Felpörgött a budapesti dugódíjvita

IMG 20190708 074355
2021.01.21. 12:43
Karácsony Gergely szerint 400 forintos dugódíj bevezetését tervezi a kormány. A Budapesti Fejlesztési Központ azonban cáfolta ezt. Azt mondják, hogy csak számoltak a dugódíj hatásával, de a fővárosnál pattog a labda.

Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár városházi kacsának nevezte, hogy a kormány dugódíjat akarna bevezetni Budapesten. Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója szerint a fővárosi önkormányzatnak kell döntenie a dugódíjról. Vitézy a közösségi oldalán azt írta:

Ezek a forgalmihatás-becslések és modellezések egyébként épp arra keresték a választ, hogy amennyiben a Főváros saját hatáskörében úgy dönt, hogy behajtási díjat vezet be, vagy csillapítja a belvárosi főútvonalak forgalmát, akkor ez miképpen hatna a (Galvani) híd forgalmára.

Eszerint az új Duna-híd tervezésekor a BKK 2013-as tanulmányát vették figyelembe, amely behajtásonként 400 forintos díjjal számolt Pesten a Hungária körút, Budán pedig az ahhoz csatlakozó úgynevezett budai körút keresztezésekor. 

Vitézy Dávid reakciója és a városháza által hivatkozott kormányzati dokumentum abban egybevág, hogy valóban a fővárosi önkormányzat dönthet a belváros forgalomcsillapításáról. Ugyanakkor Vitézy szerint azért számoltak a dugódíj hatástanulmányával, mert Karácsony Gergelyék még nem fogadták el a belváros tehermentesítésének tervét. Ez alapján hozták ki:

a belvárosi forgalomcsillapítás mellett az Új Duna-híd terhelése optimális, 55 ezer autóval tehermentesíti a belvárost, és képes betölteni a hídnak szánt hálózati szerepet.

Karácsony Gergely közösségi oldalán azt írta, ha a főváros kezdeményezné a dugódíj bevezetését, akkor a kormánypárti megmondóemberek azzal támadnák a városvezetést.

„Au-tós-ül-dö-zés” 

Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke a dugódíjvitára úgy reagált az Indexnek:

Meglepetésként érte a budapestieket, hogy a Galvani híd csak akkor csökkenti a belváros forgalmát napi 55 ezer autóval, ha a dugódíjat is bevezetik.

Balogh Samu abszurdnak nevezte a kormány hatástanulmányát: 

  • „A BFK kiszámolja, hogy a dugódíjjal együtt mennyivel csökkenne a belváros forgalma.
  • Fürjes Balázs ezzel a számmal népszerűsíti a Galvani hidat.
  • Vitézy Dávid pontosít, hogy a kormány csak a hidat adja, a dugódíj pedig a főváros dolga.
  • Majd Fürjes tisztázza, hogy a kormány természetesen nem támogatja a dugódíj bevezetését.”

A kabinetfőnök szerint az sem biztos, hogy valóban forgalomcsökkentő hatása lenne az új Duna-hídnak.

Fürjes Balázs dugódíjellenes álláspontját nyomatékosítva azt írta a Twitteren :

az autósüldözés, a megszorítások, az adóemelés Karácsony Gergely politikája. Mi az adócsökkentésben hiszünk, és az emberekre bízzuk, hogy mikor mivel szeretnének közlekedni.

Galvani-híd terve
Galvani-híd terve
Fotó: BFK Nonprofit Zrt

Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki kormányinfón megerősítette: 

A kormány ellenzi a fővárosi dugódíjat. 

A híd, ami szétválaszt

Az új Duna-híd Dél-Budát, Csepelt és Dél-Pestet köti majd össze, a tervek szerint pedig egy új körutat is kialakítanak, mely egy újabb vitás pont a kormány és a főváros viszonyában. Ugyanis az egyik nyomvonalterv alapján a levezető úthálózat megépítése a kispesti kiserdő eltűnésével járna.   

A dugódíjvita nem sokkal az önkormányzati választások után robbant ki először a kormány és a főváros új vezetése között, amikor Dorosz Dávid, a klímavédelemért felelős főpolgármester-helyettes kijelentette, hogy öt éven belül korlátozhatják a dízelautók behajtását a belvárosba. Dorosz Dávid azzal érvelt, hogy szennyező autók kitiltásával és a behajtási díj bevezetésével lehetne radikálisan javítani a főváros levegőminőségén.

A dugódíjról a Tarlós-éra idején készültek részletes forgatókönyvek. Tarlós István 2015-ben vázolta a dugódíj kétlépcsős bevezetését. Az akkori terv arról szólt, hogy az első lépcsőben lesz egy Budapest-matrica, aminek érvényessége a főváros teljes közigazgatási területére kiterjedne (a megyei matricához hasonlóan). Ennek ára a tervek szerint 5000 forint lett volna évente. Második lépcsőben pedig kialakítottak volna egy szűkebben vett 2. belvárosi zónát, külön díjjal. Ennek határát nem jelölték meg, de Tarlós akkor úgy nyilatkozott, hogy inkább a városmagot védené.

A dugódíj bevezetése miatt sokáig azért volt elkötelezett a főváros, mert a 4-es metró megépítésének EU felé vállalt feltétele volt, amiről még Demszky Gábor idejében döntöttek. Jelenleg ugyanakkor törvény tiltja, hogy önkormányzat (személyautók esetében) díjat szedjen a közút használatáért, ezt csak az állam teheti meg.

Kapcsolódó

A budapestieknek elegük van Orbán Viktor és Karácsony Gergely harcából

A fővárosiak a kórházépítés és -felújítás mellett vannak, a sport- és szabadidős létesítmények fejlesztése viszont nem hozza őket lázba.

 Borítókép: Index. Fotós: Nagy Attila Károly