A Black Friday után jön a karácsonyi csomagrendelési őrület

2020.12.04. 20:14

Az ünnepek közeledtével rekord magasságba, ezer milliárd forint fölé nőhet az e-kereskedelmi forgalom, a futárszolgálatok által kezelt havi átlagosan kétmillió csomag hatmillióra is felugorhat. A cégek a depóban, a szortírozókban dolgozók és a sofőrök számának növelésével is próbálnak felkészülni a rendkívül nehéz időszakra, de ezt sok előre nem kiszámítható tényező is befolyásolhatja.

Durst Gergely, a csomagpont.com ügyvezetője elmondta, hogy a koronavírus-járvány márciusi kezdete után sok embernek megszűnt a munkahelye, a válság pedig kihatott a futárszolgálatokra is. Bár a nagyobb vállalatoknál felpörögtek az események, a 4-5 teherautót üzemeltető, kisebb létszámmal működő futárcégek bedőltek. A náluk munkanélkülivé vált sofőrök mostanra a nagyoknál próbáltak meg elhelyezkedni, ami a karácsonyi csúszást részben megakadályozhatja.

csomag.PNG
Fotó: csomagpont.com


A Black Friday után jön a csomagküldési őrület

Az e-kereskedelmi szakértő szerint most még nincs csúszás a csomagszállításban, de az elmúlt évek tapasztalatai alapján ebben nincs is semmi meglepő.

A Black Friday környékén elképesztő kampányidőszak vette kezdetét az utóbbi néhány évben. Az emberek kivárnak, megvárják, milyen akciók lesznek, így november végéig átlagforgalmat tapasztalhatunk csak. Ezután viszont megőrül a piac, hirtelen mindenki elkezd rendelni 

– magyarázta.

Szöllősi András, a csomagpont.com tulajdonostársa mindenkinek azt javasolja, hogy Kínából már ne rendeljen karácsonyra, mert ha újabb szigorítások jönnek, akkor a csomagok szállítása is nehézkesebbé válik. Európából még van idő online ajándékot venni, de itt is legalább két héttel előre kell gondolkozni. 

Hozzátette, hogy a szentestét megelőző egy hétre ne hagyjuk az itthoni rendeléseket sem, mert akkor már csak 50 százalék az esély arra, hogy meg is kapjuk időben.


Egyre nő az online rendelők száma

Durst Gergely szerint az e-kereskedelem óriási növekedésen megy keresztül. Még mindig csak a lakosság 40 százaléka mondhatja el magáról, hogy életében legalább egyszer rendelt valamit az interneten, de a számuk dinamikusan növekszik, két okból is.

A multik is belekóstoltak az online világba, webáruházakat indítottak, a nevükkel pedig behoztak olyan új vásárlókat, akik ettől korábban tartózkodtak. A másik tényező természetesen a koronavírus-járvány, emiatt már márciusban érezhetően megemelkedett a csomagforgalom az országban

–  fejtette ki, hozzátéve, hogy éppen ez jelenti a bizonytalanságot a karácsonyt illetően, most ugyan gördülékenyen dolgoznak a futárszolgálatok, de beláthatatlan, hogy a fertőzés miatt végül mennyien döntenek az online ajándékvásárlás mellett. 

Durst Gergely összegezve arról beszélt, hogy Magyarország 15-20 évvel van lemaradva Amerikához képest, ahol például webáruház közvetlenül már nem is tud szerződni futárcéggel, csak konszolidátor partneren keresztül. Az együttműködés előnye, hogy egy-egy csomagon akár 700-800 forintot is spórolhatnak az ügyfelek, amit ha évi százezer darabbal összeszorzunk, hatalmas költségmegtakarítást jelent.