A hobbidrónosokat és az oknyomozókat is ellehetetlenítheti az új törvény
További Belföld cikkek
- Mellár Tamás: Magyarország közel áll egy görögországihoz hasonló csődhelyzethez
- Nem minden céges karácsonyi ajándék adómentes
- Hatalmas sebességgel csapódott egy családi ház falának egy Porsche Izsákon
- Óriási vita robbant ki a magyar igazságszolgáltatásban, de van alapja a félelemnek?
- Egy szerencsés magyar mintegy hetvenmillió forinttal lett gazdagabb
A szavazás előtt álló törvény szerint a pilóta nélküli játék légi járműnek minősül
a 120 gramm maximális felszálló tömeget el nem érő, adatrögzítő eszközzel fel nem szerelt pilóta nélküli légi jármű, amely a távoli pilótától 100 méternél nagyobb távolságra eltávolodni nem képes.
A 120 gramm feletti értékkel rendelkező eszközök esetében regisztráció szükséges.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) november 11-i közleményében tájékoztatott arról, hogy 2021. január 1-jétől csak a HungaroControl applikációjának használatával reptethetőek a pilóta nélküli légi járművek. Ez azt a célt szolgálja, hogy a drónozók naprakész tájékoztatást kapjanak a légtér-információkról és a korlátozásokról.
A minisztérium emlékeztetett rá, hogy a pilóta nélküli légi járművekkel kapcsolatos általános uniós előírások tavaly nyáron léptek hatályba, ezeket már idén júliustól alkalmazni kellett volna, a koronavírus-világjárvány miatt azonban ezt a határidőt 2020 végéig tolták ki.
Bizonyos részletszabályok megalkotása a tagállamok feladata maradt, az ITM javaslata az új hazai drónszabályozás törvényi szintű elemeit tartalmazza. A tervezet megteremti a biztonságos üzemeléshez, a drónok rugalmas és innovatív felhasználásához szükséges kereteket
– írta a minisztérium novemberben.
A törvényjavaslatban rögzítették, hogy
a légi közlekedési hatóság nyilvántartást fog vezetni a repülőeszközökről, a pilóta nélküli légijármű-rendszerekről és üzemben tartóikról.
A magyar légteret kizárólag a nyilvántartásba vett járművek használhatják majd. A pilóta nélküli játék légi járművekre nem terjed majd ki a nyilvántartásba vételi kötelezettség.
A minisztérium kiemelte, hogy a szabályozás fokozottan védi a magánélet és az otthon nyugalmának tiszteletben tartásához fűződő alapvető jogokat is. Továbbá Magyarország, legalább régiós szinten, vezető szerepet kíván betölteni a dróntechnológia elterjesztésében, mivel a technológia térnyerése számos további előnnyel, kedvező hatással jár egyebek mellett a szoftverfejlesztésben és a mezőgazdaságban.
A javasolt rendelkezésekben az is szerepel, hogy lakott terület felett kizárólag eseti légtérben lehet pilóta nélküli légi járművet használni. A játékdrónokra ez nem vonatkozik.
Az eseti légtér legfeljebb hét napra szóló kijelölése a továbbiakban is a katonai légügyi hatóságnál kérelmezhető, ennek hiányában a lakott területen belüli drónozás közlekedési szabálysértésnek minősül.
A törvényjavaslat egyik legfontosabb része, hogy
a családi élet háborítatlansága érdekében magánlaksértés miatt vonható felelősségre az, aki kamerával felszerelt légi járművével az érintettek hozzájárulása nélkül más lakásáról vagy az ott tartózkodókról felvételt készít.
Drónok a politikában és a sajtóban
A közelmúltban a Magyar Hang és az Átlátszó is képeket közölt arról, hogy Mészáros Lőrinc nagyvállalkozó bicskei birtokán különböző páncélozott katonai járművek parkolnak.
Később az Átlátszó és a Magyar Hang munkatársát a képekkel összefüggésben a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság gazdaságvédelmi osztálya hallgatta ki. Mint kiderült, a rendőrség a drónnal készített felvételek miatt ismeretlen tettes ellen indított eljárást, tiltott adatszerzés bűntette miatt. Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő egy október 30-i Facebook-bejegyzésben tudatta, hogy ő készítette a fotókat.
