Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A Facebook alapján az ellenzék jött ki jól a kampányból

fb
2018.04.07. 22:21
A közvélemény-kutatások helyett/mellett a világban folyamatosan keresik a korszerűbb üveggömböket, amelyekből meg lehet jósolni a választási eredményeket. Hogy a Facebook milyen ígéretes sötét aranybánya a nagy adatelemzőknek, az elmúlt hetekben is kiderült a Cambridge Analytica botrányból. Megnéztük, mit árulnak el a magyar választási kampányról a közösségi média számai: az eredmény azt mutatja, a kormánypárti médiatúlsúly ellenére az ellenzék témái pörögtek jobban. Ez alapján jósolni még nem lehet, de az ellenzéki aktivitás egyértelmű.

Bár látszólag Orbán Viktor uralta Facebookon is a kampányidőszakot, az ellenzék témái jobban pörögtek a Fidesz kulcsszavainál. A magyar nyilvánosság színvonalát is mutatja, hogy lényegében két nagy témakörre egyszerűsödött le a kampány: bevándorlásellenesség és a nemzeti szuverenitás megvédése az egyik oldalon, korrupció a másikon. Sok így választás előtt a hír, úgyhogy mondjuk gyorsan az egymondatos tanulságot:

Az ellenzék fő témája a Facebookon nagyobbat futott a kampányban, mint a kormánypárté.

Mindezt a Facebookos interakciókból szűrtük le, illetve szűrte le nekünk Kovács Lőrinc, a lyzR fejlesztője. A lyzR adataival már többször találkozhattak nálunk. Ezek a közösségi médiában való interakciókat mérik, azt, hogy mi mennyire pörög a Facebookon, Twitteren, Instagramon. Ez annyiban érdekesebb, mint a szimpla médiamegjelenés, mert az önmagában nem mond sokat a közvélemény figyelméről, arról, hogy a telibenyomott tartalom érdekli-e is az embereket, vagy esetleg már totális herótjuk van tőle. Ezzel szemben itt azt látjuk, mi az, amit tényleg sokan osztanak meg, lájkolnak, kommentelnek – a mostani esetben január 11-től, a kampányidőszak hivatalos startjától mostanáig.

Az ábra azt mutatja, hány interakció született a kampánytémákban naponta. Látni, hogy nem csak egyre több vonatkozó hír jelent meg, de ezzel párhuzamosan egyre több megosztás, komment is született; a kampánygépezetek egyre erősebb felpörgésével a facebookosok (hahó!) is rápörögtek a témára. De érdekesebb, hogy kinek a témájára.

Ez a gyűrű azt mutatja, hogy mennyire érdekelte a kedves választópolgárokat az egyes pártok és vezetőik Facebook-oldala. Azt tudjuk, hogy a több, mint 600 ezer követővel Orbán Viktor amúgy is előkelő helyet foglal el a magyar FB-toplistán, de ebből az is kiderül, hogy a politikailag kritikus időszakban is egyértelműen az ő oldala kapta a legtöbb interakciót – annyit, ahány szavazattal a Fidesznek simán meglenne az újabb kétharmad is, csak hát ezek nem konvertibilis dolgok. Orbán átlagos interakciókban mérve is messze a legjobb: csapatának és pártjának egy-egy posztja átlag 5 237-t lájkot, kommentet, osztást kap, amivel bőven kiemelkedik. 

Nagyjából mögötte is kijön a mért pártnépszerűség: Orbánék után Vona Gábor és a Jobbik FB-oldala pörög a legjobban, utána viszont az MSZP-t és Karácsony Gergelyt előzi Gyurcsány. A kisebbeknél tovább borul a valós sorrend: a magyar közösségi médiában a Kétfarkú interakciós jelenléte kiemelkedő, és valós támogatottságához képest szépen megy a Momentum is. Ez valószínűleg csak annyit jelent, hogy jobban be vannak ágyazva a politikailag és közösségi médiásan egyaránt aktív közegekbe, igaz, híveik azt is szokták remélni, hogy a közvélemény-kutatók módszeresen alulmérik őket – vasárnap meglátjuk.

A lyzR fejlesztője összesen 50 kampánytéma kulcsszavait vizsgálta meg részletesen az oktatástól a békemeneten át a kamupártokig. A kérdés mindig az volt, hogy ezek mennyire mentek az elmúlt hónapokban a Facebookon, és az első ebben a szélesebb vizsgálatban is egyértelműen Orbán Viktor és a Fidesz (illetve azoknak a posztoknak a megosztásai, amelyekben ezek a szavak szerepeltek) volt. Ez a kategória 15 millió interakciót eredményezett, míg a második itt is Vona és a Jobbik lett, de csak bő negyedannyi interakcióval. A lista élmezőnye, a legpörgősebb kampánytémákkal:

témázás.png
Grafika: lyzR

Az persze, hogy valakit (sőt Valakit), illetve a Valakiről szóló híreket mondjuk agyba-szájba kommentálják a népek, még nem jelenti azt, hogy kedvelik is az illetőt, hát még, hogy szavaznának is rá. Szóval nem tetszési indexről van szó, csak arról, hogy ki van valóban hatékonyan jelen a kommunikációs térben; és nem kétséges, hogy Orbán ott van, a kormánypárt is perszonifikált kampányban utazott, és az ellenzék is az ő ellenében határozta meg magát.

Orbán Viktor első helyéhez érdemes megnézni a médiabontást is, ahol azért jelzésértékű, hogy az első tíz helyen kizárólag magukat függetlennek tekintő és kormánykritikus médiumok találhatók:

A vizsgált 50 téma között vannak átfedések is, fókuszáljunk az egyszerűség kedvéért a két nagy kampányüzenetre, úgyis ezek iránt mutatkozott a legnagyobb érdeklődés. Nem mondunk újat azzal, hogy a Fidesz mindent vivő kampánytémája a bevándorlás volt, az ellenzéké pedig jellemzően a korrupció. A két nagy témakör kulcsszavas bontásban ennyit hozott az elmúlt három hónapban a konyhára:

Mint itt látni, mindent összevetve a kampány legnépszerűbb témája a miniszterelnök vejének biznisze, az OLAF által is vizsgált Elios-botrány volt Magyarországon. Összességében is, az oligarchák ügyei, a vélt korrupciós botrányok és a Fidesz számára kellemetlen úri gesztusok, mint Semjén vadászata több megosztást keltett a Facebookon, mint a kormánypárt által nyomott témák: a „bevándorlóország” toposza, az illegális migráció kérdése és a nemzeti szuverenitás megvédése.

Külön nézve az ellenzéki témákat, ezek voltak a legnépszerűbbek:

 És a Fidesz kampánytémák interakciós gyakoriságai:

Mindezek alapján a lyzR következtetése: „bár a kampány során a kormánypártok jobban tudnak élni a Facebook által nyújtott lehetőséggel, a társadalom online médiát fogyasztó részének nagyobbik fele inkább elégedetlen, a kormánykritikus sajtó megjelenéseire érkező interakciók száma messze magasabb volt a kampány során, mint a kormánypártiaké”.

Hogy ez szavazatokban mennyire manifesztálódik, vasárnap estére kiderül.