Fakivágással civilizálnák a Hajógyári-szigetet
További Belföld cikkek
- Karsai Dániel: Ha engedélyezett lenne az eutanázia, akkor sem élnék vele
- A kórházakban is megjelennek a revizorok, az orvosokat és a betegeket is ellenőrzik
- Érthetetlen manőver Hajdúszoboszlónál, kis híján frontális karambol lett belőle
- Újabb információt adott ki a rendőrség a Louis Vuitton kifosztóiról
- Menczer Tamás miniszteri biztossá lépett elő
Múlt szerdán élőlánccal és kutyákkal tiltakozott néhány száz fő a Hajógyáriként is ismert Óbudai-szigeten, ahol a kormány a nemrég nyilvánosságra került tervek szerint nagyszabású gátépítésbe kezdhetne. Jelenleg a sziget teljes területe a Duna medrének része, hullámtérnek számít,
azaz teljesen természetes, hogy időről időre elönti a folyó vize,
ez ugyanakkor akadályozhatja a szigetre évek óta tervezett kajak-kenu központ megvalósulását.
Ahhoz, hogy a terület árvízbiztos legyen,
egy friss hatástanulmány szerint 950-1000 fa kivágására is szükség lehet,
de például a Természetvédelmi Világalap (WWF) szerint nem csak emiatt problémás a nyilvánosságra került terv. A Miniszterelnökség arról beszél, hogy ezer fa kivágása után szebb, rendezettebb lesz az Óbudai-sziget. A terv ellenzői szerint ugyanakkor a Hajógyári pont jó úgy, ahogy van.
Ha mindezt eddig nehéz volt követni, ne aggódjon, ez itt az Index szájbarágója, amely egyszerű kérdésekkel próbálja meg kibogozni, hogy mit lehet tudni a Sziget Fesztiválnak is otthont adó, az Árpád hídtól északra található Óbudai-szigetről szóló tervekről.
Miért most lett téma a Hajógyári jövője?
A Kovács Katalin Nemzeti Kajak-kenu Sportakadémia létrehozásáról már három éve határozott a kormány, a Hajógyári-sziget árvízvédelmi intézkedéseire pedig már tavaly tavasszal 628 millió forintot különítettek el. Az ügy azért került most előtérbe, mert június végén szúrta ki a Népszava a Pest Megyei Kormányhivatal hirdetményei között azt a klímakockázati elemzést, amely szerint tömeges fakivágással járhat az óbudai Hajógyári-sziget árvízvédelmi beruházása. Ebből az derült ki, hogy
- a legrosszabb esetet feltételezve az árvízvédelmi terv kivitelezéshez 950-1000 darab idős fát is ki kellene vágni;
- összességében a tervezett beavatkozás miatt körülbelül 42 tonnával csökkenne a szén-dioxid-megkötés;
- a szigeten található 15,3 hektár ligeterdő csaknem ötödét érintené a védműrendszer megépítése.
Miért akarnak árvízvédelmi rendszert kialakítani a szigeten?
A Sziget Fesztiválnak is otthont adó Óbudai-szigeten régóta akarnak építeni ezt-azt: terveztek ide szórakoztató- és üdülőközpontot, később kereskedelmi és szabadidős funkciójú ingatlanfejlesztést is. Az ingatlanfejlesztéseket leginkább a Duna akadályozta meg eddig. A mostani gáttervek kétségtelenül erősen kötődnek a sziget alsó, délkeleti részére tervezett sportakadémia beruházásához, de valószínűleg nem csak erről az egy beruházásról szólnak.
Az árvízvédelmi rendszer célja, hogy az Óbudai-sziget teljes területének árvíz- és szivárgó vizektől való mentesítése megtörténjen, annak érdekében, hogy a területen lévő ingatlanok hasznosítása a nemzetgazdasági és városfejlesztési érdekek előtérbe helyezése mentén megvalósulhasson
– olvasható a hatástanulmányban. Az előkészítő dokumentumokban ráadásul megjelenik a szigeten található, római kori Hadrianus-palota is.
