Halálfélelmük volt a román buszon, kárpótlásra nem számíthatnak a magyar síelők

Dávid busztolás2
2019.02.15. 08:05 Módosítva: 2019.02.16. 09:20
Hibás műszaki állapotban, nyári gumikkal, kizárólag románul beszélő sofőrökkel és a szervezők nélkül indultak útnak a Suli Sí és a Travelex franciaországi sítáborának buszai magyar utasokkal. Az út szervezőinek korábbi utazási irodáit már többször is megbüntették, az egyik céget pont a mostani esethez hasonló okokból.

Néhány órával azután, hogy olvasónk beszámolója alapján megírtuk, milyen botrányos körülmények között indult útnak a magyar síelőkkel teli busz Franciaországba a Suli Sí utazási iroda szervezésében, egy másik egyetemista utas is emailben jelentkezett.

Alex ugyanerre az Alpe d'Huez-i utazásra jelentkezett, csak ő a Travelexnél foglalta le az utat. Az egyik barátja beszélte rá, aki már évek óta ezzel a céggel utazik sítáborokba és mivel korábban nem voltak problémák, nem számítottak rá, hogy idén ilyen nehéz lesz eljutni a franciaországi Oz településre. A kilencnapos sítábort a Travelex és a Suli Sí közösen szervezte, ez utóbbi főként az egyetemeken hirdette, grillpartival, pezsgőzéssel, kirándulással együtt.

A jelentkezők az indulás napján, február 1-jén délelőtt kaptak emailt a szervezőktől, hogy a román rendszámú busz 22 órakor indul a Népligetből és az Oz-en-Oisans 1, 2 és 3 jelzésű buszt kell keresni. A Suli Sí szervezőcsapata megkeresésünkre azt írta, évek óta dolgoznak a román Tabitatour nevű társasággal és eddig sikeres volt azt együttműködés: "A buszt biztosító cég flottája fiatal, néhány éves buszokból áll, főleg hosszútávú utazásokat bonyolítanak le velük egész Európa-szerte. A buszok paraméterei jobban megfelelnek a sítúrák követelményeinek, mint a magyar piacon elérhető buszok." 

Az utolsó pillanatban kellett lecserélni a buszt

Három busz indult Franciaországba, és az utasok beszámolóit összegezve kettővel már az induláskor problémák voltak: 

  • Az egyik busz törött lökhárítóval és berepedt szélvédővel érkezett a találkozási helyre, több órás késéssel. A szervező cég megkeresésünkre azt írta, a busz elütött egy szarvast a Népliget felé, azonban a sérülés "nem veszélyeztette az utasok biztonságát, mivel a busz menetstabilitását nem befolyásolta." Szerintük a buszok műszaki állapota rendben volt, mindegyik busz tiszta, utazásra alkalmas állapotban volt, más rendkívüli esetről nem tudnak. 
  • A másik buszra Alex szerint szintén órákat kellett várni és az utasok közben nem kaptak semmi tájékoztatást a szervezőktől. Dávid a sítábor után, már itthonról tudta meg a cég egyik munkatársától, hogy ez a busz olyan rossz műszaki állapotban volt, hogy a sofőrök nem mertek vele elindulni, és a Népliget környékén várakoztak. A buszos vállalat a Spanyolországból Romániába tartó buszt riasztotta, a két jármű sofőrjei Budapesten cseréltek, és az új busz a kipihent sofőrökkel begurult a Népligetbe.
  • Itt kiderült, hogy a sofőrök a románon kívül nem beszélnek más nyelven, a szervezők közül pedig senki nem szállt fel a buszra, így Alex beszámolója szerint csak mutogatva lehetett kommunikálni a buszvezetőkkel. "Nem tudtuk, hogy nem lesz magyarul beszélő sofőr minden buszon, mi úgy rendeltük, hogy legalább az egyikük beszéljen magyarul. Mivel sok erdélyi sofőrjük van, így ez eddig nem is volt gond a korábbi utazások során" – kommentálták az esetet a Suli Sí szervezői.

