Albert, Lipót
2 °C
12 °C

Nyelvtudásért Egyesület: Wifi és szabad tankönyvválasztás is kell a jó nyelvoktatáshoz

2018.10.30. 13:00 Módosítva: 2018-10-30 13:08:31

A Nemzeti Alaptanterv (NAT) tervezetében a korábbinál lényegesen nagyobb súllyal szerepelnek a korszerű kommunikatív nyelvoktatás szempontjai, de több helyen pontosításokra van szükség, olvasható a nyelvtanárokat, oktatáskutatókat és nyelvtudásmérési szakembereket tömörítő Nyelvtudásért Egyesület szakmai állásfoglalásában, amelyet az Emberi Erőforrások Minisztériumának is elküldtek.

Szabályokba kell foglalni a korai nyelvoktatás lehetőségét. A NAT tervezete szerint az idegennyelv-oktatást az általános iskolák 4. osztályaiban kell kötelezően megkezdeni. A valóságban azonban sok iskolában már az első három évfolyam valamelyikében megkezdődik az idegennyelv-oktatás – különösebb tartalmi iránymutatás és érdemi feltételrendszer nélkül. Az egyesület véleménye szerint csak azokban az iskolákban lenne szabad megkezdeni a korai nyelvoktatást, amelyekben a gyerekek életkori sajátosságaihoz illeszkedő foglalkozásokat tudnak tartani, és a diákoknak később is megmarad a lehetőségük az adott nyelv tanulására. A szigorú keretszabályozásra azért van szükség, hogy a korai kezdés ne váljon az iskolák közti felelőtlen verseny eszközévé. Ahol a fenti két feltétel nem adott, a gyermekeket már a nyelvtanulás korai szakaszában kudarcélmények érhetik, olvasható az állásfoglalásban.

A többletórákat inkább a középiskola első két évfolyamára csoportosítsák. A Nyelvtudásért Egyesület nem ért egyet azzal, hogy az idegennyelv-órák számát csak a középiskolák 11–12. évfolyamán emelnék. A diákok egy része eddigre már nem tanköteles, másik része pedig sikeres érettségit tesz, és felmentést kap az óralátogatás alól, ezért nem tudja igénybe venni a magasabb óraszámokat. 

Jogszabályok garantálják a lehető legszélesebb tankönyvválasztékot. Eredményes munkát a hazai és nemzetközi kiadók korszerű tankönyveivel lehet végezni. 2018-ban számos nyelvkönyv jelenlegi akkreditációja lejár. Ezzel a közoktatásban folyó nyelvoktatás egyetlen biztos eleme, a kielégítő tankönyvellátás súlyosan sérülhet, és az eredményes nyelvtanulást végképp ellehetetlenítő helyzet jöhet létre, figyelmeztet az egyesület. 

Több felkészülési időt kell adni a tanároknak, csak így lehet színvonalasabb és eredményesebb a nyelvoktatás.  A NAT tervezetében megcélzott, színvonalas kommunikatív tanítási gyakorlat a tanároktól jóval több felkészülést, testre szabott oktatási anyagok elkészítését igényli, nem rutinból megtartott órákat. A NAT-ban megcélzott kötelező tanítási óraszám azonban inkább az utóbbira van méretezve. A színvonal e nélkül még akkor sem emelkedhet, ha a tanítás minden más feltétele javulna, figyelmeztet az egyesület.

Lényeges módosításokra van szükség a tanártovábbképzésben, hogy a pedagógusok megtanulják a legújabb módszertani fogásokat. A NAT tervezete többször is utal a kooperatív technikákra, a projektszemléletre és a motivációnövelést eredményező, személyre szabott oktatási technikákra. Ez a tanárok széles rétegeinek rendszeres képzését teszi szükségessé. 

Komoly informatikai fejlesztésre van szükség. A NAT tervezete is azt írja, hogy „valamennyi tanteremben biztosítani kell, hogy a tanulók a foglalkozásokon IKT-eszközöket, internetkapcsolatot használjanak.” Az egyesület szerint azonban az iskolák jelentős részében az informatikai eszköztár elavult, rendszereik nehezen kapcsolódnak az internetre. A diákok saját telefonjaikkal gyakran nem csatlakozhatnak az iskolai wifihálózatra, mert a rendszer túlterhelődik. 

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?