Herman
1 °C
21 °C
Index - In English In English Eng

Az ukrán kapitány veseproblémái miatt húzódhat a Hableány-baleset ügye

AJO 0207
2020.03.11. 11:26
Előkészítő ülést tartottak a Hableány-hajóbaleset ügyében. A 28 halálos áldozatot követelő tömegszerencsétlenséggel a szállodahajó ukrán kapitányát vádolják, de a 64 éves ukrán férfinak segítségnyújtás elmulasztása miatt is felelnie kell. Jurij C. a szerdai ülésen nem ismerte el bűnösségét és nem mondott le a tárgyalás jogáról, így az ügyet több napon keresztül tárgyalja majd a Pesti Központi Kerületi Bíróság.

Kevesebb mint egy évvel azután, hogy a Viking Sigyn nevű szállodahajó és a Hableány összeütközött a Dunán, majd a városnéző hajó elsüllyedt, a Fővárosi Törvényszéken (magát az ügyet a Pesti Központi Bíróság tárgyalja, de az üléseket a törvényszék épületében tartják) előkészítő ülést tartott a 28 halálos áldozattal járó baleset ügyében.

A tömegszerencsétlenséggel csak egy embert, a szállodahajó ukrán kapitányát vádolják, aki a szerdai tárgyalásra már a házi őrizetnek megfelelő bűnügyi felügyeletből érkezett. Arcát az újságírók is most láthatták először, a 64 éves férfi ezúttal nem takarta el semmivel. A nyilvánosságot viszont a tárgyalóteremben sem vállalta, ezért felvételek egyáltalán nem készülhettek róla. A kapitánynak egyébként nem sokáig kellett elviselnie a sajtó fokozott érdeklődését, a Fővárosi Törvényszék ugyanis a koronavírusra való tekintettel óvintézkedést hozott, és nagyjából húsz perc után egy másik terembe terelte a sajtó munkatársait. Így egy feleakkora helyiségben mintegy ötven újságíró hallgatta és nézte egyszerre egy kivetítőn az előkészítő ülést. Az, hogy ez mégis hogyan csökkenti a fertőzésveszélyt, megkérdeztük a Fővárosi Törvényszék sajtóosztályát, amire azt írták:

A Fővárosi Törvényszék és a Pesti Központi Kerületi Bíróság saját dolgozóinak és az eljárás résztvevőinek védelme érdekében hozott óvintézkedést tegnap délután a járványügyi helyzet miatt. A Fővárosi Törvényszék erre tekintettel biztosított lehetőséget arra, hogy a sajtó munkatársai és a hallgatóság kivetítőn keresztül követhesse nyomon az előkészítő ülést, ezt azonban mindenki a saját felelősségre vállalja.

Látnia kellett a Hableányt

Az óvintézkedés után kilenc óra után nem sokkal elkezdődött az előkészítő ülés, amelyen a vádlottnak végig tolmácsoltak. A vádirat szerint a férfi 2000 óta dolgozott a svájci cégnél, 1975 óta hajózott a Duna ezen szakaszán, Budapest és Nürnberg között pedig harmadik éve vezetett.

A Viking Sigyn tavaly május 29-én, nem sokkal este kilenc óra előtt futott ki az Akadémia nevű állomásról. A vád szerint a szállodahajó ukrán kapitánya elindulás előtt még ellenőrizte és rendben is találta a hajó műszaki berendezéseit, 20 óra 57 perckor pedig rádión jelentkezett be a Navinfó Budapesthez, és német nyelven tájékoztatást adott a hajó műszaki állapotáról, az utasokról valamint a személyzetről, majd Passau felé indult. A Viking Sigyn nem sokkal 21 óra után gyorsítani kezdett és – a vád szerint– a gyorsítástól számított öt percig 

SZABAD SZEMMEL ÉS A HAJÓ MŰSZAKI BERENDEZÉSEIN IS EGYÉRTELMŰEN LÁTHATÓ VOLT A HABLEÁNY.

Az ukrán kapitány a hajó két rádióját a 10-es, azaz „hajó–hajó közötti”, valamint a 22-es, vagyis „hajó–Navinfó közötti kommunikációra” állította be, a 16-os – vészhelyzetre fenntartott − csatornát viszont nem használta. A Viking radarberendezését a hajótól előre 450 méterre állította, a magas vízállás miatt a hajó kormányállását pedig egy méterrel lejjebb engedte. 

A vádlott a hajót zuhogó esőben, éjszakai látási viszonyok között, a Duna két partján üzemelő közvilágítás mellett, magas vízállásnál, sűrű személyhajó forgalomban vezette, úgy, hogy a Viking Sigyn leengedett kormányállása mellett 1 kilométert meghaladó távolságra lehetett szabad szemmel ellátni.

Az ügyészség szerint a kapitány öt percig „személyében rejlő okból nem a hajó vezetésére koncentrált”, 

  • nem észlelte a Hableány jelenlétét;
  • nem csökkentette hajója sebességét, és
  • nem kezdeményezte a rádiókapcsolat felvételét. 

