Aggódva várják a drónosok és a modellezők is a késlekedő kormányrendeleteket
További Belföld cikkek
- Hatalmas sebességgel csapódott egy családi ház falának egy Porsche Izsákon
- Óriási vita robbant ki a magyar igazságszolgáltatásban, de van alapja a félelemnek?
- Egy szerencsés magyar mintegy hetvenmillió forinttal lett gazdagabb
- Hidvéghi Balázs: Több mint 700 ezren töltötték ki a nemzeti konzultációt
- Letartóztattak egy magyar férfit, aki tinédzserkorú lányokkal végzett szexuális cselekményt
Tavaly december közepén fogadta el a parlament a pilóta nélküli légi járművek üzemelésével összefüggő törvénycsomagot, amely fontos változásokat jelent a hobbidrónosok számára, továbbá kérdés, hogyan érinti a modellezőket. Az RTL Klub Híradója számolt be arról, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) késlekedik a vonatkozó rendelek kihirdetésével. Jelen állás szerint gyakorlatilag nem lehet szabályosan repülni pilóta nélküli légi járművel, hiszen egyelőre nem állnak rendelkezésre a törvény betartatását szolgáló regisztrációs, illetve adminisztrációs feltételek, működőképes rendszerek.
Még 2019 nyarán léptek hatályba a pilóta nélküli légi járművekkel összefüggő általános uniós előírások, ezeket már tavaly júliustól alkalmazni kellett volna, a járvány miatt azonban ezt a határidőt 2020 végéig kitolták.
Az év végére a parlament elé került, majd megszavazott törvény értelmében
kötelező regisztrálni a 120 grammnál nehezebb, a távoli pilótától 100 méternél nagyobb távolságra eltávolodni képes légi járműveket.
Novemberi közleményében az ITM jelezte, hogy 2021. január 1-jétől csak a HungaroControl mobilalkalmazásának használatával reptethetőek a pilóta nélküli légi járművek.
Lakott területen kívül szabadon lehet drónt használni, de lakott terület felett eseti légtérkérelmet kell benyújtani, kivéve a játék drónok, vagyis a 120 grammnál könnyebb, pilóta nélküli eszközök esetében.
Az RTL Klub Híradója hívta fel a figyelmet arra: bár több részletszabályt külön rendeletben kell rögzíteni, ezek azonban még nem jelentek meg.
Egy többszörös regisztrációs folyamatot kellene végrehajtanunk, amit egyébként szeretnénk, de nem látjuk, hogy hol és mikor tudnánk ezeket elérni
– nyilatkozta Sipos Márió, a Drónpilóták Országos Egyesületének alapítója a televíziónak.
Az RTL Klub megkeresésére az ITM is reagált, amely elismerte a késlekedést.
„A rendeletek kihirdetése a közeljövőben várható.” (...) Ezt követően „a lehető legrövidebb próbaüzem után indulhat meg a szakemberek képzése és vizsgáztatása”
– közölte a minisztérium.
Százmillió forintos bírság is kiszabható
Az RTL Klub Híradója kitért rá, hogy a törvénycsomag az a része azonban már hatályba lépett január elsejétől, amellyel a büntető törvénykönyvet is szigorították.
Ezentúl ugyanis bűncselekmény,
vétség az, ha valaki pilóta nélküli légi jármű jogosulatlan használatával más lakását, egyéb helyiségét, a hozzájuk tartozó bekerített területet megfigyeli. Minősített esetnek számít, ha a készített hang-, képfelvételt nagy nyilvánosság számára elérhetővé teszi.
Tavaly a Magyar Hang és az Átlátszó is drónnal készült felvételeket közölt arról, hogy Mészáros Lőrinc nagyvállalkozó bicskei birtokán különböző páncélozott katonai járművek parkolnak.
Később az Átlátszó és a Magyar Hang munkatársát a képekkel összefüggésben a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság gazdaságvédelmi osztálya hallgatta ki, mert ismeretlen tettes ellen indult eljárás tiltott adatszerzés bűntette miatt.
Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő egy október 30-i Facebook-bejegyzésben tudatta, hogy a fotókat ő készítette.
Az elfogadott törvény azt is tartalmazza, hogy a vonatkozó rendelkezések megsértőivel szemben százmillió forintig terjedő légi közlekedési bírság szabható ki. Ez a rendelkezés nem vonatkozik a szabálysértési törvény alá tartozó jogsértő magatartásokra.
Mi lesz a modellezőkkel?
Bár a sajtó többnyire dróntörvényként hivatkozik rá, a változások a modellezőket és a modellezőklubokat is érinthetik. Ezeken a pilóta nélküli légi járműveken azonban többnyire nincs kamera, illetve általában lakott területtől több kilométerre reptetik őket.
A Magyar Modellező Szövetség tagjai ráadásul regisztrálva vannak, továbbá biztosítást fizetnek. Az még számukra is kérdés, hogy a törvény egészen pontosan hogyan érinti majd őket.
A törvény elfogadása előtt több ellenzéki országgyűlési képviselő is módosítót nyújtott be, ezek tartalmazták a Magyar Modellező Szövetség ajánlásait. Egyik lényegi elemük volt, hogy
a súlyhatárt 120 gramm helyett 250 grammra emeljék.
A 120 grammos súlyhatár bevezetése ugyanis egy sor olyan repülőmodellt és repülni képes eszközt nyilvánítana pilóta nélküli légi járműnek, ami semmilyen veszélyt nem jelent a légi közlekedés biztonságára vagy a magánszféra részét képező személyiségi jogokra.
Több modellező szerint az is indokolt lenne, ha országosan jelölnének ki a repülőmodellezés számára biztonsággal használható légteret.
A parlamenti módosítókat végül nem fogadták el, a modellezők most azt várják, hogy a vonatkozó rendeletek megjelenjenek.
A modellezők amiatt aggódnak, hogy ellehetetlenülhet az idén 112 éves magyar repülőmodellezés. 1909-ben indult a szervezett repülőmodellező élet hazánkban, ebben az évben alakultak az első modellezőkörök is.
December végén a Magyar Modellező Szövetség elnöke, Hársfalvi Pál többek között arról tájékoztatta a modellezőket, hogy a szigorítások célja nem a sportjellegű tevékenység korlátozása volt, és ez abból is látszik, hogy a „modellezés” szó nem is szerepel a törvényben.
Kedves Modellező Barátiaim! Szeretnélek tájékoztatni benneteket az év hátralévő néhány napjának teendőiről a légügyi...
Közzétette: Magyar Modellező Szövetség – 2020. december 27., vasárnap