Többen nem mertek felszállni a buszra

Az Indexhez fordult egy édesanya is, akinek egyetemista lánya barátnőivel jelentkezett a sítáborba. Ildikó arról számolt be, hogy amikor meglátták a zörgő, műszakilag rossz állapotú buszt, nem mertek felszállni a lányok. Inkább lemondtak az utazásról és hazamentek, minthogy az életüket kockáztassák az 1300 kilométeres úton. 

Másnap reggel aztán kaptak egy sms-t az itthon maradók, hogy 13 órakor indul egy másik busz a Blaha Lujza térről. Ez már egy 22 fős, jó állapotú, magyar rendszámú busz volt, magyar sofőrökkel. A csoportnak ez a része gond nélkül kijutott a síterepre, nem úgy mint azok, akik előző este vállalták az utat a román buszokon. Alex részlesen beszámolt az Indexnek az útról:

  • Hatalmas volt szerinte a kosz a buszon, az egyik utast például egy bugyi fogadta felszálláskor az étkezőtálcán.
  • A francia határtól nem messze elromlott a busz váltója.
  • Többször is eltévedtek és össze-vissza kanyarogtak. Rossz volt ugyanis a menetlevélben szereplő cím.
  • Lejárt a tachográf (ez az eszköz méri a jármű megtett útját, a sebességet és a pihenési időt, törvényileg szabályozzák, hogy milyen időközönként mennyit kell pihennie a sofőröknek), így kötelező lett volna megállni pihenni. A sofőrök nem tartották be a szabályt, folytatták az utat.
  • Beragadt a busz a hóba, és az utasoknak kellett kitolni. Hólánc állítólag nem volt a buszon, ami szintén szabályellenes. 
  • Mindezt tetézte, hogy az utasok beszámolói szerint nem foglalkoztak a panaszaikkal. Erről a szervezők jegyzőkönyvet ígértek, de a mai napig nem küldték el. 

Hazafele többen nem fértek fel a buszra

Az utasok az érkezés után egyöntetűen kijelentették, hazafele csak magyar rendszámú buszra hajlandóak felszállni, amelyen magyar sofőrök vannak, mert odafelé "halálfélelmük volt". A szervezők nem tudták biztosítani a buszcserét, az Indexnek ezt azzal indokolták, hogy "jelenleg Magyarországon nincs is olyan buszpark, ami ki tudná szolgálni az igényeket minőségi járművekkel."

Szombat délelőtt indult haza a csoport Budapestre. Néhányan – ahogy előre jelezték – nem szálltak fel a román buszra, inkább egyénileg oldották meg a hazautat, vállalva a plusz költségeket.

Ekkor jött az újabb meglepetés: az indulásnál derült ki, hogy többen nem férnek fel egyik román buszra se, a felszerelésekkel, bőröndökkel együtt már nem volt elég raktér. Ez a probléma Franciaországba menet azért nem jelentkezett, mert Ildikó lányához hasonlóan sokan nem szálltak fel buszra a Népligetnél, hanem másnap a Blaha Lujza térről indultak. Némi reklamálás után azonban előkerült egy modern, magyar rendszámú busz, és akik nem fértek fel a román buszokra, átszállhattak arra. 

Dávid azt írja, a román buszokon hazafele egy erdélyi utas tolmácsolt a sofőrök és a résztvevők között, 70 eurót kapott ezért a szervezőktől. Annyi fejlődés történt ezenkívül, hogy "az egyik utas által vett szigetelő szalaggal rögzítették a busz lökhárítóját". Egy itthon lévő apa a szervezőktől úgy tudja, a buszokat a kintlét idején szervizelték, és téli gumit is szereztek, ami ezek szerint odafele nem volt. Beszámolója szerint pénteken már nem válaszoltak a szervezők a résztvevők hazaútra vonatkozó kérdéseire, mindenkit a főszervezőhöz, Makray Ádámhoz irányítottak, aki állítólag lerázta az érdeklődőket.

A buszok vasárnap hajnalban végül szerencsésen hazaértek, a Suli Sí azt írta az Indexnek, a síszezon után felülvizsgálják a buszos társasággal kötött szerződést. Arra a kérdésünkre, hogy tervezik-e kárpótolni valamilyen formában az utasokat, azt válaszolták, nem, mert

nem csorbult a síelésre szánt idő.

Ki a felelős?

