Hajózásra alkalmatlan volt a Hableány

2019.07.31. 09:07 Módosítva: 2019.07.31. 13:48

Két matróz helyett csak egy segítette a kapitány munkáját, vagyis hajózásra alkalmatlan volt a Hableány, derül ki az Index birtokába került legfrissebb szakértői véleményekből. A szakértők úgy fogalmaznak, hogy a 

Hableány az esemény idején és helyén az egy fő matróz hiánya miatt nem volt alkalmas a hajózásra. 

Információnk szerint az, hogy a személyzet számát növelni kellene, már az előző hajóbizonyítványba is bekerült. A szakértő azt is hozzáteszi, hogy ezt a hajó vezetőjének kellett volna jeleznie az üzembentartó, vagyis a Panorama Deck Kft. felé. Ezzel kapcsolatban kerestük a cég szóvivőjét, amint reagál, cikkünket frissítjük.

Nem igaz, hogy a Hableány alkalmatlan volt, minden hatósági engedéllyel rendelkezett. A plusz egy matróz azt jelentette volna, hogy még egy ember életét veszíti a tragédiában. A radar pedig nem kötelező műszaki felszerelése ezeknek a hajóknak.

– mondta Borbély Zoltán, a Panorama Deck Kft. egyik jogi képviselője.

A Hableány közel sem volt olyan műszaki eszközökkel felszerelve, mint a Viking Sigyn szállodahajó. A dél-koreai turistákat szállító városnéző hajón például radar sem volt, ami egyébként nagyban segítette volna a mozgását olyan időjárási körülmények között, mint amilyenek a baleset idején is voltak. A kormányállásából „a körkilátást pedig a felső fedélzeten elhelyezett ponyva és kémény részben korlátozta”. 

Arról az Index is írt, hogy a Viking Sigyn radarján 21 óra 4 perckor feltűnt a Hableány hívókódja, vagyis a szállodahajó kapitányának látnia kellett az előtte haladó városnéző hajót. A szállodahajó kormányállásának úgynevezett alarm history (vészjelző rendszere – a szerk.) rendszere pedig

MÁSFÉL PERCCEL AZ ÜTKÖZÉS ELŐTT HANGJELZÉST ADOTT LE, HOGY A HABLEÁNY TÚL KÖZEL VAN,

de erre sem reagált senki. Vagyis a Viking valószínűleg nem jelezte, hogy előzni akar. 

Az elkészült szakértői vélemény szerint viszont a Hableány sem adott le öt rövid hangjelzést, hogy nem lehet megelőzni. A hajózási szabályok szerint egy hajónak ugyanis akkor is jeleznie kell, ha látja, hogy meg akarják előzni, de arról nem értesítették. 

A május 29-i balesetben huszonnyolcan veszítették életüket, köztük a Hableány magyar kapitánya és matróza. Az ukrán hajóskapitányt a baleset másnapján letartóztatták, június 13-án 15 millió forintos óvadék ellenében azonban  bűnügyi felügyelet alá helyezték. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy Budapest területét nem hagyhatta el, nyomkövetőt kellett viselni, és hetente kétszer a rendőrségen kellett jelentkeznie. 

Polt Péter legfőbb ügyész ezután viszont jogorvoslati indítványt terjesztett elő  a Kúrián annak megállapítására, hogy az első és másodfokon eljáró bíróság törvénysértőn járt el, amikor megszüntette a 64 éves ukrán férfi letartóztatását. A Kúria hétfőn ezt nyilvános ülésen ki is mondta.  A Fővárosi Főügyészség pedig a döntés másnapján megint indítványozta a férfi letartóztatását, amiről szerda délelőtt dönt a bíróság.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport