör van közvetlenül, a másikon pedig bontásból származó beton halom.”

700 méter helyett 4,5 kilométeres séta, kamionok között

„NIF az általuk kiadott tájékoztatóban azzal a remek ötlettel állt elő, hogy közelítsük meg az Ipari Parkot a 6-os úton keresztül."

"Tehát aki mondjuk vonattal érkezett, majd egy 700 méteres séta után az Ipari Parkba ért, az most készüljön úgy, hogy 700 méter helyett 4-4,5 kilométert kell gyalogolnia – buszjárat nincs – egy olyan úton, ahol kamionok és autók száguldoznak mellette" – fűzte hozzá a forrásunk.

„Lakott területen kívül, mondjuk például sötétben este, mikor 22 órakor végzett a műszakjában, és még utána találjon valamilyen működő tömegközlekedési lehetőséget, hogy hazajusson” – folytatja az abszurd helyzet bemutatását a férfi.

A polgármester intézkedik: már csak 3-3,5 kilométer séta lenne

Ránéztünk a polgármester, Vezér Mihály Facebookjára is. Ami alapján nem úgy tűnik, hogy a kivitelező túlzottan elsietné a probléma megoldását. A polgármester augusztus 24-én írt levelet a NIF Zrt.-nek a vasúti átjáró lezárásával kapcsolatban, a következő posztra (szeptember 4.) pedig majdnem két hetet kellett várni, amiben a polgármester leírja:

  • egy ideiglenes átjáró tervén gondolkoznak a Hulladéktelep felé;
  • egyeztetések folynak arról, hogy  közös teherviselés mellett a munkarendhez igazított autóbuszjáratokat indítsanak;
  • illetve a NIF Zrt. projektvezetőjét arra kéri, hogy nyissák meg hamarabb a tervezett vasúti átjárót. 

Az olvasónk szerint nem nyújtana megoldást a dolgozóknak, ha a Hulladéktelepen keresztül járhatnának át:

„A lezárás után vélhetően jó páran megtalálták Vezér Mihály polgármester urat, aki a Facebook-oldalán jelezte, hogy felvette a kapcsolatot az illetékesekkel, és keresik a megoldást. Nyilván a városvezetés egész addig semmit nem tudhatott a vasúti fejlesztésekről, talán észre sem vették, olyan titokban és lábujjhegyen fúrtak-faragtak a munkások az építkezésen.

"Az egyeztetések eredményeképpen, a hét elején sikerült eljutni odáig, hogy a beton elválasztókat széthúzták annyira, hogy gyalog vagy kerékpárral át lehet férni közöttük, igaz, az esőzéseknek és a földmunkának köszönhetően bokáig érő sártengeren is át kell vergődni a munkahelyükre igyekvőknek. Ezzel párhuzamosan – a polgármester úr FB oldalán elhelyezett tájékoztató szerint – folynak a tárgyalások a Szákommal is, hogy az ő szeméttelepükön keresztül lehessen közlekedni. Ez azért is lenne nagy előrelépés, mert így csak 3-3,5 kilométer lenne a kerülő a 4,5 helyett” – jegyezte meg a forrásunk.

Szabálysértésre vannak kényszerítve

A férfi felhívta a figyelmünket arra is, hogy mindenképp szabályszegésre vannak kényszerítve a dolgozók. 

„“A pénteki nap még annyi fejleményt hozott, hogy a lezárás mindkét oldalára kihelyeztek 1-1 táblát, miszerint munkaterületen járunk, és csak megfelelő egyéni védőeszközök használatával tartózkodhatunk ott szabályszerűen. Kíváncsian várom, hogy mikor lesz ott valaki, aki majd büntetni is fogja a munkába igyekvőket. Ha igazán biztosra akarnak menni, akkor a 6-os útra rendőröket is kivezényelnek, hogy ott a tilosban sétálókat, kerékpározókat (van kerékpárt tiltó tábla is az úton) az alternatív úton is megbírságolhassák. Ha pedig valakit baleset ér útközben, majd még azért is a sérült lesz felelősségre vonva, hiszen tilosban járt.”

Megkérdeztük az önkormányzatot, hogy lassan egy hónap alatt mire jutottak az egyezkedésekkel, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak. 

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?