Megtagadta egy favágó az ikonikus péceli platánfa kivágását
További Belföld cikkek
- Magyar Péter: Soha nem ütöttem meg a gyermekeim anyját, ő viszont engem sokszor
- Sokan adnak kölcsön ismerősöknek, de gyakran nem kapják vissza a pénzt
- Kósa Lajos egységben az ellenzékkel, visszadobott egy belügyminisztériumi törvénymódosítót
- Döntött a kormány, benyújtotta azt a törvényjavaslatot, amiről mindenki beszél Budapesten
- Magyar Péter nekiment Deutsch Tamásnak, egy rendőri tanúvallomást is idéz
A mai napon 2019. 10. 02-án felkeresett a Strabag cég egyik munkatársa fakivágás ügyében. Elmentem a felmérni helyszínt – Pécel vasútállomása –, ahol három gyönyörű nagy platán áll egymás mellett. A kivágandó fa ezek közül az egyik lenne, trafóház építése miatt...
– írja Facebook-bejegyzésében Tasi Roland, aki szerint az első becslésre 250 millió forintos eszmei értékű fa kivágása jóvátehetetlen bűn lenne. (Frissítés: második számításra 25-33 millió forint eszmei érték jött ki, a Magyar Faápolók Egyesülete által publikált Faérték applikációt használva.)
A fa ugyanis két tonna oxigént termel évente, kicsivel több szén-dioxidot köt meg, több mint 10 tonna port köt meg, 30 köbméter körüli a párologtatása, és kellemes árnyékába is bemenekülhetünk a meleg napsugarak elől.
A platánfa Tasi egyik ismerősének posztjában
Tasi szerint a kivágás oka a trafóházra vonatkozó 7 méteres védőtávolságra hivatkozás, „ami tiszta hozzá-NEM-értésből adódik”. Az építményt ugyanis lehetne máshová is tenni.
Tasi leírta: egyetértettek abban a kivitelező cég munkatársával, hogy mindent megtesznek, hogy megmentsék a fát. Ő maga a bejegyzésben arra kéri az olvasókat, hogy írjanak emaileket a beruházónak és a kivitelezőnek a fa érdekében.
Megkerestük Szöllősi Ferencet, Pécel polgármesterét, aki közölte, hogy teljesen egyetért a fa megmentésével. Már több telefont is eleresztett, hívta a köztársasági elnöki hivatalt, a kivitelező Strabagot és a beruházó Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.-t (NIF) is.
A négy méter törzskerületű platánfa ugyanis a polgármester szerint ikonikus jelképe a településnek, és nem hiszi, hogy ne lenne olyan építési megoldás, amivel el lehetne kerülni a kivágását. Közölte, úgy tudja, hogy a NIF szakemberei délután helyszíni szemlét tartanak, hogy megnézzék, lehet-e változtatni a terveken.
Unger Tamás, a Strabag Magyarország egyik ügyvezetője lapunknak elmondta, hogy nem ismeri a történetet. Általánosságban közölte: a kivitelező cégnek meg van kötve a keze, mindig azt építik, amit a megrendelő jóváhagy vagy előír. Így tehát nem rajtuk múlik egy fa sorsa: ha úgy dönt a NIF, módosítanak a terveken, akkor máshogy építkeznek, ha nem változtat rajta a beruházó, akkor nem.
Keressük az ügyben a NIF Zrt.-t és a terület tulajdonosát, a MÁV-ot is.