Koronavírus adatok

2021. dec. 03.
Oltottak Kórházban Elhunytak Fertőzöttek
Barbara, Borbála
-6 °C
4 °C

Fürjes Balázs üzent Karácsony Gergelynek: Íme az aláírás

2020.11.04. 20:40

Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára a Twitteren reagált Karácsony Gergely főpolgármester mai kijelentésére, miszerint a kormány „egy nyamvadt aláírást sem képes adni Budapestnek”. 

Kapcsolódó

Karácsony Gergely az Indexnek: A kormány egy nyamvadt aláírást sem képes adni a fővárosnak

A kormány legújabb döntése szerint a főváros a hitelkeretéből vásárolhatná meg a trolibuszokat és villamosokat. De azt a pénzt másra szánja Budapest.

A főpolgármester azt nehezményezi, hogy a kormány nem hajlandó hozzájárulni, hogy a főváros felvehessen egy, a korábbinál kedvezőbb feltételű hitelt az Európai Beruházási Banktól. 

Fürjes a tweetjében azt írta, hogy

Íme az aláírás! A kormány támogatja, hogy a főváros szabadon felhasználható 61 milliárdos hitelkeretéből megvegye az új trolikat és villamosokat! Az ár nagyon kedvező, még Tarlós–Vitézy szerződték le. Folytassuk együtt Budapest fejlesztését, 2013 óta 1052 új jármű beszerzését támogattuk.

Az államtitkár ezzel arra a kormányhatározatra utal, amely szerda reggel jelent meg a Magyar Közlönyben. A kormány döntése arról szól, hogy támogatják a fővárost abban, hogy használja fel az Európai Beruházási Banknál lévő 61 milliárd forintos hitelkeretét arra, hogy kedvezményes áron vásárolja meg azt az 51 új trolibuszt és ugyanennyi villamost, amelyekről még 2014-ben Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató állapodott meg. 

Vita a hitelről

A kormány azzal érvel, hogy a főváros ezzel a döntéssel meg tudja valósítani a nagyszabású járműbeszerzést, ennek költsége ugyanis körülbelül 46 milliárd forint lenne, a hitelből pedig még a Lánchíd is felújítható lenne a kormány 6 milliárd forintos támogatásával együtt. 

Karácsony Gergely azonban azt állítja, hogy 61 milliárdos hitelkeret már lekötött, amelynek jelentős részét még a Tarlós István idején elindult fejlesztések megvalósítására szánják, de ebből finanszíroznák a fővárosi utak felújítását, illetve a Blaha Lujza és a Széna tér fejlesztését is.

A főpolgármester ezekről a beruházásokról sem hajlandó lemondani, ezért szeretne ezen felül egy másik hitelről is megállapodni az Európai Beruházási Bankkal, ehhez azonban szüksége van a kormány engedélyére is. A kormány azonban nem akar hozzájárulni újabb hitelek felvételéhez, mert nem szeretnék, ha a baloldali városvezetés eladósítaná Budapestet.

Sürget az idő

Hamarosan dűlőre kell jutnia a fővárosnak és a kormánynak egymással, különben elesünk az új trolibuszok és villamosok kedvezményes áron való megvásárlásától, az erről szóló opciós szerződés ugyanis november végéig érvényes. 

Abban mindkét fél egyetért, hogy Budapest és az egész ország érdeke is a zöld járműbeszerzés, ez ugyanis fontos szerepet játszik az ott élők életminőségének javításában, a károsanyag-kibocsátás csökkentésében. A vita arról szól, hogy ennek az árát ki és miből fizesse meg. Ha a megállapodás azonban valamilyen okból nem jön létre, egy biztos: mindenki veszít vele. 

Kapcsolódó