Nem tudja a BKV, miért ugrál néha kecskeként a felújított 3-as metró
További Belföld cikkek
- Újabb leállás lesz az OTP-nél
- Ungár Péter nekiment Karácsony Gergelyéknek a Rác fürdő felújítását végző cég forrása miatt
- Új gyalogátkelő lesz az Astoriánál
- Balesetek korlátozzák a budapesti forgalmat, több busz menetideje is változott
- Jogerős ítélet született a veronai buszbaleset áldozatainak hozzátartozóit zaklató férfi ügyében
Mint arról beszámoltunk, az elmúlt napokban több olvasónk is jelentkezett, hogy érdekes jelenséget tapasztalt a 3-as metró felújított szakaszán, főleg a Gyöngyösi utca környékén:
A szuper új szerelvények időnként kecske módjára ugrálnak jobbra-balra menet közben. Napi szinten használom a vonalat, nem minden esetben észlelhető a jelenség, de néha olyan erős, hogy alig bírok a lábamon állni
– írta egyikük.
Hétfőn a BKV igazgatótanácsa is tárgyalta a rejtélyes ugrálást. Mint megtudtuk, elhangzott, hogy a Gyöngyösi utcai megállónál 90 százalékban kizárták annak a lehetőségét, hogy az Automatikus Vezérlő Rendszer (AVR) nem megfelelő működése okozná a rángatást, elképzelhető, hogy pályaprobléma okozza a gondot.
A cég sajtóosztályáról azt az információt kaptuk, hogy egyelőre vizsgálják a lehetséges okokat, és a vizsgálat befejezése után tudnak választ adni kérdéseinkre.
Akár a vezérlőrendszer, akár pályahiba miatt rázkódnak a szerelvények, mindkét eshetőség igen kellemetlen. A 3-as metró pályarekonstrukciót is tartalmazó teljes felújítása ugyanis nincs egy éve, hogy befejeződött ezen a szakaszon, nem szabadna pályahibának előfordulnia. Ha a régi kocsikról megmaradt AVR visszatérő hibája miatt van az esetenkénti rángatózás, az is rossz, ez ugyanis az egyetlen elem, amit nem cseréltek le korszerűbb verzióra sem a szerelvények, sem az alagút felújításakor, mert nem fért volna a keretbe.
Parazitamozgásnak is nevezik
Cikkünk megjelenése óta többen jelentkeztek lapunknál, egy metróvezető például elmondta, hogy az utasok az oldalirányú mozgásra panaszkodnak, de az előre-hátra rángatás is előfordul. Az oldalirányú szitálás utasbiztonságra veszélyes is lehet, a rángatás viszont gyorsan javítható lenne, de hiába jelezték eddig a gondot.
Andó Gergely, a Közlekedésvilág szaklap szakértője lapunknak elmondta, parazitamozgásnak hívják a vonatok bármilyen okból bekövetkező előre-hátra, le-föl, jobbra-balra rángatózását. Az ugrálást a rugózás felerősítheti, ha több irányú erő hat gyors egymásután (pl. a menet és a fék közötti gyors váltás). Véleménye szerint itt a jármű (AVR miatti) össze-vissza gyorsulása okozza a parazitamozgást. Ha metróvezető irányít, akkor nem jelentkezik.
Az viszont Andó szerint jó lenne, ha mielőbb kijavítanák a problémát, mert ez a mozgás fokozottan rongálja a pályát, ami torzulhat. Arra pedig így nem terjed ki a garancia, mert nem rendeltetésszerű a használata.
Borítókép: MTI / Balogh Zoltán