Uniós pénzből népszerűsítheti a megyék fejlődését a kormány az önkormányzati választás előtt

2019.08.02. 12:10
A polgármestereknek írt levélben egy helyettes államtitkár azt kéri, küldjenek fotókat és beszámolókat arról, miként épült és szépült 2014 és 2020 között településük és így megyéjük. A Momentum által nyilvánosságra hozott levélből úgy tűnhet, mégis lesz kormányzati plakátkampány az önkormányzati választási kampány idején.

Meglehetősen érdekes levelet küldött a települési önkormányzatok vezetőinek a napokban a Pénzügyminisztérium helyettes államtitkára. Oláh Gábor arra kéri a polgármestereket, hogy küldjenek számára mindenféle anyagot arról, miként épült és szépült 2014 és 2020 között településük és így megyéjük.

A Pénzügyminisztérium európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkárságának helyettes államtitkára, aki konkrétabban a regionális fejlesztési programokért felelős, arról ír levelében, hogy vélhetően uniós forrásból, méghozzá a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program, azaz az úgynevezett TOP-program 2014–2020-as ciklusának részeként újabb lehetőség nyílik egy eredménykommunikációs kampányra.

Ehhez a TOP-program eredményeit hirdető kiadványok szerkesztésében való részvételre kérte fel a polgármestereket.

A momentumos Kerpel-Fronius Gábor által a Facebookon közzétett levél alapján Oláh azt írta:

Az eredménykommunikációs elemei lehetnek sajtóhirdetések nyomtatott kiadványok – többek között 18 megyei tájékoztató füzetet tervezünk megvalósítani –, rádió és videó spotok (online és televízió), tablókiállítás, valamint óriásplakát.

A helyettes államtitkár a megyei, települési fejlesztésekről beszámolót és fotókat, a sikert elérő polgármesterekről portét, és városlogót is kér, hogy méltó anyagot állíthasson össze, vélhetően maga a minisztérium „közös sikereink” bemutatására.

Noha a levélben nem szerepelnek határidők és egyéb időpontok, Kerpel-Fronius bejegyzéséből az derült ki, hogy az önkormányzati választások előtt indul a kommunikációs kampány, amely a megyék és a megyei jogú városok előrehaladását mutatja be. Mindezek nyomán a politikus felvetette, noha alig pár napja Gulyás Gergely a kormányinfón az Index kérdésére cáfolta, hogy az októberi választás előtt nemzeti konzultációt vagy bármilyen plakátkampányt tervezne a kormány, most mégis a „szokásos propagandakampány-recept” érvényesülhet:

Az persze csak feltételezés a részemről, hogy a kampányokban megszokott módon az eredményeket bemutató kormányzati kampány grafikai megvalósítása egészen véletlenül nagyon fog hasonlítani az önkormányzati kampányban a Fidesz által használt grafikai megoldásokhoz.

Aminek a szokásos módon az lesz a hatása, hogy szépen egymásra épül a kormánypárti propaganda és a Fidesz helyi kampányai

 – írta Kerpel-Fronius Gábor. A Momentum politikusa szerint ennek véget kellene vetni, sokkal szigorúbban kellene venni a párt- és különösen a kampányfinanszírozás szabályait. Azt is írta:

Az egy dolog, hogy jelenleg a Fidesz van hatalmon, hiszen minden lehetséges választást megnyertek az utóbbi időben. Viszont azáltal, hogy a közszolgálati médiához és az állami erőforrásokhoz korlátlanul férnek hozzá, s ezáltal szinte korlátlan erőforrások állnak rendelkezésükre a permanens kampányok bonyolítására, igazságtalanná teszik a választást, hiszen érvek helyett erőforrásokkal nyerik meg a demokratikus vitát.

Kerpel-Fronius szerint ha mostani sejtelmeik beigazolódnak, a kormányzati kampány miatt meg fogják keresni az Állami Számvevőszéket azzal kapcsolatban, hogy nem valósul-e meg tiltott kampányfinanszírozás. Még akkor is, ha különösebb illúzióik nincsenek arról, mi lesz az eredménye ennek.

Hogy valóban beleszólhat-e ez, a TOP-programot és így a megyék, városok fejlődését népszerűsítő "eredménykommunikáció" az október 13-i önkormányzati választást megelőző kampányba, megkérdeztük a Pénzügyminisztériumot is. Megpróbáltuk megtudni, pontosan mikorra tervezik az első megjelenéseket és milyen hosszú – hány hetes – kampányt terveznek.

Megkérdeztük, kit, mely ügynökséget vagy éppen a Nemzeti Kommunikációs Hivatalt tervezik-e megbízni a tervezéssel, a dizájn kialakításával és a lebonyolítással, továbbá, hogy mekkora költségkerettel terveznek kampányt indítani, mennyit szánnak a sajtó- és közterületi hirdetésekre, milyen felületeken kívánják azokat elhelyezni, illetve mekkora összeget szánnak a 18 megyei tájékoztatófüzetre, és hány példányban kívánják azokat terjeszteni. Arra is kíváncsiak voltunk, az uniós alapfinanszírozású program keretéből fordít-e pénzt minderre a kormány, vagy más költésvetési forrást terveznek igénybe venni.

A Pénzügyminisztérium jelezte, várhatóan legelőbb kedden kaphatunk választ kérdéseinkre. Természetesen amint ez megtörténik, a tárca álláspontjáról is beszámolunk.