Nem csillapodik a vita az ingyenes parkolás körül

parkolas-06-BS
2020.12.14. 13:52

A kormány 2021. január 11-ig meghosszabbította az egész országban az ingyenes parkolást a közterületeken. Az intézkedéssel nem ért egyet Horváth Csaba zuglói MSZP-s polgármester, ezért kezdeményezésére a szocialista képviselők törvényjavaslatot nyújtottak be az Országgyűlés elé. 

Indoklásukban azt írják az MSZP-s képviselők, hogy az ingyenes parkolás miatt a helyi lakosok számára gyakran nem jut parkolóhely a kerületekben, illetve az önkormányzatok számára is komoly bevételkiesést jelent. 

Az MSZP-s polgármester egy nyílt levelet is írt Fürjes Balázsnak, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkárának. Ebben a szocialista politikus többek között azt állítja, hogy szerinte ez az intézkedés nem alkalmas a koronavírus-járvány elleni védekezésre, sőt észszerűtlen és káros, amellyel szerinte

A KORMÁNY VESZÉLYEZTETI A BUDAPESTIEK EGÉSZSÉGÉT, VALAMINT HÁTRÁLTATJA A BETEGEK GYÓGYULÁSÁT. 

Nyílt levél Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkárnak Tisztelt...

Közzétette: Horváth Csaba – 2020. december 10., csütörtök

Az Index megkereste az ügyben Fürjes Balázst, aki válaszában azt írta:

megérti azokat a budapestieket, akiknek „komoly nehézséget okoz a járvány miatt szükséges, átmeneti időre bevezetett ingyenes parkolás”, valamint köszöni a türelmüket. 

A budapesti közlekedésben, az autósüldözés elkerülése mellett, az a fő cél, hogy minél többen használhassák a javuló minőségű közösségi közlekedést. De most elsőrendű célunk a fertőzés terjedésének minden lehető eszközzel való lassítása úgy, hogy ne kelljen leállítani az országot.

– véli Fürjes. 

Az államtitkár szerint az ingyenes parkolás jó eszköz arra, hogy segítse a távolságtartást, a tömegközlekedési járatok tehermentesítését. 

Ha Horváth Csaba valóban aggódik a budapesti dugók miatt, kérem, segítsen meggyőzni a főpolgármestert!

Fürjes úgy véli, a belvárosi dugók okozói inkább az olyan intézkedések, mint hogy „télvíz idején elvesznek a Nagykörúton egy sávot naponta körülbelül 50 ezer autóstól, miközben ezt megközelítőleg 300 kerékpáros használja”. 

Ne velem értsenek egyet, hanem hallgassák meg Szaniszló Sándor DK-s polgármester, vagy a Magyar Autóklub javaslatait ebben a kérdésben. De természetesen én is örömmel állok rendelkezésre. 

– zárja sorait az államtitkár.

Fürjes egyébként arra az esetre utalt, amikor a XVIII. kerület DK-s polgármestere néhány hete nekiment a Facebookon a nagykörúti biciklisáv miatt Karácsony Gergely főpolgármesternek, szerinte ugyanis a külső kerületek lakói vesztesei a sávszűkítésnek. 

A lakosság többsége nem támogatja

Az IDEA Intézet 2020. november 30. és december 4. között készített 2000 fős reprezentatív közvélemény-kutatást a közösségi médiában az ingyenes parkolás lakossági megítéléséről. Ebből az derült ki, hogy a magyarok többsége nem ért egyet a kormányzati intézkedéssel.

A felmérés szerint a felnőtt korú népesség 56 százaléka véli úgy, hogy az ingyenes parkolás közlekedési káoszhoz vezet és rontja az ott élők életminőségét. A megkérdezettek mindössze 16 százaléka ért egyet azzal, hogy a járvány idején ez a legbiztonságosabb közlekedési forma, további 12 százalékuk pedig akkor is fenntartaná az intézkedést, ha ez a forgalom fokozott növekedéséhez vezet. 

A novembertől újra bevezetett ingyenes parkolás megítélését is erősen befolyásolja a pártpreferencia. Az ellenzéki pártok támogatói, valamint a bizonytalanok többsége sem ért egyet az intézkedéssel. 

Leginkább a kormánypártiak értenek egyet vele: a Fidesz–KDNP híveinek 41 százaléka szerint hiába kritizálják az intézkedést, a jelenlegi járványhelyzetben ez a legbiztonságosabb megoldás, míg 12 százalékuk minden körülmények között meg is tartaná.

Az IDEA Intézet ugyanakkor megjegyzi azt is, hogy szokatlanul magas a kormánypárti szimpatizánsok körében az ellenzők tábora is,

36 százalékuk nem tartja jónak a kormányzati döntést az ingyenes parkolásról. 

Miután az intézkedés főleg a városokban élőket érinti, ezért ezt a dimenzióját külön is megvizsgálták. A fővárosi népesség több mint kétharmada nem támogatja az intézkedést, 67 százalékuk szerint káros az ingyenes parkolás. Ezzel szemben mindössze 25 százalékuk támogatja valamilyen formában az ingyenes parkolást: 13 százalékuk szerint ez a legbiztonságosabb közlekedési forma a járvány miatt, 12 százalékuk pedig a forgalom növekedésének ellenére is fenntartaná az intézkedést. 

A Budapesten kívüli városokban is hasonló a helyzet a közvélemény-kutatás eredményei alapján: a lakosság 56 százaléka ellenzi a kormányzati intézkedést, míg a támogatók aránya 26 százalék.