- Belföld
- karácsony gergely
- moodys
- európai beruházási bank
- fürjes balázs
- hitelfelvétel
- villamos
- trolibusz
- szájbarágó
Most akkor támogatja a kormány Karácsonyék új troli- és villamosbeszerzését, vagy nem?

További Belföld cikkek
-
Kovács Gergely: Ki az úristent érdekel Gyurcsány Ferenc?
- Vona Gábor vitára hívta Gyurcsány Ferencet
- Két férfi súlyosan megsérült egy fővárosi építkezésen
- Fradi-meccs miatt változik a forgalmi rend Budapesten csütörtökön
- Nem vonult be a börtönbe Karácsony Gergely kihívója: Szabó Bálint ellen országos körözést adnak ki
Ki finanszírozná a főpolgármester által említett tömegközlekedési járművek beszerzését?
A Fővárosi Önkormányzat nagyobb volumenű fejlesztési projektjeit – így ezt is – az Európai Unió bankja, a Európai Beruházási Bank (EIB) finanszírozza. Jelenleg a főváros még Tarlós István idejéből egy 99 milliárd forintos hitelkerettel rendelkezik, amiből még 61 milliárd lehívható. Egyebek mellett ebből tervezik (részben) kifizetni a Lánchíd felújítását, a Blaha Lujza tér és a Széna tér fejlesztését.
Akkor ennek a hitelkeretnek a terhére vásárolnák meg az említett új trolikat és villamosokat is?
Nem. Budapest jó adósnak számít, pl. a Moody's nemzetközi hitelminősítő a közelmúltban pozitívra javította Budapest adósosztályzati besorolását, ezzel megnövelve a főváros mozgásterét. Ezt használta ki Budapest vezetése, amikor a már meglévő mellett egy kedvezőbb, 70 milliárd forint körüli hitelkonstrukcióról tárgyalt az EIB-vel. A 46,5 milliárd összköltségű villamosokat és trolikat ebből az új hitelből vásárolnák, és ehhez kérték azt a „nyamvadt aláírást”, azaz a kormány jóváhagyását.
Mi köze van a kormányzatnak egy bank és egy önkormányzat közti ügylethez?
Az önkormányzatok 2012 előtt szabadon vehettek fel hitelt, így számos helyhatóság kezelhetetlenül eladósodott. 2012-től a kormányzat konszolidálta teljes hitelállományukat, cserébe viszont kikötötte, hogy rálátást kapjon a települések pénzügyi helyzetére, hiteleire, likviditására, elkölthető pénzeszközeire. Ezenfelül a jelentősebb adósságot keletkeztető külső források bevonását (hitelfelvételt) is kormányengedélyhez kötötte.
Azt láttam, hogy Fürjes Balázs kormánybiztos közben kiposztolta a hivatkozott járműbeszerzést jóváhagyó miniszterelnöki aláírás másolatát. Akkor most min rugózik Karácsony Gergely?
A már megkötött korábbi hitelmegállapodás még lehívható forrásai különböző nagy, előkészített budapesti projektekre vannak lekötve, a kormány ennek a terhére engedélyezte a járműbeszerzést, Karácsony Gergelyék azonban nem erre, hanem egy ettől különálló, új és kedvezőbb hitel felvételéhez kérték. Azt viszont nem kapták meg. Ha erre november végéig nem adja áldását a kormány, a főváros bukja a környezetbarát budapesti járműbeszerzést.
- Tehát a kormány nem akarja fejleszteni a fővárosi tömegközlekedést?
Erről azért nincs szó. A kormány immáron 10 éve támogatja a fővárosi közösségi közlekedést; 2010 és 2021 közti időszakban 1330 milliárd forintot fordít rá az állami költségvetésből. A kormány-Főváros együttműködésnek köszönhetően Budapest járműparkja mintegy 1052 újonnan forgalomba helyezett járművel bővül 2013 és 2022 között. Idén például 64 darab új, kormányzati forrásból finanszírozott „kék” busz áll forgalomba a fővárosban, a MÁV-HÉV pedig nemrég indította el az utóbbi 40 év legnagyobb értékű, összefüggő fővárosi járműbeszerzését a H5, H6 és H7 HÉV vonalak szerelvényeinek lecserélésére. Kormány döntés teszi azt is lehetővé, hogy a Budakeszi felől Budapestre tartó, csúcsidőben eddig csak araszoló elővárosi buszok számára megkezdődhessen (útszélesítéssel) az új buszsávok megépítésének előkészítése.
(Borítókép: Karácsony Gergely új környezetbarát trolikat adott át. 2020.10.29. / Trenka Atila / Index)