Láthatáron Budapest gigafejlesztése

2021.01.15. 13:26

Facebook-oldalán adott hírt arról Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója, hogy lezárult az új Duna-híd úthálózatának pesti nyomvonalára vonatkozó társadalmi egyeztetés és hatásvizsgálata. 

Az igazgató közösségimédia-oldalán tájékoztat róla, hogy a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa Karácsony Gergely főpolgármester és Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter vezetésével 2020 februárjában döntött arról: a belváros forgalomcsillapítása és a dél-pesti kerületek összekapcsolása, a külső kerületek közötti útvonalak rövidítése érdekében támogatja a Galvani híd megépítését, rajta 2 × 2 forgalmi sávval, széles kerékpárúttal és járdával, villamossal. 

Kapcsolódó

Karácsony Gergely halasztana a Kiserdő miatt

A főpolgármester kezdeményezi a döntés elhalasztását a Galvani hídhoz kapcsolódó úthálózatról.

Vitézy Dávid emlékeztet rá, hogy a Galvani híd és a közvetlenül hozzá kapcsolódó körút tervezése azóta is zajlik, még az idei évben lezárul az előkészítése. Továbbá arról is informál a szakember, hogy a híd és a kapcsolódó körút első szakaszának terveit a www.ujdunahid.hu oldalon 2020 őszén közzétették, ezzel lehetőséget adva a részletes véleményezésre.

Kapcsolódó

Fürjes Balázs: A Galvani híd a megoldás része

Az új híd és a kapcsolódó úthálózat összességében csökkenti a budapesti autóforgalmat.

A híd műszaki kialakításának alapvető elemei igen magas, 84-90%-os támogatást kaptak a kérdőívet kitöltők körében, a beérkező szöveges javaslatokat pedig lehetőség szerint beépítjük a tervezés további szakaszaiba.

– írja a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója Facebook-bejegyzésében.

Az is kiderül a posztból, hogy a Galvani hídhoz kapcsolódó útszakaszok közül a Fehérvári út és a Gubacsi út közötti körútszakasz nyomvonaláról szóló döntés mind a főváros, mind az érintett kerületek, mind a kormány részéről megszületett, a nemzetközi tervpályázaton kiválasztott építészek és mérnökök, a holland UNStudio és a brit BuroHappold terveinek elkészülte után a kivitelezés és a megvalósítás következik. 

Kiemeli a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője, hogy a Galvani hídhoz kapcsolódó körút pesti nyomvonaláról még nem született döntés, az FKT úgy határozott, hogy 6 változat vizsgálatát és hatáselemzését kéri. Ezt a feladatot a Budapest Fejlesztési Központ és a NIF elvégezte, a vizsgálati módszertan kialakításába, 

az elkészült hatásvizsgálatok véleményezésébe a Fővárost, az érintett kerületeket (Kispestet, Ferencvárost, Kőbányát), illetve a helyben aktív civil szervezeteket bevontuk, online lakossági fórumot tartottunk és a www.budapestujkorutja.hu weboldalon lehetőséget adtunk mindenkinek a véleményalkotásra. 

A lakosság körében két verzió lett a befutó: az egyik, a 2-es és a 3-as változat, ami mindkettő egy alagutas megoldás. A 2-es a Kiserdő szélén vezetett alagút megépítését jelenti, amíg a 3-as változat egy a Határ út mai nyomvonala alatt vezetett alagutat jelenti. 

A kettő közötti különbség abban áll, hogy míg a Kiserdő alatt vezetett alagút távolabb van a Határ úti házaktól, de érinti az erdő területét, addig a Határ út alatt vezetett alagút esetén az erdő gyakorlatilag érintetlen marad, viszont az út közelebb kerül a házakhoz. 

A két verzió közül valamennyi válaszadói csoportban a 3-as verzió élvez nagyobb támogatást, azaz Határ út alatt épülő, a Kiserdőt érdemben nem érintő alagút.