Csömöri polgármester: Jó lesz az új HÉV-vonal

2019.02.04. 14:34
A csömöri HÉV-vonalat lakossági kérésre hosszabbították meg, és bár Fábri István polgármester megérti a most ellene tiltakozókat, de véleménye szerint ha félóránként elmegy egy csendes járat a házuk mellett, az része a közlekedésnek.

Nagyot változott a helyzet egy év alatt HÉV-fronton Csömörön: tavaly ilyenkor még a szárnyvonal-megszüntetési tervek ellen tiltakozott a helyi testület, idén már a vonal bővítése és az azon járó dízelmotorvonat ellen emelt szót 116 lakos.

417 DSCF9328 190122
Fotó: Vörös Attila / Iho.hu

Mint Fábri István polgármester elmondta, a tavalyi testületi tiltakozás tízpontos követeléséből kettő is érintette az úgynevezett kavicsbányai bővítést, méghozzá azt, hogy lakossági kérésre vizsgálják meg a lehetőségét.

Mint arról beszámoltunk, a MÁV-HÉV hétfőtől a H9-es HÉV-et (a H8-as Gödöllői HÉV 3-4 kilométer hosszú csömöri szárnyvonala) egy régi, hátsó üzemi vágányon, az úgynevezett kavicsbányai vonalon meghosszabbítva visszakötötte Kistarcsa és Kerepes felé a gödöllői vonalba. A vonalon először régi Bzmot motorvonatot terveztek járatni, végül kaptak a MÁV-tól egy korszerűbb Desiro motorvonatot.

Fábri elmondása szerint tavaly év végén egy ezerfős közvélemény-kutatásban megkérdezték a nagyközség lakosait is, és 80 százalék a hosszabbítás mellett voksolt, csak 5 százalék ellene.

A most tiltakozók szerint

  • az alig két kilométeres kavicsbányai üzemi vonalon húsz éve nincs személyszállítás és komolyabb forgalom;
  • a lakók ennek tudatában és a BKV jóváhagyásával építkeztek a vonal közvetlen szomszédságában;
  • a vonalon újra beinduló közlekedés (dízel motorvonattal) veszélyezteti az épületeket, a helyiek továbbá a megnövekedett zajtól, füsttől, balesetveszélytől tartanak;
  • nem értik, ki utazna egyáltalán a két kilométeres vonalon.

Fábri István szerint az elmúlt években is járt ritkán vonat (üzemi vagy nosztalgiajárat) a kavicsbányai vágányon, sőt az is arra utalt, hogy a BKV még számol a vágányokkal, hogy 2007-ben megépítették a vonal hídját az M0 felett. Az átkötést sokan használnák a csömöriek közül, hiszen közvetlen, hatperces eljutást garantál a legközelebbi (kistarcsai) kórházhoz és bevásárlóközponthoz.

Viszont a polgármester, aki délelőtt maga is kipróbálta az új vonalat, elismerte, hogy mégis kevesen voltak a járaton. Ennek az a fő oka, hogy a vonat pont csúcsidőben nem jár Kistarcsa felé, amikor pedig a legtöbb csömörinek igénye lenne rá. Ekkor ugyanis a szintén hétfőn kezdődő Hatvan–Budapest vonatpótlásba besegítő HÉV-járatot pótolja Cinkota és Csömör között.

És így látja a problémát a sínek mellett lakó csömöri:

A próbajáratok hatásait többször tapasztaltuk (esetenként késő éjszaka végezték). Ugyan én kb. 15-20 m-re lakok a sínektől, de az elhaladó vonat dübörgése rendkívül zavaró. Ha valaki kijön és megnézi, látható, hogy a vonal jó részén, a házak közvetlenül a sínek mellé épültek, mivel már harminc éve nem jár azon a vágányon vonat. Na, ők igazán rosszul járnak.

– írta lapunknak a vasárnapi cikk után.

Azt egyelőre nem tudni, hogy mi lesz a kavicsbányai meghosszabbítás sorsa, amikor befejeződik a vonatpótlás, és már nem lesz szükség a plusz Desiro motorvonatra. Fábri István elmondta: azért lobbiznak, hogy villamosítsák a kavicsbányai szakaszt, és akkor a HÉV járhatna tovább rajta, ráadásul optimális menetrendben.