Mit jelent az önkormányzati választás?

Október 13-án, vasárnap az önkormányzati választások napján könnyen érthető cikkekkel jelentkezik az Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége (ÉFOÉSZ) az Indexen . Így a választással kapcsolatos információk és friss hírek a megértési nehézségekkel élő olvasók számára is akadálymentesen hozzáférhetők lesznek.
Mit jelent az önkormányzati választás?
Könnyen érthető tájékoztató
Önkormányzati választások
5 évente vannak.
Ekkor választjuk meg
a polgármestert
és az önkormányzati képviselőket.
Utoljára 2014-ben volt
önkormányzati választás.
A polgármester vezeti
a települést,
azaz a falut, várost
vagy fővárosi kerületet.
Az önkormányzati képviselők
képviselik a település lakóit
az önkormányzatban.
Az önkormányzatban
a település ügyeiről döntenek.
Például arról,
hogy milyen legyen
a tömegközlekedés,
vagy hogy milyen fejlesztések
legyenek a településen.
A budapesti választók
főpolgármestert is választanak.
Azok a választók,
akik nem megyei jogú városban laknak,
a megyei közgyűlés listáira
is szavaznak.
A megyei közgyűlésben
a megye ügyeiről döntenek.
Mikor lesz a választás?
A választás
2019. október 13-án vasárnap lesz.
Reggel 6 órától este 7 óráig
lehet szavazni.
Hol lehet szavazni?
A választók a választás előtt
választási értesítőt kapnak.
A választási értesítőben benne van,
hogy hol lesz
a szavazóhelyiség.
A szavazóhelyiség az a hely,
ahol szavazni kell.
Aki nem biztos benne,
hogy melyik az ő szavazóhelyisége,
megkeresheti a Nemzeti Választási Iroda
honlapján.
A keresőt ide kattintva lehet elérni.
Mit kell vinni a szavazásra?
A szavazásra lakcímkártyát
és személyi igazolványt kell vinni.
Aki nem tudja elvinni
a személyi igazolványát,
vihet helyette más iratot is:
- lakcímkártyát és útlevelet
- vagy lakcímkártyát és jogosítványt.
A régi, papír alapú személyi igazolvány is jó.
A régi, papír alapú személyi igazolvány
lakcímkártya nélkül is érvényes.
Fontos, hogy az iratok
érvényesek legyenek.
Akinek nem érvényesek az iratai,
annak a járási hivatalnál
vagy a kormányablakban kell
újat csináltatnia.
Hogyan kell szavazni?
Ezek a szavazás lépései:
1. A szavazás napján
menjen el
a szavazóhelyiségbe.
2. Adja oda az iratait
a szavazatszámláló bizottságnak.
A szavazatszámláló bizottság
számolja össze
a szavazatokat,
miután véget ért a szavazás.
3. A bizottság egy tagja
megkeresi a nevét
a választók listáján.
Írja alá a listát,
a saját nevénél.
Ez jelzi, hogy
megjelent és szavazott.
4. Ezután megkapja
a szavazólapokat
és egy borítékot.
A szavazólapokkal
és a borítékkal együtt
menjen be a függöny mögé,
a szavazófülkébe.
5. A szavazólapokon van rajta,
hogy kikre lehet szavazni.
A szavazólapokon minden jelölt
vagy lista nevéhez
tartozik egy kör.
Válassza ki,
akire szavazni szeretne.
A hozzá tartozó körbe
tegyen egy x-et!
6. A kitöltött szavazólapokat
tegye be a borítékba.
7. A szavazóhelyiségben talál
egy nagy dobozt.
A dobozt urnának hívják.
A borítékot dobja be
az urnába.
Az urnában gyűjtik a szavazatokat.
Ha segítségre van szüksége,
kérjen segítséget
a bizottság tagjaitól.
Kitől kérdezhetek a választással kapcsolatban?
Ha további kérdése van
a választással kapcsolatban,
látogassa meg
a Nemzeti Választási Iroda honlapját,
ezen a címen:
A helyi választási irodától is
kérhet tájékoztatást.
A helyi választási irodák elérhetőségeit
itt találja:
https://www.valasztas.hu/elerhetosegek
Értelmi fogyatékossággal élő emberek
és családtagjaik
az ÉFOÉSZ-tól is
kérhetnek tájékoztatást
a választással kapcsolatban.
Cím: 1093 Budapest, Lónyay utca 17. I. emelet 1.
E-mail: efoesz@efoesz.hu
Honlap: www.efoesz.hu
Telefonszám: 06 1 411 1356
(A szöveg könnyen érthetőségét Sallai Ilona ellenőrizte.)
- Budapest, VIII. kerület Baross utca
- Alapterület 48 m2 Szobák 2 db Vételár 45,5 M Ft
- Budapest, XI. kerület Felső határút 4.
- Alapterület m2 Szobák db Vételár
Rovataink a Facebookon