Hadházy egyébként korábban az Orbán Viktor családja tulajdonában lévő alcsútdobozi birtok fölé is drónt reptetett, hogy felvételeket rögzítsen arról.
Politikai motiváció a dróntörvény mögött?
A drónhasználók arra figyelmeztetnek, hogy törvényjavaslat teljesen ellehetetlenítené a modellezőket és a hobbidrónosokat, mivel a legtöbb használható pilóta nélküli jármű súlya – az akkumulátorokkal együtt – 120 gramm felett van.
A törvény általános parlamenti vitájában – az MTI összefoglalója szerint – a szocialista Szakács László jelezte, módosító javaslatot nyújtottak be, amelyet a Magyar Modellező Szövetség készített elő. Ezt érdemben azonban egyik szakbizottság sem tárgyalta meg – tette szóvá. Amellett érvelt, hogy vegyék figyelembe a szervezet javaslatait, és mindenki folytathassa azt a hobbitevékenységet, amit szeretne.
Keresztes László Lóránt, az LMP frakcióvezetője arra volt kíváncsi, milyen módon készítették elő a jogszabályt, mivel azt, állítása szerint, elképesztő felháborodás övezi. Az LMP-s politikus azt is mondta, hogy semmilyen egyeztetés nem előzte meg a javaslat előterjesztését, és
durva beavatkozás történik, ami mögött komoly politikai motiváció van.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára a felvetésekre válaszul elmondta: a javaslat a drónok biztonságos felhasználási feltételeit teremti meg, és kiemelt figyelmet fordít a magánélet védelmére is.
Mosóczi László szerint az előterjesztést széles szakmai összefogás mellett munkálták ki.
A drónok súlyhatárára vonatkozó módosítást javasolnak
A törvényjavaslathoz hat képviselői módosító indítvány érkezett. Az egyiket a szocialista Harangozó Tamás, a másik ötöt a jobbikos Dudás Róbert nyújtotta be.
Harangozó módosítója a Magyar Modellező Szövetség által javasolt változtatásokat tartalmazza. Ennek értelmében az illetékes miniszterek kijelölnék a magyar légtérnek azt a részét,
ahol sport, hobbi vagy kutatás-fejlesztési céllal pilóta nélküli légi járművek repülhetnek. Az ilyen légtereken belül műveleteket végrehajtó pilóta nélküli légi járművek mentesülnek a légügyi hatóság nyilvántartási kötelezettsége alól akkor, ha egyesületi keretek között történik az üzemeltetésük. Ezekben a légterekben végrehajtott műveletek esetén a távpilóta mentesül a vizsgáztatás, valamint az online repülésbejelentési kötelezettsége alól.
Harangozó módosítója másik kardinális pontja a súlyhatárt a 120 gramm helyett 250 grammra emelné.
A 120 grammos súlyhatár bevezetése egy sor olyan repülőmodellt és repülni képes eszközt nyilvánítana pilóta nélküli légi járműnek, ami semmilyen veszélyt nem jelent a légi közlekedés biztonságára vagy a magánszféra részét képező személyiségi jogokra
– olvasható Harangozó Tamás indoklásban.
Az eredeti javaslatban meghatározott súlyhatárt azért is tartja Harangozó és a Magyar Modellező Szövetség súlyos szigoritásnak, mert állításuk szerint pontosan ezek azok az eszközök, amelyeken keresztül a technika iránt érdeklődő 10–14 év közötti fiatalok bevonhatóak a modellezésbe, és megismerhetik a dróntechnológiát.
Ez az a korosztály, ami jelenleg ki van zárva a pilóta nélküli légi jármű kezelése alól. Azok az eszközök, amik ez alatt a tömeg alatt elérhetőek vagy elkészíthetőek, a gyakorlati tapasztalat szerint többnyire rendkívül drága vagy olcsó, de használhatatlan játékok
– érvelnek az indoklásban.
A légtérre és a súlyhatárra vonatkozó módosítást a jobbikos Dudás Róbert is benyújtotta.
A parlament 116 igen szavazattal 52 ellenében 1 tartózkodás mellett szerda délelőtt elfogadta az úgynevezett dróntörvényt. Az ellenzéki módosítok azonban nem kerültek elfogadásra.