Az SZTE kancellárja szerint a kevés felvételiző is azt mutatja, meg kell erősíteni a közoktatást

2020.07.05. 14:05

Fendler Judit, a Szegedi Tudományegyetem kancellárja szerint muszáj lenne megerősíteni a közoktatást, hogy többen jussanak be az egyetemekre, mivel szerinte egyértelműen az emelt szintű érettségi kötelezővé tétele volt az oka annak, hogy

országosan közel 20 százalékkal kevesebben adták be a jelentkezésüket az egyetemekre, mint tavaly.

Az SZTE kancellárja az Mfor.hu-nak úgy jellemezte a jelenséget, hogy

Miközben a bemenetnél szűkítettünk, a kimenet minősége változatlan. A középiskolák közül kevés az, amely maradéktalanul felkészíti a tanulókat a több tudást igénylő vizsgára, de nem minden család engedheti meg magának, hogy különtanárokat fogadjon.

És „komoly feszültséget hoz", hogy nem lehet elvárni olyan tudást, amihez nem biztosítják mindenki számára a megfelelő szintű hozzáférést.

A problémát növeli, hogy pont a tanári, ápolói szakokra jelentkeztek kevesebben, „miközben az lenne a feladatunk, hogy a gyerekek számára vonzóvá tegyük ezeket az életpálya-modelleket“. Ezért Fendler szerint

Változtatni kell a mostani rendszeren.

És abban sem látna problémát, ha „több gyereket engednénk be a felsőoktatásba, és aki nem bírja, az menet közben kiesne“.

A lap arra is rákérdezett, a kancellár szerint melyik egyetem van jobb pozícióban: egy alapítványi formában működő intézmény vagy egy hagyományos állami fenntartású. Fendler Judit erre úgy fogalmazott, hogy egyelőre nehéz megítélni, mivel kevés a tapasztalat, de

Az biztos, hogy az egyetemek nehezen tudják összeegyeztetni a költségvetési intézményi működési formát azzal, hogy ők legyenek egy térség gazdaságfejlesztési motorjai, az ökoszisztéma egyik csomópontja. (...) A költségvetési működési forma és az egyetemek tevékenységét illetően a társadalom részéről jelentkező elvárások diszkrepanciában vannak.

Fendler az SZTE példáját felhozva azt mondta, hogy a piaci alapon történő működés azt feltételezné, a tizenkét karból Fendler szerint le kéne választani ötöt és a klinikai központot, és akkor piaci alapon fenntarthatóan tudna működni az intézmény.

Nem fogok tanárokat, agrárszakembereket képezni és végképp nem tanítok zenészeket, amely karokat – ezek a külföldi diákokat sem vonzzák – jelen pillanatban keresztfinanszírozzuk, ahogyan a közfinanszírozott egészségügyi ellátást is. A piaci működés azt feltételezi, hogy nem cipelem a hátamon a veszteséges feladatokat.