A szakma lobbizik az elektronikus fuvarlevélért

2021.01.28. 13:41

Elektronikus fuvarlevél magyarországi bevezetéséért fogtak össze a közúti fuvarozók és szállítmányozók és erről szóló közös szándéknyilatkozatot is aláírtak az Innovációs és Technológiai Minisztériumban (ITM)  – közölték a szakmai szervezetek csütörtökön az MTI-vel. a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary), a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a Magyar Szállítmányozók Szövetsége Egyesület (MSZSZ) közös szándéknyilatkozatban jelezte a kormányzatnak a digitális rendszer mielőbbi bevezetésének szükségességét. A fuvarozók és szállítmányozók hangsúlyozzák, hogy

az elektronikus fuvarlevél (e-CMR) bevezetése jelentősen növelheti a fuvarozók versenyképességét a számlázás felgyorsításával, az ágazat vállalkozásai hamarabb hozzájuthatnak a fuvardíjukhoz.

Ráadásul jóval egyszerűbbé válna a logisztikai információk archiválása, a panaszkezelés, és az azonnali valós adatok alapján nyomon követhető lenne a szállított áru.

Ezen felül a termelő vállalatok megbízásából eljáró szállítmányozók adminisztratív terhei is csökkennének, átláthatóbb lenne a fuvarozói cégek tevékenysége.

A szakmai érdekképviseleti szervezetek úgy vélik, hogy a digitális átállás a jelenlegi, döcögős és idejét múlt rendszer felváltásával jelentősen lerövidíti a folyamatok időigényét, az e-CMR alkalmazásához a magyar jogszabályoknak hozzá kell járulniuk.

A közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, Mosóczi László kiemelte, hogy az elektronikus fuvarlevél meghonosításával Magyarország nemzetközi viszonylatban is innovatív megoldást vezethetne be.  A politikus elmondta, hogy 

a szakminisztérium támogatja a szakmai kezdeményezést, a megvalósításhoz szükséges jogalkotás elindítására készen áll. A jogi szabályozás megteremtése mellett elengedhetetlen a rendszer informatikai hátterének kiépítése is.

A közleményben a szándéknyilatkozat aláírói kiemelték, hogy a kiélezett nemzetközi piaci versenykörnyezetben minél előbb indul el a magyarországi e-CMR,  annál nagyobb mértékben élvezheti hasznát a hazai logisztika, szállítmányozás, közúti árufuvarozás, és közvetetten a központi költségvetés is.