Várjunk csak egy kicsit, nem is tudtam római kori palotáról a Hajógyárin . Hol van?
Másfél-két méterrel a föld alatt, a sziget délkeleti részén. A 8-10 ezer négyzetméteres helytartói palota egyes vélekedések szerint a II. század elején, Hadrianus császár uralkodása idején épült. Többször is végeztek itt régészeti felméréseket és ásatásokat. A feltárt, majd visszatemetett romok felett most egy könnyűszerkezetes ipari csarnok van.
Oké, de ha ez a palota a föld alatt van, mi köze van a tervezett gátrendszerhez?
Egyelőre nem egészen világos, hogy mihez kezdene a kormány a romokkal, az biztos, hogy addig nem sok értelme lenne kiásni azokat, amíg bármikor elöntheti a területet a Duna vize. A Hadrianus-palota területét 2013-ban szerezte vissza a kormány külföldi befektetőktől, azóta időről időre előkerül, hogyan lehetne kiásni és hasznosítani, akár részleges rekonstrukcióval jelentős turisztikai attrakcióvá fejleszteni a romokat. A világörökségi cím várományosa is volt sokáig a helyszín, de a magyar kormány tavaly az utolsó pillanatban megakadályozta, hogy felkerüljön az UNESCO listájára.
És az fontos, hogy nem lett belőle világörökség?
Igen. A cím elnyerése után ugyanis csak az UNESCO Világörökség Központjával és az ICOMOS-szal egyetértésben lehetett volna átalakítani az adott területet. A kormány valószínűleg azért akadályozta meg, hogy világörökségi helyszín legyen belőle, hogy ne kelljen engedélyt szereznie, ha hozzá akar nyúlni.
Kicsit elkanyarodtunk a gátépítéstől. Hogy nézne ki az árvízvédelmi rendszer, ha az a nyilvánosságra került tervek szerint valósulna meg?
A hatástanulmány több különböző lehetőséget megvizsgálva azt javasolja, hogy az egész szigetet vegyék körbe a gátrendszer különböző elemei:
- a sziget északi részén földgát épülne mobil elem fogadására alkalmas résfallal;
- a déli területen, az Árpád hídhoz közelebbi részen a Hadrianus palota, a meglévő épületek és a tervezett kajak-kenu központ körül parapetfalas védművet, mobil gátat húznának fel;
- a sportakadémia és környezetének területét teljes egészében feltöltenék földdel a mértékadó árvízszintig,
- az északi és a déli terület közé szintén kerülne egy földgát.
Mennyibe kerülne ez az egész?
A gát építése az előzetes becslések szerint 12,2-17,65 milliárd forintba kerülhet.
Azon túl, hogy fákat kell kivágni a tervezett gátépítéshez, más is szól ellene?
Igen, például az hogy a gátakkal körbevett sziget árvíz idején – ahogy a WWF fogalmazott – gyakorlatilag olyan lenne, mint egy Dunába mártott lavór. Ez azt jelenti, hogy ha a Duna vizét kiszorítanánk a szigetről, akkor az máshol gondokat okozhat. A jelenlegi tervek azzal számolnak, hogy a sziget árvízvédelmi rendszere a Megyeri híd és az Óbudai-sziget között 7-9 centivel is megemelheti a vízállást.
Ez pedig a pesti és budai Duna-parti ingatlanokat is veszélyeztetheti, illetve medermorfológiai és hídpillér-állékonysági problémákhoz vezethet.
Oké, de lehet, hogy ezt csak a környezetvédők meg a tüntetők mondják, nem?
Nem. Ezek szerepelnek a beruházást előkészítő hivatalos klímakockázati elemzésben is. Sőt, az is ebből az elemzésből derül ki, hogy igen magasak a beruházás környezetvédelmi kockázatai. Ha megépülnek a tervezett gátak, akkor a kockázat elemzés szerint szinte biztos, hogy visszaszorulnak azok a fajok, amelyeknek most még a sziget a természetes élővilága. Helyettük pedig elszaporodhatnak az úgynevezett „inváziós fajok” (például kártévő rovarok és gyomnövények).