A szállodahajó 10-11 km/órás sebességgel haladt, amikor 21 óra után 5 perccel a jobb első hajólemezével nekiütközött a 8-9 km/órával haladó Hableánynak, és maga elé forgatta azt. A majdnem 30 méteres városnéző hajó nagyjából

30 MÁSODPERC ALATT TELJESEN ELSÜLLYEDT. 

Az ügyészség szerint a 135 méter hosszú szállodahajó a Margit híd alatt állt meg, és 40 másodperccel az ütközés után manőverezésbe kezdett: álló helyzetből, hegymenetbe kapcsolt és elindult. A Viking Sigyn matrózai csak a süllyedést követő harmadik percben kezdték menteni a Hableány utasait, az ukrán kapitány pedig csak a negyedik percben tájékoztatta a Viking Idun kapitányát, hogy havária van. „A vádlott elmulasztotta riadóztatni a személyzetet, holott ezt késedelem nélkül meg kellett volna tennie. Elmulasztott segítséget kérni a 16-os rádiócsatornán és elmulasztott közleményt kiadni a közelben közlekedő hajóknak”, sorolta Nováki Miklós ügyész. Hozzátette azt is, hogy a vádlott

21 óra 08 perckor adott tájékoztatást, de akkor is egy mondatban három nyelven próbálta elmondani, mi történt. 

A vád szerint a Hableány kapitánya is mulasztott, 

a hajózási hatóság a Hableány hajóbizonyítványába ugyanis bejegyezte, hogy a különböző műszaki berendezési hiányosságok miatt a hajó személyzetét egy fő matrózzal meg kell emelni,

enélkül ugyanis a kikötőből sem indulhatott volna el; a vádirat szerint azonban mindezek nem állnak ok-okozati összefüggésben a baleset bekövetkezésével. Az igazságügyi szakértő korábban azt is megállapította, hogy a városnéző hajón nem volt radar, de ez egyébként a Hableány esetében nem is volt kötelező.

Veseproblémái miatt már kezelik

Az ukrán kapitányt vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésének vétségével és segítségnyújtás elmulasztásának bűntettével vádolja az ügyészég. Ha beismerte volna bűnösségét és lemondott volna a tárgyalás jogáról, kilenc évre kellett volna börtönbe vonulnia, kilenc évre eltiltották volna a vízi járműveztetéstől. Jurij C. viszont továbbra is vitatja felelősségét, és vallomást sem kívánt tenni a mai előkészítő ülésen. Mindössze annyit mondott, hogy

jelen pillanatban nem szeretnék élni ezzel a joggal. 

Németh Leóna tanácselnök ezért tárgyalást rendelt el a büntetőügyben. Ezután a bíró az egészségi állapotáról kérdezte a hajóskapitányt, aki elmondta: veseproblémája van, és megkezdték annak kivizsgálását, cisztái vannak, amelyeket el kell távolítani. Március 6-án emiatt vizsgálatra ment, és március 25-én újabb vizsgálatok várnak rá. 

A kapitány védője, Tóth M. Gábor több bizonyítási indítványt is tett:

  •  további tanúk (többek között a két magyar áldozat hozzátartozóit), 
  • az igazságügyi szakértők,
  • Horváth Gábor műszaki szakértő,
  • Szabó Zsombor informatikai szakértő, 
  • Végh Péter főtörzs zászlós,
  • fotó-videó technikai szakértő meghallgatását indítványozta, valamint kérte
  • az Országos Meteorológiai Szolgálat megkeresését, 
  • a Hableány műszaki adatainak bekérését, 
  • a XIII. kerületi Közterület Felügyelet megkeresését, ezenkívül 
  • új nautikai szakértő kirendelését indítványozta.

A védő szerint volt egy eredeti koncepció, és ahhoz készült a szakértői vélemény. „Először össze kell gyűjteni az adatokat, és utána kell eldönteni, mi történt” – mondta Tóth M. Gábor. A sort ezután folytatta, kérte a halottak boncolását végző orvosszakértők idézését. Erre a védelem szerint azért lenne szükség, hogy egyértelműen el lehessen dönteni, az áldozatok közül, a baleset után, kinek lehetett volna valóban segíteni.

Az ügyészségnek tíz napon belül kell benyújtania észrevételeit. A bíróságnak pedig harminc napja lesz döntenie arról, hogy a védelem indítványait elfogadja vagy elutasítja.

Személyesen hallgatnák meg a túlélőket

A balesetet csak hét dél-koreai turista élte túl a Hableány utasai közül. Ők a bíróságnak jelezték, hogy a koronavírus miatt nem jönnek el az előkészítő ülésre, a tárgyalásra viszont idézést fognak kapni, mondta Németh Leóna tanácselnök. A dél-koreai áldozatok hozzátartozói egyébként a tragédia egyéves évfordulójára, május 29-én és azt megelőző napokban, Budapestre jönnek. 

A rendőrök egyesével hallgatták ki a túlélőket a baleset után. Akkor volt, aki arról beszélt, hogy „az ütközés előtt a Viking Sigyn utasaival még a szemkontaktusa is megvolt. Ezután két nagy lökést éreztek, de a második már teljesen befordította a kishajót a vízbe.”

A beszámolók szerint volt, aki ezután már csak azt érezte, hogy a Hableány iszonyatos erővel szívja le a víz alá, és amikor végre sikerült felküzdenie magát, mindenütt elmerülő és felbukkanó fejeket látott. A dél-koreai turisták azt mesélték, hogy hallották, ahogy koreaiul azt üvöltik nekik, hogy

fogják meg a mentőkötelet, különben meghalnak!

Az még egyelőre kérdés, hogy a bíróság beidézi-e a dél-koreai turistákat a tárgyalásra. A Viking Sigyn kapitányának védője szerint fontos lenne személyesen is meghallgatni őket.

(Borítókép: Nováki Miklós a Fővárosi Főügyészség ügyésze a vád képviselőivel a Hableány-baleset ügyének előkészítő ülésén a Fővárosi Törvényszéken 2020. március 11-én. Fotó: Ajpek Orsi / Index)

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport