A NAT kidolgozója szerint az iskola nem a gyerekek igényének kielégítésére való
További Belföld cikkek
- Schiffer András: A Magyar Péter körüli hype csak egy tünet
- Gulyás Gergely: A kormány arra szólít fel, hogy a kereskedők az árakat vigyék le a környező országok átlagárára
- Budapesti drogdílerre csaptak le a rendőrök
- Gázolt a 2-es metró a Blaha Lujza téren, pótlóbuszok járnak
- Dühében hasba szúrta saját fiát egy alkoholista férfi
„Soha nem látott szakmai szabadságot biztosít a pedagógusoknak” az új Nemzeti alaptanterv (NAT) egyik kidolgozója, Takaró Mihály szerint, aki a Magyar Nemzetnek adott interjúban beszélt a szakmai oldalról, állami is egyházi iskolák oktatói részéről is kifogásolt NAT-ról, elsősorban az irodalmi részről.
A József Attila-díjas irodalomtörténész szerint nincs jobb- és baloldali irodalom, csupán jó irodalom van – majd megjegyzi, hogy az új NAT-ban a liberális, polgári irodalom a változás révén csupán kiegészül a nemzeti, konzervatív és határon túli irodalommal.
„A magyar irodalom annyira gazdag, hogy még két tantervet meg lehetne tölteni azokkal a szerzőkkel, akiknek jogosan ott lenne a helye. De olyan szabályozást lehetetlen készíteni, ami mindenkinek az ízlésével megegyezik.”
Takaró szerint politikai támadások érik a NAT-ot, nem pedig szakmaiak, miközben szerinte az oktatók „az éves óraszám húsz százalékában szabadon döntik el, hogy mit tanítanak”. Ebben lehet és kell lennie kortárs irodalomnak, ám Takaró szerint hiba lett volna nevesíteni onnan bárkit is, ezt csak lezárt életművekkel tehették meg. (Bár az egyik ellenérv a kánonba emelt szerzők egy részéről éppen az, hogy nem készült munkájukról átfogó monográfia, így irodalmi értékelésükről nincsen közmegegyezés.)
Takaró szerint vannak magától értetődő, megkerülhetetlen művek, ilyen az Egri csillagok, amit nem lehet Harry Potterre váltani. „Az iskola nem a gyermekek igényeit kielégítő intézmény, hanem az a feladata, hogy átörökítse a nemzeti kultúrát. Személyiségfejlesztésről, érzelmi fejlesztésről van szó, nem csak ismeretátadásról.”
A NAT-ról szóló tartalmi elemzésünket itt olvashatja el.