És mit mond erre a kormány?
Több dolgot is. A tiltakozók megnyugtatására például leszögezték, hogy a fakivágás védett természeti területen kizárólag külön természetvédelmi engedély alapján végezhető, ilyen eljárás jelenleg nincs folyamatban. Csakhogy – ahogy az már a kockázatelemző tanulmányból is kiderül – „a tervezett beavatkozások nem érintenek Natura 2000 területet, országos jelentőségű védett természeti területet, fontos madárélőhelyet, Ramsari-területet. Azonban a tervezett munkálatok valamennyi eleme érinti az Ökológiai Hálózatot.”
Azt is ígérik, hogy a sziget a jelenlegi állapotánál sokkal szebb, rendezettebb lesz. Erre szerintük azért van szükség, mert „évek óta széles körű egyetértés van arról, hogy a Hajógyári-sziget a főváros olyan kihasználatlan és rendezetlen zöldterülete”.
Mit mondanak még?
A Miniszterelnökség azt, hogy a Belügyminisztériumot bízta meg az árvízvédelmi rendszer előkészítésével a kormány. A Belügyminisztérium pedig azt, hogy „az előkészítési feladatokhoz szükséges tulajdonosi hozzájárulásokat az Országos Vízügyi Hatóság a III. kerületi és a fővárosi önkormányzattól egyaránt megkapta”.
Akkor a kormánytól kezdve a fővároson át egészen az óbudai jelenlegi vezetésig mindenki egyetért a dologgal, szóval el is fog készülni a gátrendszer?
Nem egészen. Kiss László, Óbuda-Békásmegyer polgármestere, aki múlt szerdán a tüntetésen is felszólalt, határozottan cáfolta, hogy a III. kerületi önkormányzat előzetes tulajdonosi hozzájárulást adott volna a hajógyári-szigeti gáthoz. Karácsony Gergely is kijelentette, hogy a főváros nem járul hozzá egy olyan beruházáshoz, ami ezer fa kivágásával, a zöldfelület megcsonkolásával járhat. A Népszava ugyanakkor úgy tudja, hogy az előző városvezetés az októberi választások előtt négy nappal adott tulajdonosi hozzájárulást a tervezéshez szükséges, geotechnikai feltáró fúrások elvégzéséhez.
Az ügy azonban még ennél is bonyolultabb. A 444 birtokába került dokumentumok szerint Bús Balázs, a kerület korábbi, fideszes polgármestere nem adott engedélyt a próbafúrásokhoz. Viszont a kerület akkori főépítésze a választások után rögtön „támogatott előterjesztésként” bevitte az új összetételű Városfejlesztési Bizottság ülése elé a dolgot. Ott pedig látatlanban megszavazták azt. A kerület baloldali vezetése később, az ügy részleteit megismerve már kapcsolt, és ki is kelt a tervek ellen.
Az engedélyek beszerzésére szeptember 30-ig kapott határidőt a terveket készítő Viziterv Environ Kft. Addig még egy lesz egy közmeghallgatás is az ügyben augusztus 26-án 10 órától a Békásmegyeri Közösségi Házban.
De a kormány ragaszkodik ehhez az elképzeléshez?
Nem biztos. Legalábbis amikor ezt a múlt csütörtöki kormányinfón megkérdeztük Gulyás Gergelytől, a Miniszterelnökséget vezető miniszter azt mondta: a kormány még nem tárgyalt konkrét tervekről a Hajógyári-szigetre tervezett kajak-kenu központ kapcsán, de van „alternatív árvízvédelmi megoldásra” is terv.
(Borítókép: A Hajógyári híd (H-híd) az Óbudai-sziget második átkelője. Fotó: Martiskó Gábor / Index)