Gerzson
-3 °C
9 °C
Index - In English In English Eng

Lakossági fórumon próbálta meggyőzni a balatongyörökieket a vízügy az ipari kikötőről

2020.01.23. 10:51

A vízügy lakossági fórumon próbálta meggyőzni a helyieket a Balatongyörök határába tervezett ipari kikötő szükségességéről, kevés sikerrel - számolt be a helyszínről a Népszava.

A tájékoztatót a vízügy igazgatósága szervezte a Balatongyörök és Vonyarcvashegy határába tervezett ipari, valamint szolgálati kikötő, zagytározó és kőberakó ellen tiltakozó helyiek meggyőzése érdekében. Csonki István, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője szerdán a balatongyöröki művelődési házban tartott fórumon azt mondta, "nem szoktunk az előzetes engedélyek benyújtása előtt lakossági egyeztetést tartani". Ez azután nem meglepő, hogy novemberben már több száz fős demonstrációt is tartottak a kikötő ellen, és az erről szóló petíciót már több mint tízezren aláírták. 

A másfél óráig tartó fórumon Alexy Rezső, a terveket készítő Viziterv Environ Kft. mérnöke  kisfilmmel akarta igazolni, hogy miért éppen Balatongyörök és Vonyarcvashegy határába szükséges megépíteni a kikötőt. Indoklásként elhangzott, hogy a megvizsgált helyszínek – Akarattya, Kenese, Almádi, Alsóőrs, Örvényes, Akali, Révfülöp, Kővágóőrs, Ederics, Szentgyörgy, Keresztúr és Györök – közül ez volt a legmegfelelőbb: közel fekszik a kőbányákhoz, már létezik az iszaplerakó, ráadásul állami tulajdonban van a terület. Az is kiszemelt terület mellett szólt, hogy a nyugati-medence, ezen belül is a györöki-vonyarci rész kotrás szempontjából a legneuralgikusabb helye a tónak - írja a Népszava tudósítója. 

A zsúfolásig megtelt teremben összegyűlt helyieket viszont ez nem győzte meg, többek közt az zavarta, hogy a megkérdezésük nélkül születhet döntés a kérdésben, egészen szerda estig ugyanis az illetékesek nem adtak felvilágosítást a tervekről. 

Csonki István és Alexy Rezső azt állították, mivel a kikötő a főszezonban csak a vízügyi flotta és gépek leállóhelyeként működne, szinte észre sem lehetne venni, hogy megépült, főleg, mert egy nádas határolta öbölben kapna helyet. A 80-as évekbeli állapotokra hivatkoztak, hogy akkor mennyi kőberakó, zagytározó működött a tó körül, és szerintük téves információ, hogy a Balatoni Hajózási Zrt. fekete flottája is ide költözne Siófokról.

A helyiek szószólói hangsúlyozták, nem akarnak kikötőt és főleg nem kőberakót településük mellé. A fórumon egyetlen kérdésben sikerült megegyezésre jutni: a Balatont, és főleg a nyugati medencét kotorni kell. A közönség szimpátiáját pedig csak akkor nyerte el Csonki István, amikor bejelentette, hogy a vízügy bizonyosan nem fog követ berakni, azaz nem nekik van szükségük a kőberakóra, így részükről akár ki is húzhatják a tervek közül. Erre viszont azonnal reagált a hallgatóság: akkor a kiszélesített útra sem lesz szükség. 

"Egyszerűen nem tudjuk elfogadni, hogy az elmúlt évek, évtizedek elhibázott döntéseinek, ipari létesítmény bezárásainak egyedül Györök igya meg a levét" - mondta az egyik felszólaló, Kiss László.

A fórumon elhangzottakat egy Facebook-csoportban így foglalták össze: 

  • Kész tervek vannak a Szent Mihály-kápolna alatti területen építendő ipari kikötő, Bahart flotta kikötő és zagy átrakó helyről.
  • Ezek csak előzetes tervek, még nincs semmi eldöntve
  • Nincs alternatívája egyik létesítménynek sem
  • A Vízügy vezetője a kőátrakás lehetőségét elvetette ezen a területen
  • Abban mindenki egyet ért, hogy mederkotrásra szükség van
  • A kőszállítás elutasítása nem jelenti azt, hogy a közúti szállítás nem jelent plusz terhelést, hiszen a zagykazettát ki kell üríteni illetve üzemeltetni is kell
  • A fórumon megjelentek nem voltak illetékesek a Bahart flotta ügyében, így ez nem is lehetett most alku tárgya. A helyi lakosok ezt is elutasítják.

Így néz ki most felülről a terület, amit a lakókmeg szeretnének védeni: