Jeromos
10 °C
17 °C
Index - In English In English Eng

Változhatnak a bonus-malus megállapításának szabályai

BJASZ20191001007
2020.09.15. 15:33

Panaszt nyújtott be a Magyar Autóklub az alapvető jogok biztosához, melyben a biztosítók díjmegállapítási rendszerének önkényességét kifogásolták. A szervezet a bonus-malus rendszer rendeleti szintű szabályozásával, valamint az úgynevezett károkozói pótdíj felszámításával összefüggésben jelzett problémákat.

Kozma Ákos, az alapvető jogok biztosa az ügyben készült jelentésében rámutatott, hogy a szabályozás a kártörténeti adatok felhasználásának kérdését teljes egészében a biztosítók döntésére bízza, ami a biztosítók díjmegállapítási rendszerét önkényessé teszi. Az ombudsman megállapította azt is, hogy a károkozói pótdíj alkalmazása általánosságban nem kifogásolható.

Az ombudsman álláspontja szerint a szabályozás nincs tekintettel sem a biztosítók díjmegállapításban fennálló tagadhatatlan gazdasági érdekeltségére, sem pedig a közszolgáltatást igénybe vevő fogyasztók érdekeinek védelmére.

Az alapvető jogok biztosa megállapította, hogy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításra (kgfb) vonatkozó rendeleti szabályozás sérti a jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonság elvét, mert nem felel meg a törvényben kapott felhatalmazásnak. A biztosítók által alkalmazott túlzott mértékű károkozói pótdíj torzítja a jogalkotó akaratát tükröző bonus-malus rendszer érvényesülését.

Az ombudsman megállapította azt is, hogy a károkozói pótdíj alkalmazása általánosságban nem kifogásolható. Visszás azonban a biztosított kárstatisztikájától elszakadó, túlzott mértékű károkozói pótdíj alkalmazása, amely a kockázat alapú díjkalkulációt, tehát magát a bonus-malus rendszert veszi semmibe.

A JOGI SZABÁLYOZÁS HIÁNYOSSÁGA ESETENKÉNT AKÁR A BIZTOSÍTÁSI ALAPDÍJ 150 SZÁZALÉKOS NÖVEKEDÉSÉT IS EREDMÉNYEZHETTE. 

Erre tekintettel a diszfunkcionális, a megfigyelési időszak kárain túlmenő károkat is figyelembe vevő, túlzott mértékű károkozói pótdíj alkalmazása torzítja a jogalkotó akaratát tükröző bonus-malus rendszer érvényesülését.

Ezért Kozma Ákos a jelentésében felkérte a pénzügyminisztert, hogy fontolja meg a bonus-malus rendszer, az abba való besorolás, illetve a kártörténeti igazolások kiadásának szabályairól szóló NGM-rendelet olyan módosítását, amelynek eredményeként a szabályozás egyértelműen rendezi a kártörténeti adatok biztosítók által történő felhasználásának szabályait és a károkozói pótdíjat – mint alkalmazott díjemelési együttható értékét – korlátok közé szorítja.

Emellett felkérte a Magyar Biztosítók Szövetségének elnökét is, gondoskodjon arról, hogy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításban érdekelt biztosítók a jelentést megismerjék – közölte a hivatal.

(Borítókép: Az M1-es és M7-es autópályák fővárosi szakasza 2019 októberben. Fotó: Jászai Csaba / MTI)