Próbáltuk kideríteni, hogy ki az utat szervező Travelex és a Suli Sí márkák tulajdonosa, de egyik weboldalán sincs erre vonatkozó pontos információ. A hét elején  még kinn volt mindkét oldal alján a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) engedélyezési száma (kötelező feltüntetni), ez azonban mára eltűnt.

Az a szám ugyanakkor megegyezett az Iránytű Utazási Iroda Kft. engedélyezési számával.

Ennek a cégnek nincs saját honlapja, bővebb információkat a rolitura.hu nevű oldalon lehet róla találni. Innen az derül ki, hogy a veszprémi kollégisták által létrehozott Rolitúra Kft. megszűnése után az Iránytű 2013-ban jött létre több más utazásszervezővel együttműködésben. A cég palettáján több más márka mellett ott a Travelex és a Suli Sí is. A most pórul járt síelők utazási szerződése múlt héten még fenn volt a Travelex oldalán, mára azonban eltűnt, így olvasónktól kértük el. Egy utas elküldte a foglalása visszaigazolását is, ezen viszont az Iránytű neve szerepel.

Bár a cég leírása szerint 2018 óta az iránytű szervezési és utaztatási feladatait a Földgömb Utazási Iroda Kft. vette át és a résztvevőkkel kötött utazási szerződésben is a Földgömb adatai szerepelnek.

Amikor felhívtuk az iroda telefonszámát, egy Szabó Roland nevű férfi vette fel, aki azt állította, a Földgömbnek nincs köze a franciaországi úthoz. Szerettük volna tisztázni, hogy melyik cég felelős a franciaországi úton történtekért, de erre eddig sem Szabó Roland (aki az Iránytű társtulajdonosa és a Rolitúra alapítója), sem a Suli Sí szervezői nem válaszoltak. 

A főszervezőnek nem ez az első botlása

Az utasok közül többen is megerősítették, hogy a Travelex / Suli Sí franciaországi útjának főszervezője Makray Ádám volt (legalábbis nekik ezt mondták), aki 2013 és 2015 között társtulajdonosa volt az Iránytű Utazási Irodának, korábban pedig az X-Press Solution Utazási Iroda Kft. ügyvezető igazgatója és társtulajdonosa volt. Ez utóbbinak korábban már volt egy, a mostanihoz kísértetiesen hasonló esete.

2009-ben azért törölte az MKEH az utazási irodák nyilvántartásából, mert nem szerepelt a cég által működtetett suli.si weboldalon a cég neve és nyilvántartási száma, csak az email cím és a mobilszám volt nyilvános.

Az utazási szerződésben akkor egy nem létező cég, a Ski International neve szerepelt, az Origo az X-Press Solution Kft. nevéhez a domain alapján jutott el 2010-ben. A cég viszont még ezután, engedély nélkül is hirdetett utakat, majd 2013-ban megszűnt. Makray mellett édesanyja, Butor Klára is társtulajdonos volt a cégben, ő ma a Földgömb Utazási Iroda Kft. társtulajdonosa.

Az Iránytű Utazási Iroda Kft-nek sem ez lenne az első problémája. Őket 2015-ben bírságolta meg az MKEH, mert 2014. április és november között alulbiztosított volt a cég, azaz nem állt megfelelő vagyoni biztosíték az utazások mögött.

Egy turisztikai adatbázis szerint 2017-ben már több mint 403 millió forint tartozása volt az Iránytűnek, és mivel 2017-ben nem volt vagyoni biztosítékuk, nem szervezhettek utazást.

FRISSÍTÉS február 18-án: Szabó Roland, az Iránytű társtulajdonosa a cikk megjelenése után azt írta az Indexnek, hogy az Iránytűnek sose volt tartozása, és 2017-ben is volt vagyoni biztosítéka.

A szervező céggel való együttműködéssel kapcsolatban kerestük a franciaországi pályaszállást is, a nekik küldött emailre azonban meglepő módon a Suli Sí központi emailcíme válaszolt aláírás nélkül. Egy korábbi utazásuk résztvevőjének elégedett levelét küldték el, akit felháborított az Index cikke, mert szerinte szuperek a szervezők és a buszsofőrök is.

Borítókép: Olvasónk / Index.