Koronavírus adatok

2021. dec. 06.
Oltottak Kórházban Elhunytak Fertőzöttek
Ambrus
-3 °C
3 °C

Szigorúan ellenőrzött hírek az MTI-nél

TZIHZ20141219012
2020.12.12. 18:44

A Szabad Európa egyik nemrég megjelent cikkében mutatja be, hogy a közszolgálati kontroll nem csak az MTVA falain belül működik, hanem a szintén közpénzből finanszírozott Magyar Távirati Iroda is csak ellenőrzött híreket ad ki.

Az ott dolgozó újságírók arról számoltak be, hogy a szervezet állományának a csökkentése már 2010 előtt elkezdődött, azonban ez a folyamat a kormányváltás után felgyorsult. Több éven át megszokottak voltak a csoportos leépítések, sokakat nyugdíjaztak, illetve küldtek el az MTI-től spórolásra hivatkozva.

A megjelent cikkben beszámolnak arról is, hogy a létszámcsökkentéssel párhuzamosan

együtt járt a nagyobb centralizáció és a hírügynökségi anyagok „lebutítása” is.

A Szabad Európának nyilatkozó egyik MTI-s újságíró úgy fogalmazott:

Míg korábban az MTI rendszeresen készített interjúkat politikusokkal, ezek mára szinte teljesen megszűntek, ahogyan a különböző fontos eseményekről készült tudósítások is lebutultak. Annyira, hogy gyakran csak politikusok vagy cégek közleményeit veszi át a hírügynökség.

Egy másik megszólaló újságíró szerint is a változások, többek között a „cenzúrázás” 2012–től volt érzékelhető.

A több mint tíz éve ott dolgozó újságírónak az tűnt fel eleinte, hogy utasításba kapták, hogy a külföldi lapok Magyarországról szóló írásait ne nagyon szemlézzék.

A cikkben megszólaló Kárpáti János újságíró 1981-től dolgozott a távirati irodánál, majd 2007-ben lett brüsszeli tudósító. Ő úgy fogalmazott: egy idő után bevezették, hogy ha magyar EP-képviselők akartak nyilatkozni, akkor előbb Budapesttől kell megkérdezni, érdekes-e a nyilatkozat. A tapasztalata az volt, hogy fideszes megszólalóra ritkán mondtak nemet, az ellenzékiek sokkal gyakrabban akadtak fenn a szűrőn.

Végül Kárpáti János ottani munkája 2015–ben ért véget, miután egy brüsszeli eseményen olyan kérdést tett fel Orbán Viktor miniszterelnöknek, amely nem volt előre leegyeztetve. 

Az újságírót ezt követően nem sokkal elbocsátották.

A cikk arról is beszámol, hogy 2011–12 körül megváltozott az anyagok megjelenésének módja. Nem csak csökkentették azoknak a szerkesztőknek a létszámát, akiknek kiadási joguk volt, de az MTI helyett a Duna Médiaszolgáltató alkalmazottai lettek.

A cikkből kiderül az is, hogy  nőtt azoknak a híreknek a száma az MTI hírfolyamában, amelyek úgymond „egyeztetésköteles” témák közé tartoztak. A Szabad Európának nyilatkozó források egyhangúan arról számoltak be, hogy a cikk megírását követően hosszabb időbe telt, amíg az anyagok megjelentek, ennek oka véleményük szerint pedig az, hogy azokat 

a főszerkesztő-helyettesek is továbbküldték valahová.

Ahogy a köztévés dolgozók, úgy az MTI-sek is arról számoltak be, hogy ugyan nem értenek egyet azzal, amit csinálniuk kell, de egzisztenciális okok miatt mégis erre kényszerülnek.

(Borítókép: Az MTI (Magyar Távirati Iroda) logója az MTVA óbudai Kunigunda utcai székháza és gyártóbázisa előtt. Fotó: Zih Zsolt / MTVA)